12 přikázání pro vysoce citlivé

Dopřejte si sami to, co dáváte druhým. Přestaňte se přizpůsobovat.

Ze seriálu: Vysoce citliví

Jana Šulistová

Jana Šulistová

14. 7. 2017

Vysoce citlivé osoby tak silně touží po splynutí s druhou bytostí, že se v ní časem začnou ztrácet. V pracovních i přátelských vztazích mají sklon k vytváření tzv. částečných osobností, přizpůsobujících se vnímání světa jejich protějšku. Kvůli tomu také jen těžko sezvou dohromady své přátele na jeden večírek, protože se na všechny najednou prostě nedokážou naladit. Jak s takovýmto nastavením prožít šťastný život?

V německy mluvících zemích už existují čtyři organizace zabývající se výzkumem, podporou a sdružováním vysoce senzitivních lidí. Dělám vše pro to, aby se s nimi počítalo i u nás.

prvním článku jsem se pokusila vysoce citlivé lidi (HSP) představit, ve druhém jsem se soustředila na základní požadavky spokojeného života, jimiž je sebepřijetí a stanovení hranic. Dnešní poslední díl by měl být návodem, jak se svým temperamentem spokojeně žít.

Rozbalte si dárky!

Většina lidí „trpících“ vysokou citlivostí umí z fleku vypočítat tisíce negativ, které jim tato zdánlivá „alergie na podněty“ přináší. Poznání slabin je sice zdrojem síly, ale člověk je musí nejen znát, ale i akceptovat a být si vědom také svých kladů. Věčné zakrývání slabostí a srovnávání se s ostatními totiž bere sílu i méně vnímavým lidem.

Začneme inventurou spižírny vysoké citlivosti:

  1. Jste schopni vidět širší souvislosti, aniž byste ztratili smysl pro detail?
  2. Máte estetické cítění a sklon k pečlivosti a řádu?
  3. Patříte k dobrým, empatickým posluchačům nadaným schopností předvídat, co se stane, a formulovat hluboké myšlenky?
  4. V případě konfliktu dokážete dobře vnímat a chápat postoje obou stran?
  5. Nechybí vám smysl pro spravedlnost, přírodu a spiritualitu?
  6. Jste silně kreativní a intuitivní, ale umíte také odpovědně plánovat a vašimi přednostmi jsou loajalita a smysl pro povinnost?
  7. Jste zvídaví, umíte se nadchnout a stále se učit?
  8. Zažíváte často stav flow?
  9. Máte silně vyvinutou zážitkovou paměť?
  10. A pokud zrovna ve stresu nebzikáte jako komár prchající před repelentem, vzbuzujete u druhých spíše sympatie?

Znakem vysoce citlivých lidí je rovněž překvapivá akceschopnost v krizi, která vychází z komplexního myšlení a intuice, ale také z toho, že neustále promýšlejí všechny eventuality vývoje situace. V představách mívají natrénováno i to, co budou dělat při vylodění mimozemšťanů před domem. Setrvalý trénink drobnými stresory (pro většinu lidí zpravidla nepostřehnutelnými) rozvíjí jejich vůli, životní sílu i seismograf vnitřního varování.

S trochou nadsázky lze říct, že citlivci se často hroutí na cvičišti, ale do boje jdou zpravidla jako lvi. Některé hypersenzitivní osoby navíc dostaly do vínku větší četnost talentů – tito tzv. skeneři pořád něco zkoušejí (ze studia jaderné fyziky přejdou na herectví, z něj na dějiny umění a k tomu hrají v kapele a malují).

Tak co, jaké máte skóre? A když se teď hrdě díváte do naplněné spižírny životních darů, nějaké ty pavučiny, zkažená sklenice džemu a pastička s myší už přece nepůsobí tak nepatřičně, ne? O nutnosti zbavit se perfekcionismu a nadměrných požadavků byla řeč minule.

24. března 2018

Moderní rodičovství

Lenka Šulová

Po inventuře plusů se vydáme na cestu ke spokojenosti. Ochranným škapulířem nejen proti manipulantům budiž heslo: Nejsem zodpovědný za emoce ostatních ani oni za moje. Samozřejmě lze nevědomky druhého naštvat, ale to, jak naloží se svými emocemi, je jenom na něm. Není to nabádání k bezohlednosti, ale ke skoncování s odečítáním představ druhých a snahou nacpat se do jejich očekávání.

Otázka dne zní: Co doopravdy chci JÁ? Harmonii lze najít, až když se člověk naučí péči o sebe a dopřeje si to, co dává okolí. Po dlouhodobém přizpůsobování se vám stejně časem dojdou baterky, a když se pak začnete poněkud nedůtklivě hlásit o svůj kus koláče, zpravidla jste dávno najedenými účastníky označeni za náladové a „nenažrané“. Proto je důležité naplňovat své potřeby průběžně.

Odvaha žít svůj život

No jo, ale jak to udělat, pokud léta žijete s obavou, že když se nebudete snažit zavděčit, všichni vás opustí? Kde se bere ta nutkavá povinnost platit vstřícností, pochopením i penězi za to, že někam patříte?

Ve chvíli, kdy se včas vymezíte a případně půjdete do konfliktu, překvapivě nenastane katastrofa, i když bez turbulencí se to nejspíš neobejde. Většina lidí vám zachová přízeň, přestože omezíte nebo odmítnete pomoc, přestanete se snažit získat úctu a skoncujete s potlačováním stránek své povahy, jež nesnášíte. Lidé, kteří vás zneužívali, možná odejdou, ale přátelé zůstanou.

„Nikdo ti bez tvého souhlasu nemůže vnutit pocit, že jsi méněcenný.“ Eleanor Roosevelt

Vysoce citlivým nejvíce energie bere právě empatie a schopnost přizpůsobit se, proto se raději baví v malé skupině. V milostném vztahu se často stanou partnerovým zrcadlem, což mnohdy vede ke ztrátě vlastní identity i sexuálního napětí. Vyústěním bývá útěk ze vztahu a po několika pokusech vzplanutí a vyhoření i rezignace na intimní blízkost s kýmkoli.

Přitom stačí poznat vlastní potřeby, přijímat pomoc i dárky a zůstat v kontaktu s druhým, aniž by člověk ztratil sám sebe. Pružně vykolíkovat vlastní území a nedovolit okolí, aby vás kontaminovalo svou energií – prostě najít zlatou střední cestu mezi bezbřehým odevzdáním se a úplným stažením do sebe.

Nerušte mé kruhy!

Jedním z rysů HSP je, že se snadno unaví. Přestože je mezi nimi většina introvertů (70 %), ani vysoce citliví extroverti nebývají schopni neúnavně „pařit“ do rána. Vysvětlení, že vás kontakt s druhými – zejména s velkou hlučnou skupinou – unavuje, i když je rádi vidíte, bývá obtížné.

Je však lepší poslouchat signály svého těla i duše a jít si odpočinout: „Ráda bych tu byla, je to tu fajn, ale už jsem unavená a zítra bych byla nepoužitelná, moc mě to mrzí.“ Z dalšího setrvání na večírku stejně nic nemáte, protože čím více musíte potlačovat negativní pocity z únavy, tím méně vnímáte těch pozitivních.

Nemá cenu hlásat, že se řadíte mezi hypersenzitivní osoby, je lepší stručně vysvětlit, co potřebujete ke spokojenosti. Jinak projedete život v začarovaném kruhu přepínání se, vyčerpání a stažení se do sebe, kdy ostatní těžko chápou, co to s vámi ZASE je!

Znáte své potřeby?

HSP potřebují jiný rytmus odpočinku. Multifunkční smartphone taky musíte nabíjet častěji než tlačítkovou Nokii. Ovšem mobilní telefony si na rozdíl od lidí umějí o nabití říct – vy se musíte naučit ten často nenápadný signál vyčerpání zachytit. Pozornost obrácená do všech stran totiž citlivé lidi vzdaluje od vnímání sebe.

Pokud jste se naučili poslouchat tělo pouze tehdy, když se hlásí o slovo bolestí, brzy věnujete i v jiných oblastech života pozornost jen negativům. Proto se během dne tu a tam zamyslete nad tím, jak se cítíte, co prožíváte a proč. Skvělým cvičením pro navrácení se k sobě je projít v duchu celé tělo, uvědomit si, jak se která část cítí, a všem poděkovat. Ideální pro takovou inventuru je jóga nebo 5 Tibeťanů a jakýkoli pohyb, který vyplaví stresové hormony a spojí duši s tělem.

Audio kniha ke stažení

Vím, co dělám

To nejzajímavější z Psychologie.cz v podobě mluveného slova. K poslechu jsme připravili lednové články Pavla Špatenky, Kamily Thiele, Dalibora Špoka, Marka Mansona a dalších odborníků.

Stáhnout
Audio kniha ke stažení

Vím, co dělám

Výběr článků z Psychologie.cz v podobě mluveného slova. Zadejte svůj e-mail, pošleme vám link na audioknížku ke stažení zdarma.

Vzhledem k tomu, že 80 % vjemů zprostředkovává zrak, pomohou krátké přestávky, kdy zavřete oči a soustředíte se jen na dech. Proti hluku, který „háespéčka“ vytáčí do nepříčetnosti, pomáhají ucpávky do uší nebo sluchátka s hudbou. A místo stažení se do sebe zhluboka dýchejte, zkuste v duchu do rytmu sbíječek zpívat óm a snažte se stresoru nepodlehnout. Jinak hrozí uvíznutí v kruhu reakcí, kdy se nedokážete soustředit na nic jiného než na protivný hluk a přemáhání rozčilení.

Před spaním je důležité dopřát si klid na utřídění dojmů při koupeli nebo psaní deníku a nevstřebávat další vjemy z televize či internetu. A také si najít vhodnou mentální techniku na zklidnění a ukončení řetězců negativních a úzkostných myšlenek (např. když nemůžete usnout při přehrávání zítřejší situace v práci).

Jdu hledat pomoc

Vysoce citliví lidé od praktického lékaře často odcházejí bez nálezu, psycholog či psychiatr je nakonec nacpe do některé z tabulek zdravotních pojišťoven a nabídne antidepresiva nebo psychoterapii. Podle Rolfa Sellina, autora knihy Hypersenzitivní lidé mezi námi, moc nepomáhá psychoanalýza, za vhodnější považuje systemické přístupy. HSP totiž i tak mají dar všechno nepřiměřeně pitvat a o to více se odsuzovat. Vždy je dobré zjistit, zda zvolený terapeut o vysoké citlivosti něco ví.

HSP často uspějí u psychosomatických lékařů nebo jim přinesou úlevu metody považované za šarlatánské. Zájem o spiritualitu je mnohdy vede do různých ezoterických uskupení. Může být úlevné dozvědět se, že jste reinkarnace bojovníka, který se pokoušel zachránit Atlantidu, ovšem při práci v korporátu vám „slavný původ duše“ stejně na dlouho nepomůže.

Každopádně se mějte na pozoru, protože v této oblasti se kromě moudrých, vnímavých a zodpovědných lidí pohybuje i spousta osob, jež si neuvědomují, co některé praktiky mohou s vnímavou psychikou provést.

Vyzkoušejte na sobě

Citlivcova přikázání

  1. Poznej své silné stránky, přijmi své slabiny (má je každý).
  2. Zbav se touhy po dokonalosti a potřeby se neustále srovnávat s druhými.
  3. Nenech se kontaminovat náladami druhých a vnucovat si pocity viny.
  4. Zjisti, co opravdu chceš, a jdi za tím.
  5. Partnera nezískávej tím, že ho budeš zrcadlit, ale tím, že ho doplníš svou jedinečností.
  6. Nauč se častěji odpočívat bez ohledu na okolí.
  7. Vnímej své tělo a projevuj mu vděk.
  8. Hodně se hýbej a věnuj pozornost svému dechu.
  9. Místo užírání se nezdary hledej pozitiva, veď si deník vděčnosti, ale nepropadej přehnaně pozitivnímu myšlení – přiměřený projev nelibosti patří k životu.
  10. Pocity přijímej a nech protéct bez hodnocení.
  11. Odpouštěj sobě i druhým.
  12. Buď opatrný při hledání pomoci.
Diskuse 0
Vysoce citliví
Seriál

Když se hypersenzitivní člověk naučí používat své přednosti a respektovat vlastní omezení, může prožít velmi šťastný život a být přínosem i pro druhé.

Jana Šulistová

  • Štěstí