Nenásilná komunikace

Naučme se mluvit tak, abychom si navzájem rozuměli. Pomohou čtyři principy nenásilné komunikace.

Andrea Novotná

Andrea Novotná
Publicistka

20. 6. 2017

Komunikace by měla být dialogem – rozhovorem dvou (nebo více) osob. Proud slov by se měl ubírat směrem k druhému. Ten by měl tento proud přijmout, rozmyslet si a pochopit, co chtěl druhý člověk říct, a až poté odpovídat. A stejným způsobem by výměna pokračovala dál… Jak často však něco takového slyšíme? Z komunikace se až příliš často stává jednostranný monolog, který si neklade za cíl vzájemné porozumění. Jako by se hlavním úkolem stalo hlásání vlastní „neomylné“ pravdy. Je paradoxní, že ve světě, který tak hojně proklamuje relativní platnost názorů, pojmů a hodnot, hraje prim monologický způsob komunikace.

Nenásilná komunikace je termín, který jako první použil americký psycholog a mentor Marshall Rosenberg (1934-2015). Na základě osobních zkušeností a díky rozhovorům, při kterých působil také jako mediátor, vypracoval metodu, která během let pomohla napravit vztahy v mnoha oblastech.

Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.

Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.

Chci předplatné
Už máte předplatné? Přihlaste se.

Články k poslechu

Nespravedlnost v práci

Míň peněz, horší podmínky, neférové hodnocení. Jak se bránit?

11 min

Důvěřuj procesu

Změna se děje, i když není vidět. Mnohdy pomůže nechat věci jít jejich cestou.

16 min

Nemůžu tě mít

Vídáme se, jsme kamarádi. Nebo cítím něco víc? Jenže druhý už vztah má.

14 min

Vnitřní scénáře

Nebuď důležitý. Takovou zprávu si můžeme odnést z dětství do života. Jak se jí zbavit?

14 min

Osobní maják

Když víme, na čem nám záleží, naše cesta není vždy snadná. Má ale smysl.

8 min

20. 6. 2017

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.