Na zákon o zákazu fyzických trestů ve výchově dojde časem patrně i u nás. Záležet bude na výkladu.
Tříleté dítě kreslí po stěně obýváku. Rodič si všimne – a dítku přilítne jedna dobře mířená. Dítě řve, nicméně okamžitě pouští pastelku. Ten den už se pastelek ani nedotkne. Druhý den mu však otrne: bere umělecké náčiní znova do ruky a volně pokračuje ve zkrášlování bytu. To už se rodič neudrží a v rámci výchovy mu patřičně „zmaluje“ zadek. Dítě si už nikdy na stěnu kreslit nedovolí. Letos na jaře se v Čechách znovu rozhořela debata o tom, zda by měly být tělesné tresty ve výchově postaveny mimo zákon.
A není divu: Fyzické trestání dětí zakazuje v současné době 27 ze 47 členských států Rady Evropy a řada dalších zemí ve světě. Za nedostatečnou ochranu dětí kritizovala v březnu Rada Evropy Francii, a v hledáčku má i Česko – stanovisko týkající se naší země by měla vydat na konci května.
Fyzické tresty fungují. Okamžitě a vysoce účinně. Má to však řadu háčků.
Je dobře, že se nad tělesnými tresty pozastavujeme a že se je snažíme eliminovat. Jde o dobrý trend a zákon může napomoci jeho pokračování. Měli bychom si však uvědomit některé skutečnosti.
Tělesné tresty jsou sice nejvíce vidět, nicméně vedle nich jsou děti trestány i mnoha jinými způsoby. Častými jsou například zákazy oblíbených činností. Zákaz sledování televize či hraní počítačových her zpravidla nebývá špatný. Dětem dokonce někdy svědčí, když se musejí obejít bez nich. Ovšem zákazy oblíbených sportovních činností, kontaktu s kamarády či „chození ven“ dětem mnohdy ubližují.
A pak tu máme ještě psychické tresty: ponižování, znevažování, vysmívání, ignorování, odpírání lásky… Dlouhodobé užívání těchto metod děti zpravidla traumatizuje více a hůře než tu a tam „jedna dobře mířená“.
Je otázkou, zda rodiče, kteří jsou zvyklí řešit prohřešky potomka „jednou výchovnou“, pod tlakem zákona nesáhnou namísto stávající praktiky jednoduše a prostě po jiném (a třeba i horším) trestu.
Nabízí se myšlenka zakázat i psychické tresty. Jenže: kdo posoudí, zda je mlčení naštvaného rodiče adekvátní reakcí na drzého potomka, nebo psychickým týráním? Kdo posoudí, jak jsem myslela větu: „No ty jsi ale šikula!“ Byla to pochvala, nebo výsměch? Často totiž nejde o slova, ale o jemné nuance tónů, vše je závislé na kontextu a tak dále. Psychické tresty jsou na rozdíl od těch fyzických téměř nedokazatelné, a tudíž nepostižitelné.
Je otázkou, zda rodiče, kteří jsou zvyklí řešit prohřešky potomka „jednou výchovnou“, pod tlakem zákona nesáhnou namísto stávající praktiky jednoduše a prostě po jiném (a třeba i horším) trestu. Psychické tresty jsou někdy zrádné i v tom, že si rodiče nemusejí v naštvanosti ani uvědomit, že dítě ignorací, odpíráním lásky či dalšími prostředky vlastně trestají, že mu ubližují.
Pokud budou fyzické tresty zakázané, musí zákon stanovit, co je fyzický trest. A tady bych chtěla upozornit na to, že ne každé plácnutí je trestem.
K přijetí zákona o zákazu fyzických trestů ve výchově patrně časem dojde i v České republice. Velmi ovšem záleží na tom, jak bude zákon formulován a vykládán. V moderní výchovné literatuře se zdůrazňuje, že bychom měli věnovat pozornost pozitivním momentům, nesoustředit se tolik na chyby dítěte. A podobně by to myslím mělo vypadat i v působení společnosti na rodiče: formulace zákona by měla být pozitivní.
Líbí se mi například formulace, kterou před časem použili autoři konceptu a knihy Respektovat a být respektován manželé Kopřivovi: „Dítě má právo na výchovu a vzdělávání v duchu vzájemné úcty a na používání takových výchovných metod, které respektují lidskou důstojnost a vyhýbají se trestům, násilí, ponižování a dalším způsobům, které se neslučují s lidskou důstojností.“ Výhodou takovéto formulace mimo jiné je, že postihuje i jiné než fyzické tresty, dává prostor pro posouzení činu rodiče v souvislostech a také prostor k užití zdravého rozumu soudce.
Máte dvě možnosti, jak s námi zůstat v kontaktu. Předplatné vám otevře přístup k obrovské knihovně článků, videí a audiobooků. Nebo si nechte ZDARMA zasílat to nejzajímavější z Psychologie.cz e‑mailem – dáme vám také vědět, když něco zajímavého otevíráme pro všechny čtenáře.
Dnes už před sebou tolik neutíkám, hraniční porucha mi ale umí život znepříjemnit.
13 min
V dospívání jsme potřebovali uznání. Třeba že o nás někdo stojí – a všichni to …
16 min
Pozornost je základní projev lásky. Proč se opakovaně vrháme do vztahů, kde ji nenacházíme?
8 min
Lidé s hraniční poruchou osobnosti trpí pocitem prázdnoty. Jejich vztahy jsou plné bolesti.
12 min