Jak chápat nemoc

Tím, jak na choroby reagujeme a jak je prožíváme, ovlivňujeme jejich průběh.

Vojtěch Pišl

Psycholog

5. 4. 2018

Z audiobooku: Kdy už je to porucha
Jiný kraj – jiný mrav, říká se. A také jiné choroby. Zdálo by se, že za tím stojí odlišné podnebí nebo uspořádání společnosti, které klade na obyvatele specifické nároky. Kulturní souvislosti psychiatrických onemocnění jdou ale mnohem hlouběji: naše nemoci jsou silně ovlivněny tím, jak je prožíváme, jak je chápeme a jaké příznaky si vůbec dokážeme představit.

Roku 1994 v Hong Kongu na rušné ulici kolabuje a umírá vyhladovělá čtrnáctiletá dívka. Média v následujících dnech zaplavují titulky o onemocnění do té doby prakticky neznámém: anorexii. Brzy se u psychiatrů začínají objevovat další a další anorektičky. Během několika let se ojedinělé případy pacientů, kteří si stěžují na neustálý pocit úplné sytosti, nechuť k jídlu nebo potíže s polykáním, mění v davy žen, které hladoví, protože chtějí hubnout.

Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.

Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.

Chci předplatné
Už máte předplatné? Přihlaste se.

Kdy končí terapie

Osobní vývoj se odehrává ve spirále, hotovo nemáme nikdy. Úloha průvodce je omezená.

Zranění rodiče

Chcete být pro své děti lepší máma nebo táta, než jaké jste měli vy. Na …

Mobil není dudlík

Jak pomoci k psychické pohodě dětem ve světě mobilů a tabletů? Časový limit nestačí.

Manipulační imunita

Jak nenaletět manipulaci? Učme se vyznat ve svých emocích a nebojme se jít do konfliktu.

5. 4. 2018