Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Trápí mě zlé sny: Cesta k jejich významu může vést skrze pocity.
Dobrý den. Může to být zhruba už půl roku, co se mi noc co noc zdají sny, ve kterých neust…
Veronika Klempová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
3. 6. 2011
Dobrý den.
Může to být zhruba už půl roku, co se mi noc co noc zdají sny, ve kterých neustále před někým (něčím) utíkám. Ať už je to vrah, voják, nebo rozběsněné zvíře. Naposledy mě sežral vlk. Vnímám, jak po mě skočí a prokousne mi krk. Poté se budím.
Jindy se vracím domů, kde najdu jen svoji babičku. A babička mi oznámí, že všichni ostatní jsou mrtví. Nebo stále utíkám, hledám únik z budovy a někdo je mi v patách. Málokdy vidím obličej – a když už, není to nikdo, koho bych znala. Jen vím, že když neuteču nebo se neschovám, je po mě.
Je to už půl roku a nemohu se toho zbavit. A stupňuje se to. Poslední dobou se po takových snech budím s bolestmi břicha a s pocitem na zvracení. Když zjistím, že to byl jen sen, v klidu usnu znova. Přes den funguji zcela normálně.
Nejsem si vědoma, že bych měla nějaké problémy, které by se mi tímto mohly promítat do snů. Řekla bych, že jsem člověk až flegmatický a stres mi nic moc neříká. Tak proč mě stresují sny?
Pegg

Názor odborníka
Dobrý den, Pegg,
děkujeme za důvěru, se kterou nám píšete. Ptáte se, proč vás stresují sny, přestože nepociťujete, že byste měla v běžném životě nějaké problémy.
Dovolte mi, abych vám nabídla svůj pohled na sny. Význam snů nemusí být na první pohled zřejmý, přesto mám důvěru v to, že z nich lze vytěžit důležité informace a znamení, které mohou obohatit náš život. Obrazy, které nám naše nevědomí ve snu nabízí, jsou jakýmsi signálem, který se snaží na něco upozornit. Ovšem někdy není snadné takovým obrazům přijít na kloub.
Na sen skrze pocity
Přes internet si neodvážím tipovat, co ve vašem životě může značit vlk, který prokousává krk, nebo oznámení babičky o smrti celé rodiny. Záleží to například na vašem vztahu k této babičce nebo na tom, jak vnímáte ve snu snového vlka. A důležitý je také pocit, který ve snu prožíváme. Napadá mne tedy – jaký nejvýraznější pocit jste ve vašem snu měla? Byl to například strach, když vám vlk chtěl prokousnout hrdlo, nebo to bylo spíše překvapení, či panika?
Píšete, že po těchto snech je vám i fyzicky zle. Cítíte tělesně i pocity, které jste prožívala přímo ve snu? (Například stažené hrdlo, tlak na krku od „vlčích zubů“?)
U snu s babičkou mě napadá otázka, jak vám v tom snu v danou chvíli bylo. Jak vám je, když slyšíte, že vám babička oznamuje tak strašnou zprávu (možná velmi těžko, úzko, možná ale naopak podivně klidně, možná něco zcela jiného)?
Pokud se vám podaří vzpomenout si na nejvýraznější pocit, který jste ve snu měla, můžete v pátrání pokračovat dále. Znáte onen pocit i z reálného života? Byť i z běžných situací? Nebo z nějaké události, kterou jste kdysi v životě prožila? Znáte podobný model, vzorec z jiných situací? (Např. někdo mi něco tragického oznamuje a já se cítím stejně či podobně jako v tomto snu?)
Barevný svět duše
Říká se, že sny jsou zrcadlem naší duše. I přestože v běžném životě nemusíme řešit žádné „velké“ problémy, náš prožitkový svět je daleko citlivější a pestřejší. Někdy i krátký rozhovor s kamarádkou může oživit niterná osobní témata, která si s sebou neseme životem. A sny nám pak ukazují, jaký vnitřní proces se v nás odehrává na nevědomé úrovni.
Všechny různé pocity, které jsme kdy prožili (jako dětí, později jako dospělí i jako staří lidé), tak ve snu mohou ožít a dát nám najevo, že si volají o naši pozornost. Pocit, který snově volá o naši pozornost a péči (ošetření), může pocházet z dětství, nebo se může vázat k nějaké situaci ze současného dění v životě. Naše mysl na nás ve snech volá  právě různými velmi barvitými, výraznými a prožitkově nabitými obrazy (vlk prokousávající hrdlo, úmrtí celé rodiny). Je to jeden z jejích způsobů, jak na skrytá osobní témata upozornit. Jak nám dopomoci k tomu, abychom si jich všimli a uvědomili si prožívání, které v tu chvíli u silných obrazů máme.
Píšete, že žádné problémy v osobním životě moc neřešíte – jste spíše flegmatik. Možná vám vaše mysl dává nyní znamení, že jsou některá ryze osobní (niterná) témata, která teď volají o vaši pozornost a budou ráda, když se o ně budete více zajímat.
Má odpověď pro vás ale nemůže nabídnout práci se sny šité vám na míru, ani komplexní pomoc. Pokud byste ráda, aby vás někdo doprovázel při hledání snových významů, ku pomoci může být jistě zkušený odborník (psycholog s výcvikem, psychoterapeut), který se zabývá prací se sny.
Využívejte celý web.
Předplatné
Přeji vám bohatý snový život plný zajímavých osobních vhledů.
Mgr. Veronika Šuráňová