Nový audiobook: Jednoduše
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Cvičebnice mužnosti

Šest úkolů, které z vás během pár týdnů udělají muže jako řemen.

Následující série cvičení poslouží jako vnitřní příprava a posilovna pocitu mužství.

Než se pustíte do světa balení, zkuste se nejdříve nějaký čas zaměřit na svůj rozvoj. Nedoporučuji šizení a přeskakování u následujících úkolů, jejichž pořadí má svou logiku.

Úkol: vypněte balení, nebuďte tak urputní 
V době přípravy a posilování vypněte balicí obvody.

Nejde to? Jde. Snažte se nevnímat vztahy mezi mužem a ženou (mezi vámi a ženami) 
jen optikou potenciálního vztahu či sexu. Naopak: pokud máte tu možnost, účelově prohlubujte s nějakou kamarádkou, která vás nepřitahuje, vztah asexuální, ryze přátelský a poznávací. Pokud už se milostně angažujete, uberte a udělejte krok zpět – přinejmenším ve svých představách. Soustřeďte se na přítomnost.

Ženy milují diskuse o vztazích. Je dobré být i v tom o krok napřed.

Úkol: zřiďte si mužský deník

Říká se, že psaní deníku významným způsobem zlepšuje život. Některé studie potvrzují, že pravidelné psaní deníku uvolňuje stres, napětí a zvyšuje sebevědomí. Namísto zarputilého ticha, anebo naopak publikování svých pocitů na Facebooku, Twitteru či blogu si vytvořte zónu upřímnosti a otevřenosti, do které smíte jen vy. Pište si denně vše, co vás napadne, těší i trápí. Lékaři i někteří slavní myslitelé doporučují denní zápis uzavřít soupisem aspoň pěti věcí, které jste ten den zvládli.

Tip: deník může být papírový (doporučuji Moleskine), nebo digitální (aplikací jsou spousty pro Windows i Mac), anebo dokonce webový (doporučuji Penzu.com, anebo OhLife.com).

Úkol: načtěte a nastudujte knihu o vztazích

Než budete praktikovat balicí tipy z této knihy přímo se ženami, přečtěte si aspoň jednu z knih o vztazích, sebevědomí či osobním růstu, které doporučuji v závěru knihy v kapitole Doporučená literatura a další zdroje sebezdokonalování.

Vyberte si takovou, která nejvíce odpovídá vašim problémům. Citlivě vnímejte, kde a jak se dotýká vašich skutečných problémů, a – jednoduše – přemýšlejte o sobě. Věci, které s vámi pohnou nebo vás inspirují, si zapisujte do deníku a občas je proberte – osobně – s důvěrnými přáteli.

Autor článku Tomáš Baránek vystoupí v úterý 12. března 2013 od 20 hodin v Divadle NoD v rámci série Psychologie.cz Live. Téma večera: Co od nás očekává druhé pohlaví?

Zajímavých knih je na trhu tolik, že s tímto druhem studia můžete pokračovat navždy. Pozor: nehledejte pro sebe a druhé za každou cenu nějakou škatulku, jako to dělají někteří lidé ženského pohlaví s horoskopy. To ničemu neposlouží.

Řada potíží, které jako muži pociťujeme, vychází z nízké sebedůvěry. Někdy je problém zažraný opravdu hluboko a vyžaduje odborníka. Část z nás si ale může pomoci sama.

Smyslem čtení je proniknutí do vztahové terminologie a problematiky i učení se různým úhlům pohledu. Buďte skeptičtí, ale pozorní k tomu, co se dozvídáte. Navíc: ženy milují diskuse o vztazích a je dobré, když budete i v tomto o krok napřed.

Úkol: zřiďte si den odměn

Řada potíží, které jako muži pociťujeme, vychází z nízké sebedůvěry. Někdy je problém zažraný opravdu hluboko a vyžaduje odborníka. Část z nás si ale může pomoci sama – například pomocí různých technik vnitřní motivace.

28. dubna. - 2. května 2021

Psychická odolnost (seminář)

Psychologie.cz

Zkuste si jeden den v týdnu stanovit jako Den odměn. Ten den přestaňte podporovat svůj neustále kárající vnitřní hlas, hledat chyby a viníky – a naopak se po každém dokončeném úkolu odměňte. Stačí tichá pochvala: "Jsem dobrej, že jsem tou blbou prací pohnul, i když se mi nechtělo." "Jsem frajer, že jsem tu televizi vypnul a šel spát dřív."

Téměř všechno, co stojí úsilí a co uděláte, si zaslouží maličkou odměnu a pochvalu, nikoli šikanu. Pozor: odměnit se za drobný úspěch něčím, za co se pak budete obviňovat, je spíše trestem (například „odměna“ dvouhodinovým hraním hry). Pochvaly sbírejte a na konci dne sepište do deníku. Budou vypadat legračně, že se zasmějete – no a za ten úsměv se hned taky pochvalte.

Upozorňuji, že na sebeodměňování se celkem rychle zvyká a že budete chtít udělat Dnem odměn všechny dny v týdnu. Skvělé – to je závěrečný krok tohoto cvičení!

Úkol: pusťte se do beletrie

Pokud to ještě neděláte, pusťte se do čtení kvalitní beletrie, ovšem až po zpracování výše doporučené odborné knihy. Drtivá většina krásné literatury je o – milostných – vztazích, ale pro jistotu upřesním: hledejte neromantickou vztahovou beletrii; spíše něco cynického (obvykle postačí číst knížky psané muži). Cílem je pokusit se na ženy a vztahy nedívat jen jako na cosi pohádkového a božského – ale zkusit najít trochu věcnější, sofistikovanější a realističtější pohled na věc. Uznávám, že úspěch této výpravy závisí na průvodci.

Můj osobní tip: Nesmrtelnost + další romány od Milana Kundery. Můj antitip: dobře znějící, ale laciné recepty na lepší život, například od P. Coelha. Nehledejte jednoho vůdce, hledejte desítky odlišných pohledů.

Úkol: ode dneška každý týden udělejte nějakou věc, které jste se báli

Je to jako Foglarův Modrý život: každý den "dobrý skutek". Akorát v tomto případě se budete soustřeďovat na páchání dobra na sobě, nikoli na druhých, a jako rozhodný interval postačí týden. Doporučuji předem sestavit seznam "nepříjemností", kterým se dlouhodobě vyhýbáte anebo které si dokonce nechcete připustit. Nebuďte na sebe přísní a klidně se pochvalte už za to, že vůbec vezmete pero do ruky. Pochvalte se podruhé, až sestavíte seznam deseti věcí.

  • Svěřím vám prvních pět z mého aktuálního seznamu:
  • po probuzení se nedívat na e-mail, ale z okna
  • podniknout s dětmi výpravu do dětského parku
  • aspoň dvakrát po sobě jít spát dřív než o půlnoci
  • uklidit tu ohavnost pod stolem
  • zavolat M. a říct mu konečně svůj názor, i když vím, že nebude souhlasit

Máte to? Nesmí jít o velké nesplnitelné věci, ale drobnosti, které rozdělíte ještě na menší úkolečky, aby byly splnitelné.

A naplánujete si jednu nepříjemnost na týden. Zdoláte ji. Překonáte se. Pochválíte se. Zapíšete si to.

A vyberete další překážečku (a pokud se pravidelné plnění již zdolané překážky znovu zvrtne, promyslíte, proč se tak stalo, a zvážíte opětovné zařazení a snížení nároku o polovinu).

Využívejte celý web.

Předplatné

Budete-li takto se sebou pracovat pár týdnů, jste chlapi jak řemen!

Ukázka z knihy Tomáše Baránka Jak sbalit ženu 2.0

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Pod nánosem traumatu

V terapii hledáme autentickou osobnost. Tu, kterou se někdejší dítě marně chtělo stát.

34 min

Kdy je konflikt zdravý

Co nám brání jít do konfliktu? Nevěříme vzájemnému vztahu, nevěříme ani sami sobě.

9 min

Já to vzdávám

Vytrvalost a odhodlání vedou k úspěchu – nebo do slepé uličky.

10 min

Autogenní trénink a uvolnění

Psycholog Dalibor Špok představuje svoji oblíbenou relaxační techniku.

32 min

Psychologie a politika

Většinou píšu tak, abych vás povzbudil, inspiroval. Dnes vás chci zneklidnit.

65 min

Otevřít audio sekci