Ilustrace: Silvia Brum, www.silviabrum.com.br

Podprahové vnímání

Podprahová sdělení nefungují. Proč vyvrácený mýtus dál přežívá?

Tereza Sladká

Tereza Sladká
Psycholožka

22. 1. 2018

Někteří lidé mají za to, že je tvůrci reklam (a nejen ti) dokážou lehce ovlivnit vysíláním velmi krátkých podprahových signálů. Tyto opravdu krátce prezentované zvuky či obrázky údajně zajistí, abychom si koupili právě podprahově vtištěný produkt, či nás přesvědčí, abychom na něco změnili názor. Pojďme odkrýt pozadí tohoto psychologického mýtu.

Koncept podvědomého přesvědčování fascinuje veřejnost už od jeho vzniku na začátku minulého století. Tehdy vědec William P. Dunlap provedl experiment, ve kterém pomocí iluze a blikání stínu vytvořil jinou iluzi. Vědecká komunita byla nadšená. Nadšená dokonce tak, že experiment nebyl ještě ani zreplikován a prověřen, a už se objevil v učebnici reklamy. A tak se začalo veřejně mluvit o podprahovém vnímání a možnosti ovlivnit mysl obyvatel bez jejich vědomí.

Články k poslechu

Proč jsem neviditelná?

Můžeme být mezi lidmi, a přitom úplně sami. Chvíli nám to i vyhovuje. Jenže co …

10 min

Touha žít v lásce

Jak mohou nalézt harmonii homosexuálové vychovávaní v katolické víře?

18 min

Nedokonalá

Možná si to potřebujete přečíst ještě jednou: je v pořádku nebýt ve všem na jedničku.

10 min

To není spravedlivé!

Malé děti se musí podělit o dort, velké třeba o rodinný majetek. Co to dělá …

18 min

Jak se (ne)vidíme

Partneři se ve vztahu navzájem hluboce ovlivňují. I když si toho nejsou vědomi.

12 min

22. 1. 2018

Načítá se...
Načítá se...
Načítá se...

Nejlépe hodnocené články

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.