Jak mluvit s dětmi

Proč děti kladou pořád dokola stejnou otázku a odkdy umí rozlišit mezi realitou a fantazií?

19:57
Petra Detersová

Petra Detersová
Psycholožka

2. 7. 2020

Existuje-li mezi dvěma lidmi, kteří vedou rozhovor, velký rozdíl v moci, je obtížné neupadnout do jednosměrné komunikace. Tím se rozhovor stává uzavřeným, škála témat a informací se výrazně zúží. Mezi dětmi a dospělými významný mocenský rozdíl existuje, a proto je naším úkolem, abychom spektrum možností, jak mohou děti reagovat, udržovali záměrně co nejširší. Jaká jsou pravidla pro vedení rozhovoru s dětmi? Jak se mění jejich potřeby v různých stadiích vývoje? Proč děti někdy nemluví „pravdu“ a proč nám věří, že skřítci existují? Jak vůbec vypadá dobrý rozhovor?

O tom, jak mluvit s dětmi, se píše a hovoří poměrně málo. Je to tak běžná věc, a přitom – jak často nás vykolejí, že nevíme, jak reagovat, jak se ptát a jak často nerozumíme. Umět mluvit s dětmi je přitom důležité, nejen pokud od nich chceme získat důležité informace, ale i pro vytváření zdravých vztahů, podporu jejich zvědavosti a aby mohly získat první důležité poznatky o světě dospělých.

Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.

Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.

Chci předplatné
Už máte předplatné? Přihlaste se.

Články k poslechu

Tátova holčička, mámin kluk

Zde se rodí touha i žárlivost. Jak vidí tento formativní vztah moderní psychoanalýza?

14 min

Nechci tě tu

Projít konfliktem je náročné, ale mlčení vás vyčerpá ještě víc.

11 min

Cesta k vizím

Mít sny a přání je zdravé. Vyjadřujeme tím důvěru životu i sobě. Jen snít ale …

13 min

Nespravedlnost bolí

Jak žít ve světě, kde tolika lidem procházejí jejich špatné činy?

16 min

Jak se vzdalujeme

Nad ztrátou jsme zvyklí truchlit. Ale růst znamená nechávat minulost za sebou.

12 min

2. 7. 2020

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.