Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Cvičebnice mužnosti

Šest úkolů, které z vás během pár týdnů udělají muže jako řemen.

Tomáš Baránek

Tomáš Baránek

6. 3. 2013

Následující série cvičení poslouží jako vnitřní příprava a posilovna pocitu mužství.

Než se pustíte do světa balení, zkuste se nejdříve nějaký čas zaměřit na svůj rozvoj. Nedoporučuji šizení a přeskakování u následujících úkolů, jejichž pořadí má svou logiku.

Úkol: vypněte balení, nebuďte tak urputní 
V době přípravy a posilování vypněte balicí obvody.

Nejde to? Jde. Snažte se nevnímat vztahy mezi mužem a ženou (mezi vámi a ženami) 
jen optikou potenciálního vztahu či sexu. Naopak: pokud máte tu možnost, účelově prohlubujte s nějakou kamarádkou, která vás nepřitahuje, vztah asexuální, ryze přátelský a poznávací. Pokud už se milostně angažujete, uberte a udělejte krok zpět – přinejmenším ve svých představách. Soustřeďte se na přítomnost.

Ženy milují diskuse o vztazích. Je dobré být i v tom o krok napřed.

Úkol: zřiďte si mužský deník

Říká se, že psaní deníku významným způsobem zlepšuje život. Některé studie potvrzují, že pravidelné psaní deníku uvolňuje stres, napětí a zvyšuje sebevědomí. Namísto zarputilého ticha, anebo naopak publikování svých pocitů na Facebooku, Twitteru či blogu si vytvořte zónu upřímnosti a otevřenosti, do které smíte jen vy. Pište si denně vše, co vás napadne, těší i trápí. Lékaři i někteří slavní myslitelé doporučují denní zápis uzavřít soupisem aspoň pěti věcí, které jste ten den zvládli.

Tip: deník může být papírový (doporučuji Moleskine), nebo digitální (aplikací jsou spousty pro Windows i Mac), anebo dokonce webový (doporučuji Penzu.com, anebo OhLife.com).

Úkol: načtěte a nastudujte knihu o vztazích

Než budete praktikovat balicí tipy z této knihy přímo se ženami, přečtěte si aspoň jednu z knih o vztazích, sebevědomí či osobním růstu, které doporučuji v závěru knihy v kapitole Doporučená literatura a další zdroje sebezdokonalování.

Vyberte si takovou, která nejvíce odpovídá vašim problémům. Citlivě vnímejte, kde a jak se dotýká vašich skutečných problémů, a – jednoduše – přemýšlejte o sobě. Věci, které s vámi pohnou nebo vás inspirují, si zapisujte do deníku a občas je proberte – osobně – s důvěrnými přáteli.

Autor článku Tomáš Baránek vystoupí v úterý 12. března 2013 od 20 hodin v Divadle NoD v rámci série Psychologie.cz Live. Téma večera: Co od nás očekává druhé pohlaví?

Zajímavých knih je na trhu tolik, že s tímto druhem studia můžete pokračovat navždy. Pozor: nehledejte pro sebe a druhé za každou cenu nějakou škatulku, jako to dělají někteří lidé ženského pohlaví s horoskopy. To ničemu neposlouží.

Řada potíží, které jako muži pociťujeme, vychází z nízké sebedůvěry. Někdy je problém zažraný opravdu hluboko a vyžaduje odborníka. Část z nás si ale může pomoci sama.

Smyslem čtení je proniknutí do vztahové terminologie a problematiky i učení se různým úhlům pohledu. Buďte skeptičtí, ale pozorní k tomu, co se dozvídáte. Navíc: ženy milují diskuse o vztazích a je dobré, když budete i v tomto o krok napřed.

Úkol: zřiďte si den odměn

Řada potíží, které jako muži pociťujeme, vychází z nízké sebedůvěry. Někdy je problém zažraný opravdu hluboko a vyžaduje odborníka. Část z nás si ale může pomoci sama – například pomocí různých technik vnitřní motivace.

