Poradna
odemčené
Bojím se změny
Chci si najít jinou práci, ale mám strach, že si nakonec jen pohorším.
Beáta Koňařík Bakošová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 9. 2023
Je mi 28 a od patnácti let dělám recepční. Nejdřív jako brigádu, kterou mi pomohla získat mamka. Po výšce na hotelu, pak ve start‑upu a teď ve státní firmě, kam jsem se dostala díky známosti. Na VŠ jsem se taky dostala díky známosti se členem komise, který mi předem řekl, jaké dostanu otázky. K mým úspěchům mi prokazatelně někdo pomohl, není to jen pocit.
Většinu mého dětství i života mi mé okolí říká, jak jsem chytrá a inteligentní, a já o tom většinu života pochybovala. Rodičovské představy, nátlak na úspěch a strach ze zklamání mě držely při zemi. Dlouho jsem se nesnažila být víc než recepční, byla jsem ráda za aspoň nějakou práci. Těžce jsem však snášela, že zatím každá z mých kolegyň dostala nabídku na povýšení a já ne. Za tři roky se tam se mnou vystřídalo už pět kolegyň, protože každou povýšili.
Po delší době, co se věnuji osobnímu růstu a psychologii, řeším si svá bebíčka z dětství a snažím se rozumět svým emocím, jsem na bodě, kdy mám konečně sebevědomí. Mám se v úctě, uvědomuji si své kvality i slabiny a přijímám je bez výhrad. Přes to všechno ale nyní nastala chvíle, kdy o sobě opět pochybuji jako dříve. Nejsem spokojená se svou pozicí, chtěla bych se posunout a dělat něco více.
Vím, co by mě bavilo buď v naší firmě, nebo i jinde. Zmítají mnou ale obavy, že nic jiného dělat nedokážu. Jak mám pracovat se strachem z toho, že jsou mé představy o mé kompetenci mylné, že bez protekce selžu? Bojím se mít v práci větší zodpovědnost, nechci, aby mě má práce stresovala. Práce, kterou mám, je na recepci, je pro mě bezpečná, a když udělám krok špatným směrem, něco podobného už nenajdu.
Pé Emko, 28 let

Názor odborníka
Vážená paní Pé Emko,
pochybnosti a strach z neúspěchu jsou zcela normální a většina lidí se s nimi potýká, ať už v práci, nebo v osobním životě. Je také naprosto běžné, že lidé využívají k dosažení svých cílů své kontakty a známosti – je to součástí života, práce a také společnosti, ve které žijeme. Neznamená to, že nemůžete ničeho dosáhnout sama.
Pokud máte pocit, že byste chtěla dělat něco více, měla byste mu naslouchat. Vaše touha se posunout a dělat něco nového, co vás bude více naplňovat, je velmi důležitá a rozhodně byste ji neměla ignorovat. Každá změna v našem životě, ať už se jedná o novou práci, vztah a podobně, přináší určitou míru nejistoty. Je to běžné a prochází si tím každý člověk.
Nejistota a obavy z nového jsou součástí života. Mohou v sobě nést pozitivní sílu, protože vás nutí zamýšlet se nad svým životem a pracovat na své nespokojenosti, jít dál, učit se nové věci a tím se rozvíjet. Je ale důležité naučit se průvodní stres efektivně zvládat tím, že budete pracovat na svém sebevědomí a sebeúctě.
Zaměřte se na to, co děláte dobře, a na své silné stránky. To vám pomůže získat větší důvěru v sebe sama a věřit, že jste schopna zvládnout nové výzvy a zodpovědnost. Připomeňte si své dosavadní úspěchy a výzvy, které jste už zvládla. Tak získáte širší perspektivu a třeba si i uvědomíte, že jste dostatečně silná a schopná překonávat překážky, které se na vaší cestě objeví.
Kolegové a známí vás vidí jako chytrou a inteligentní. Také tito lidé vám mohou poskytnout cenné rady a podporu, díky nimž své obavy a nejistotu postupně překonáte.
Růst a změna vyžadují čas. Je důležité mít na této cestě změny otevřenou mysl a být připravena na nové výzvy, jít si za svými sny. Buďte k sobě trpělivá a laskavá. Nikdo jiný za vás neudělá rozhodnutí, které vás posune vpřed. Každý krok, bez ohledu na to, jak je malý, je pokrokem. Pokud se budete držet svých cílů a neustále se snažit zlepšovat, budete schopna dosáhnout toho, co si přejete.
Píšete, že za tři roky se v práci s vámi vystřídalo už pět kolegyň, které dostaly nabídku, povýšili je. Současně nevěříte, že by s nabídkou přišli i za vámi. Vaše obavy jsou možná znát i z vaší mimiky, gestikulace, chování. Když se narovnáte, vnitřně se podpoříte a začnete se dívat na svět jinýma očima, mohou se začít dít „zázraky“.
Obáváte se, že byste bez protekce selhala. Každý člověk má určité schopnosti a dovednosti, které ho dělají jedinečným. Nikdo není perfektní a všichni se učíme ze svých chyb. Když se vystavíme novým situacím a výzvám, jsme nuceni se rozvíjet a učit se nové věci.
To může být obtížné, ale je to také velmi obohacující: v tomto bodu už víte, že máte dovednosti, které jste se naučila sama, že máte své přednosti. Můžete se spolehnout na své schopnosti, které vám nikdo nevezme, a věřit v sebe sama.
Jste jedinečná a máte své vlastní schopnosti a dovednosti. Věřte v sebe a dělejte to, co vás dělá šťastnou. Nikdo jiný za vás neudělá rozhodnutí, které vás posune vpřed. Takže pokud chcete změnit svou kariéru a dělat něco, co vás naplňuje, pak jste jediná, kdo může tuto změnu uskutečnit.
Více k tématu: