Naše audiobooky
Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Poradna

Tvrdohlavá holka

Do páté třídy nebyly potíže, teď si dělá, co chce. Nejde to s ní po dobrém ani po zlém.

Pavla Koucká

Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.

30. 1. 2020

30. 1. 2020

Neteři je 11 let a chodí do páté třídy. Od této třídy (nyní o 30 dětech, ještě vloni měla třída žáků 15) se u ní začaly projevovat výchovné problémy. Známky má sice zatím dobré, ale nepíše si ve škole zápisy do sešitů, nedělá domácí úkoly, nezapisuje si, co za úkoly má, a doma tvrdí, že nejsou žádné. Když zavoláme jejím spolužačkám, zjistíme, že to není pravda. K neplnění povinností už pár negativních reakcí ze školy přišlo.

Dělá si, co chce, a nejde to s ní po dobrém ani po zlém. Stud za to, že něco ve škole nemá v pořádku, nezná. A ani se nepoučí. Kdy bude mít tento přístup a neplnění si svých povinností vliv na prospěch, je jenom otázka času. Je velmi aktivní a neutahatelná (ADHD ale nemá), živá a potřebuje stíhat všechno kolem sebe. Občas je roztržitá a je ráda středem pozornosti.

Má staršího bratra, takže už trochu „prošlapanou cestičku“, dovolí se jí doma trochu víc než bratrovi v jejím věku, což ale asi tak bývá. Taky je velmi, velmi vytrvalá, takže občas, když něco chce, tak naléhá tak dlouho, až se jí ustoupí. Ale vše by mělo být v mezích „normálna“. Vztah mezi neteří a rodiči je velmi dobrý. Dali byste nám nějaké tipy, co s ní?

Bára, 42 let

Názor odborníka

Milá Báro,

děkuji vám za váš dotaz — i proto, že řada lidí řeší podobné chování u svých dětí. Kolem jedenáctého roku se děvčata často začínají intenzivněji vídat s kamarádkami mimo organizované aktivity, zajímá je móda, hudba a spousta dalších aktivit. Velký zájem jinde vede pochopitelně k umenšení zájmu o školu. U vaší neteře pak může mít vliv i zdvojnásobení počtu žáků ve třídě, které s sebou nese méně pozornosti učitele a více rušivých elementů ve třídě.

Asi bych rodičům (či vám) doporučila s dívkou mluvit o tom, co se děje. Chtěla bych její chování pochopit:

  • Vadí jí počet žáků ve třídě? Nemůže se soustředit?
  • Co jiného se změnilo?
  • Je ve třídě víc dětí, které si nepíší poznámky a nedělají úkoly? Připadají si pak „cool“? Nebo „husté“?

Neptala bych se nijak moralisticky, prostě by mi šlo v prvé řadě o to pochopit to. Teprve pak bych s dívkou mluvila o tom, že v životě máme každý své povinnosti a pak volný čas, který můžeme využít podle vlastního uvážení.

Vaše neteř je nyní ve věku, kdy jistě touží po vyšší míře svobody a autonomie, a to by mělo jít ruku v ruce s přijímáním zodpovědnosti za své chování, za své výsledky atd. Případné argumenty, že bratr něco může (nebo v daném věku mohl), nejsou relevantní, pokud se dívka nechová stejně zodpovědně.

Čím zodpovědněji se dítě chová, tím víc volnosti může mít a rodiče to tak klidně mohou podmínit: Chceš jít s kamarádkami ven? Za zábavou? Na návštěvy?… Pokud budeš mít splněny své povinnosti, můžeš jít. Vysvětlila bych též dívce, že když na úkol „zapomene“, je to nezodpovědnost, která má své důsledky — jak ve škole, tak v důvěře, kterou v ni rodiče mají. A to má pochopitelně zase vliv na jejich ochotu ji někam pouštět.

Dále by mě zajímalo, zda má dívka nějakou představu o své budoucnosti – zda ví, co by v životě chtěla dělat, případně aspoň co by dělat nechtěla. Zda si spojuje cestu k profesi se školou. Zní to možná banálně, ale já sama si pamatuji na své aha!, když mi došlo, že se neučím jen pro známky, ale taky pro to, abych v životě mohla dělat to, co dělat chci. Takové spojení pak může zvýšit vnitřní motivaci dítěte se učit. Právě pátá třída bývá v tomto ohledu často zlomová, neboť se některé děti hlásí na osmiletá gymnázia. I děti, které o gymnáziu neuvažují, mohou tento předěl využít k úvahám, co v životě chtějí.

Ještě mě napadá možnost využít toho, že pedagogům jde o stejnou věc – o to, aby se dívka optimálním způsobem vzdělávala a rozvíjela. Takže bych jako rodič určitě do školy zašla a ptala se třídního učitele či učitelky, jak to vidí. Zda je takových dětí ve třídě více, zda to s nimi nějak řeší atd. Užitečné bývá též setkání tří stran: učitele, dítěte a jeho zákonného zástupce.

Pro pořádek také uvedu, že by mohlo být dobré zamyslet se i nad tím, jak to mají rodiče, bratr, vy i další blízcí s plněním povinností. Dívku by mohly na jedné straně inspirovat nevhodné vzory, na druhé by ji mohlo odstrašovat i přílišné nasazení, které nenechává dost prostoru pro radost ze života.

Přeji vám, ať se daří,

Pavla Koucká

Líbí se vám Psychologie.cz?

Máte dvě možnosti, jak s námi zůstat v kontaktu – rovnou nás podpořit a připojit se, nebo jen zdarma dostávat naše newslettery.

Přístup ke všemu:

Koupit předplatné

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.