Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Přítel nahradil alkohol marihuanou: Chtějte po něm hlubší změnu.
Dobrý den, mám obrosvký problém s přítelem. Dlouhých patnáct let byl alkoholikem, předtím…
Pavel Nepustil
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
12. 8. 2011
Dobrý den,
mám obrosvký problém s přítelem. Dlouhých patnáct let byl alkoholikem, předtím se i potýkal s tvrdými drogami. Nyní se rozvádí a před deseti měsíci jsme se dali dohromady. Pomohla jsem mu od alkoholu, abstinuje už čtyři měsíce. Od té doby ale začal pro změnu opět s marihuanou. Prý se chce vrátit do mladých dob. Jeho nálady jsou strašné. Raději jsem od něj odešla, dala mu na výběr – buď marihuana, nebo já. Chtěla jsem mu sama pomoci, byl ale agresivnější. Raději jsem to vzdala. Myslíte si, že má nějakou šanci se s tím poprat a přestat? Mám ho ráda, ale nejde to již vydržet. Nevím jak se k němu chovat. Nemám zkušenost s marihuanou, nevím jaké jsou reakce atd.
Děkuji, Lenka
L.Z.

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji vám za dotaz. Kdybychom se potkali, asi bych se potřeboval ještě na spoustu věcí doptat: není mi totiž jasné, jestli jste se s přítelem úplně rozešli nebo jestli ještě jste spolu, resp. jestli byste se k němu vrátila, kdyby změnil svoje chování. Možná bych se doptal na věk přítele a na to, co na něm máte ráda. Nejsou mi jasné souvislosti jeho pití a kouření marihuany a mnoho dalších věcí, ale na tato omezení si musíme v internetovém prostoru zvyknout.
Nicméně, internetový prostor je dobrý k jiným věcem: například ke zjištění podrobnějších informací o marihuaně (http://www.drogy.net/portal/ilegalni‑drogy/ucinky‑drog/cannabinoidy/). Může se to hodit, i když bych si troufnul tvrdit, že samotná marihuana nebude hlavní kámen úrazu.
Píšete, že přítel byl v minulosti zvyklý pít alkohol, předtím brát jiné drogy, nyní marihuanu – což jsou všechno látky, které v nejobecnějším slova smyslu způsobují změněné stavy vědomí. Jejich dlouhodobé a pravidelné užívání se určitě projeví na biologické úrovni, ale dají se samozřejmě očekávat také změny v interakcích s druhými lidmi. Uvedu jenom malý příklad. Každý člověk se v životě učí, jak co nejlépe zvládat frustraci, stres, napětí, atd. Většinou se naučíme víc způsobů, jak je zvládat, někdo si ale zvykne vypořádávat se s nimi pouze pomocí změněného stavu vědomí. V intimním vztahu to potom může být pro druhého velká obtíž – neumožňuje mu s partnerem smysluplně komunikovat. Málokdy jsou takové vztahy harmonické.
S tím souvisí i podmínka, kterou jste příteli dala. Vypadá to, že vám nejde jenom o to, aby přestal kouřit marihuanu. Jde nejspíš i o to přestat se uvádět do změněných stavů vědomí a tím pádem i naučit se jiné způsoby komunikace – jiné způsoby reagování na lidi, jiné způsoby zvládání sama sebe – svých prožitků, svých myšlenek a podobně.
Nejsem schopen vám s informacemi, které mám, poradit, co dělat, ale pokud budete chtít s přítelem zůstat, doporučoval bych, abyste věnovala velkou pozornost tomu, jak se k vám chová a chtěla po něm dlouhodobé změny na této úrovni – přičemž bude třeba, abyste mu je velice detailně popsala. Myslím si, že je to lepší způsob než chtít, aby přestal s kouřením marihuany, protože za svých osm let praxe s uživateli drog jsem nabyl dojmu, že snad každý člověk, který miluje nějakou látku (drogu), si ji dokáže vychutnat, aniž by to okolí, i to nejbližší, poznalo. Ale abychom skončili optimisticky: šanci přestat s nadměrným užíváním drog má každý. Víc než polovina lidí, kteří tento problém mají, to dokáže.