10. listopadu 2018

Zvládání emocí v pěti krocích (seminář)

Radka Loja

Zkuste si jeden den v týdnu stanovit jako Den odměn. Ten den přestaňte podporovat svůj neustále kárající vnitřní hlas, hledat chyby a viníky – a naopak se po každém dokončeném úkolu odměňte. Stačí tichá pochvala: „Jsem dobrej, že jsem tou blbou prací pohnul, i když se mi nechtělo.“ „Jsem frajer, že jsem tu televizi vypnul a šel spát dřív.“

Téměř všechno, co stojí úsilí a co uděláte, si zaslouží maličkou odměnu a pochvalu, nikoli šikanu. Pozor: odměnit se za drobný úspěch něčím, za co se pak budete obviňovat, je spíše trestem (například „odměna“ dvouhodinovým hraním hry). Pochvaly sbírejte a na konci dne sepište do deníku. Budou vypadat legračně, že se zasmějete – no a za ten úsměv se hned taky pochvalte.

Upozorňuji, že na sebeodměňování se celkem rychle zvyká a že budete chtít udělat Dnem odměn všechny dny v týdnu. Skvělé – to je závěrečný krok tohoto cvičení!

Úkol: pusťte se do beletrie

Pokud to ještě neděláte, pusťte se do čtení kvalitní beletrie, ovšem až po zpracování výše doporučené odborné knihy. Drtivá většina krásné literatury je o – milostných – vztazích, ale pro jistotu upřesním: hledejte neromantickou vztahovou beletrii; spíše něco cynického (obvykle postačí číst knížky psané muži). Cílem je pokusit se na ženy a vztahy nedívat jen jako na cosi pohádkového a božského – ale zkusit najít trochu věcnější, sofistikovanější a realističtější pohled na věc. Uznávám, že úspěch této výpravy závisí na průvodci.

Můj osobní tip: Nesmrtelnost + další romány od Milana Kundery. Můj antitip: dobře znějící, ale laciné recepty na lepší život, například od P. Coelha. Nehledejte jednoho vůdce, hledejte desítky odlišných pohledů.

Úkol: ode dneška každý týden udělejte nějakou věc, které jste se báli

Je to jako Foglarův Modrý život: každý den „dobrý skutek“. Akorát v tomto případě se budete soustřeďovat na páchání dobra na sobě, nikoli na druhých, a jako rozhodný interval postačí týden. Doporučuji předem sestavit seznam „nepříjemností“, kterým se dlouhodobě vyhýbáte anebo které si dokonce nechcete připustit. Nebuďte na sebe přísní a klidně se pochvalte už za to, že vůbec vezmete pero do ruky. Pochvalte se podruhé, až sestavíte seznam deseti věcí.

  • Svěřím vám prvních pět z mého aktuálního seznamu:
  • po probuzení se nedívat na e-mail, ale z okna
  • podniknout s dětmi výpravu do dětského parku
  • aspoň dvakrát po sobě jít spát dřív než o půlnoci
  • uklidit tu ohavnost pod stolem
  • zavolat M. a říct mu konečně svůj názor, i když vím, že nebude souhlasit

Máte to? Nesmí jít o velké nesplnitelné věci, ale drobnosti, které rozdělíte ještě na menší úkolečky, aby byly splnitelné.

A naplánujete si jednu nepříjemnost na týden. Zdoláte ji. Překonáte se. Pochválíte se. Zapíšete si to.

A vyberete další překážečku (a pokud se pravidelné plnění již zdolané překážky znovu zvrtne, promyslíte, proč se tak stalo, a zvážíte opětovné zařazení a snížení nároku o polovinu).

Využívejte celý web.

Předplatné

Budete-li takto se sebou pracovat pár týdnů, jste chlapi jak řemen!

Ukázka z knihy Tomáše Baránka Jak sbalit ženu 2.0

Diskuse 0