Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Zesnulý se vrací ve snech
Před deseti měsíci mi zemřel blízký člověk. Od té doby se mi o něm zdá.
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
15. 7. 2011
Dobrý den,
před deseti měsíci mi zemřel blízký člověk. Od té doby se mi zhruba jednou týdně o něm zdá. Sny mě nijak neděsí, ale když se mi zdají, začnu věřit, že můj blízký je naživu. Po probuzení jsem pak zklamaný a smutný. Většinou je scénář takový, že jsem v bytě, kde jsme společně žili. On přijde z nemocnice a vše je jako bylo dřív. Ani nevím, jestli chci nebo nechci, aby se mi zdály takové sny.
Lukáš

Názor odborníka
Dobrý den, Lukáši,
píšete o opakujících se snech, kdy se vám zdá o člověku, který vám byl blízký. Máte pak pocit, že váš blízký je naživu, že je vše jako dřív. Když se probudíte, cítíte smutek a zklamání.
Vyrovnat se se ztrátou blízkého bývá těžké a bolestné. Se ztrátou lidí, ke kterým jsme měli silný citový vztah, se vyrovnáváme dlouho. K úplnému vyrovnání nemusí dojít nikdy. Po člověku, který nám navždy odešel, zbyde v našem srdci prázdné místo, které nemůže nikdo a nic nahradit.
Sen vám toto setkání přináší pravidelně. Jaký je jeho smysl? Nemohu vám podat jednoznačný výklad, pouze nabídnout možnosti či návrhy, co váš sen naznačuje, případně k jakému konání inspiruje.
Sen plní vaše skryté, avšak nesplnitelné přání. Člověk, kterého jste měl rád a který již není mezi námi, se vám objevuje ve snu. Uzdravil se a vrátil se z nemocnice domů. Zkuste brát setkání v vašim blízkým ve snu jako dar a věnujte takovému snu trochu svého času. Pobuďte s vašim blízkým ve vašich představách. Nalaďte se na to, co vám sen přinesl; prchavé setkání, situaci, která se nestala.. To skutečné byl váš citový vztah, který jste ve snu znovu prožil. Vaše vzpomínky na společně prožité chvíle toto citové pouto v sobě nesou také. Sen si můžete také zapsat. Psaní vám dodá odstup a okamžitou možnost ventilování pocitů a myšlenek, které se mohou objevit.
Když vám vaše duše pravidelně posílá takový sen, může to být i volání po vědomém zpracování ztráty vašeho blízkého. Něco mohlo zůstat otevřené, nevyřčené, nepojmenované. Netroufám si hodnotit či jakkoliv kategorizovat vaše rozpoložení, ale vaše poslední věta naznačuje váš nevyhraněný postoj k vašim snům. Zkuste se zaměřit na to, co by se ve vašem vztahu dalo popsat podobně. Mohlo to být i něco ve vašem individuálním životě ale časově umístěno právě do doby společného bydlení s vašim blízkým.
Zkuste vědomě popsat váš vzájemný vztah, co pro vás onen člověk znamenal. V čem vám pomohl, čím vám imponoval, co se vám na něm líbilo. A na druhé straně, co se vám nelíbilo, čím vás někdy naštval. Je důležité tuto rekapitulaci zakončit poděkováním a vyjádřením lítosti nad odchodem.
Můžete provést rituál rozloučení. Napište vašemu příteli dopis. Co s takovým dopisem uděláte, je na vás. Nechte pracovat vaše já, co by bylo nejvhodnější s dopisem udělat. Můžete si ho schovat, zničit nebo uložit na místo, které si zvolíte.
Možná vám připadá těžké a bolestné zabývat se vědomě ztrátou vašeho blízkého. Představa, že byste si měl vzpomínky a společné prožitky připomenout, vám může nahánět strach. Abyste nezůstal se zraněnými city, otevřenou ránou, zkuste se svěřit někomu, kdo vás vyslechne. Někomu, před kým můžete i plakat. Může to být někdo z vašich přátel nebo odborník, psycholog či psychoterapeut, který vám pomůže se vyrovnat se ztrátou blízkého člověka.
Využívejte celý web.
Předplatné
Držím vám palce,
Marta Helingerová