2. 7. 2020
Existuje-li mezi dvěma lidmi, kteří vedou rozhovor, velký rozdíl v moci, je obtížné neupadnout do jednosměrné komunikace. Tím se rozhovor stává uzavřeným, škála témat a informací se výrazně zúží. Mezi dětmi a dospělými významný mocenský rozdíl existuje, a proto je naším úkolem, abychom spektrum možností, jak mohou děti reagovat, udržovali záměrně co nejširší. Jaká jsou pravidla pro vedení rozhovoru s dětmi? Jak se mění jejich potřeby v různých stadiích vývoje? Proč děti někdy nemluví „pravdu“ a proč nám věří, že skřítci existují? Jak vůbec vypadá dobrý rozhovor?
O tom, jak mluvit s dětmi, se píše a hovoří poměrně málo. Je to tak běžná věc, a přitom – jak často nás vykolejí, že nevíme, jak reagovat, jak se ptát a jak často nerozumíme. Umět mluvit s dětmi je přitom důležité, nejen pokud od nich chceme získat důležité informace, ale i pro vytváření zdravých vztahů, podporu jejich zvědavosti a aby mohly získat první důležité poznatky o světě dospělých.
Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.
Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.
Chci předplatné