Poradna
odemčené
Utrpení z žalu
Mohou za depresí stát nahromaděné negativní prožitky? Pomůže odplavit emoce?
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
10. 7. 2018
Vždy jsem měl za to, že deprese je buď reakce na nějakou situaci, nebo chemická nerovnováha. Jsem dospělé dítě alkoholiků a snažím se čerpat informace ze všech dostupných zdrojů. Dostal jsem se k materiálům popisujícím vlastnosti, které dospělé děti alkoholiků spojují, tzv. laundry list.
Krom jiného je zde i bod, kde popisují depresi jako utrpení z nahromaděného žalu: Dospělé děti alkoholiků jsou často v depresi. Ztráty, které utrpěly v průběhu svého dětství, často zůstaly neoplakány, protože rodina alkoholika netoleruje silné nepříjemné pocity.
Znamená to tedy, že „odplavením“ žalu ona bolest či deprese může odejít? Nikdo mi nebyl schopen dát uspokojující odpověď.
Tomáš, 33 let

Názor odborníka
Vážený pane Tomáši,
slovníková definice nám říká, že „laundry list“ (seznam špinavého prádla) nás seznamuje s nepříznivými okolnostmi, které se mohou odehrát v lidském životě a které je dobré „vyprat“, aby nám nedělaly další problémy. Je to tedy seznam podobný inventáři životních událostí (autoři HolmesRahe) z konce šedesátých let 20. století, o nichž se předpokládá, že cestou stresových mechanismů mohou nepříznivě ovlivňovat zdravotní stav.
O příčinách, které vedou k rozvoji deprese (tzv. etiopatogenezi), nemá dodnes psychiatrie jednu přesnou představu. Předpokládá se, že na rozvoji této poruchy se podílejí jak faktory vrozené (dědičné prvky tak z jedné třetiny), tak získané během života.
Ze své DNA a časného vývoje si tedy neseme tzv. depresivní vlohu ve smyslu jistého oslabení a záleží pak na okolnostech, protektivních či patogenních vlivech, zda se porucha projeví, nebo ne.
Ve hře je mnoho faktorů – od nekontrolovatelných a těžko ovlivnitelných vlivů ryze biologických (délka slunečného dne u zimní deprese) přes biologické vlivy ovlivnitelné (stravovací zvyklosti, denní režim, alkohol) až po psychosociální faktory, které nám naservírují okolnosti nebo jaké si sami připravíme.
Na vaši otázku vám zatím nikdo věcí znalý jasnou odpověď dát nemůže, neboť ji nikdo nezná. Odstranění jedné příčiny může zlepšit stresovou toleranci a tím posílit člověka do budoucnosti. Stejně tak to může být impuls, který není zcela dostatečný. Nicméně udělat vše pro zlepšení stavu je moudré.
Radkin Honzák