Před několika měsíci jsem se dala dohromady s mužem. Na začátku tam pro ani jednoho z nás nebyla přitažlivost, nikdy by nás nenapadlo se dát dohromady. Jak jsme se ale začali poznávat, rychle jsme se sblížili a rozuměli si po všech stránkách. Je prvním mužem, se kterým jsem dokázala vydržet v jedné místnosti, spát, jíst, pracovat, trávit skoro veškerý čas, aniž bychom si lezli na nervy. Fungovali jsme jako tým, podporovali se navzájem, posouvali se, všechno klapalo a nic mezi námi nebylo toxické. Byl první, s kým jsem si dokázala představit se v životě někam posunout, sestěhovat se, založit rodinu.
Co jsme na začátku oba věděli a byl to důvod, proč bychom se neměli dát dohromady, bylo, že já chci děti, a on ne. Rodiče se o něj v dětství nestarali a svou rodinu už v podstatě nemá. Je dost sám, i jako cizinec tady v ČR. V jeho věku je pro něj těžké navázat hlubší a větší sociální síť. Věnuje se ale spoustě aktivit a s lidmi se potkává. Má zde jedinou blízkou osobu, která při něm vždycky stála, ale svým způsobem je pro něj toxická. Jsem teď pro něj bližším člověkem než ona, což mi i sám řekl.
I když vím, že nemáme společné cíle do budoucna, nejsem schopná se od něj emočně i fyzicky oddělit. Hrozně mi každý den chybí. Svůj život s ním jsem milovala, můj život bez něj mi teď připadá nudný, bezbarvý, beze smyslu. A je to tak těžké i proto, že prostě vše ostatní, kromě té jedné zásadní věci, fungovalo a bylo krásné. Nedokážu si teď představit být s někým jiným, založit rodinu s někým jiným nebo tohoto člověka od sebe úplně odstřihnout. Jenže jak si můžu v budoucnu někoho nového se stejnými cíli najít, když bych byla stále v kontaktu se svým ex? Je to možné?
Julie, 30 let

Názor odborníka
Milá Julie,
to, co popisujete, je vztahová situace, která bývá velmi náročná. Neodcházíte od někoho, kdo vám ubližoval. Neřešíte toxickou dynamiku ani nedostatek lásky. Naopak – píšete o vztahu, který fungoval, byl bezpečný, podpůrný a živý. A přesto v něm stojí jedna zásadní překážka, která se nedá jen tak obejít.
Existují rozchody, které dávají smysl všem kolem: bylo tam násilí, nevěra, manipulace, chronická nespokojenost. Jiné jsou těžko pochopitelné. Bylo nám spolu dobře, fungovali jsme jako tým…, a přesto to nestačilo. Tento typ rozchodů bývá paradoxně mnohem těžší. Neodcházíme od špatného člověka, ale od dobrého vztahu, který není kompatibilní s naší budoucností. A to je bolest, na kterou nejsme připraveni.
Kompatibilita přítomnosti a budoucnosti
Je zásadní rozdíl mezi tím, že si s někým rozumíte dnes, a tím, že s ním můžete žít společnou budoucnost. Vztah může být klidný, respektující, podpůrný. Zvládnete spolu fungovat 24/7 bez konfliktů. Může to být první člověk, s nímž si dokážete představit rodinu. A zároveň je už od začátku jasné, že jeden z vás děti chce – a druhý ne. To není detail. To není „ještě to probereme“. To je strukturální nesoulad.
Lidé mají tendenci tuto skutečnost bagatelizovat, protože emocionální zkušenost vztahu je silná. Řekneme si: „Všechno ostatní funguje.“ Jenže otázka dětí není jedna z mnoha proměnných. Je to osa, kolem které se staví život. Pokud jeden chce a druhý ne, není to věc kompromisu. Neexistuje poloviční dítě. V tomto bodě už nejde o vztahovou kvalitu, ale o životní směr. A vztah bez společného směru může být krásný – jen nemá budoucnost, jakou si upřímně přejete.
Proč je tak těžké odejít z dobrého vztahu
Ze špatného často odcházíme z hněvu nebo z vyčerpání. Od dobrého vztahu odcházíme kvůli nekompatibilitě hodnot. A to vyžaduje jiný druh dospělosti. Když se loučíte s hezkým vztahem, mozek vám neustále předkládá argumenty proti: Nikdy jsem s nikým nezažila takový klid. Byli jsme tým. Nikdo mi nerozuměl jako on. Co když už nikoho takového nepotkám? To nejsou iluze. To jsou reálné kvality vztahu. A právě proto je odloučení tak bolestivé.
Navíc do toho vstupuje další vrstva. Jste pro něj důležitá a v jeho životě máte výjimečné místo. Je cizinec, má za sebou těžké dětství a jen omezenou síť lidí. Snadno ve vás může vzniknout pocit, že odejít znamená „nechat ho na holičkách“. Jenže tohle je tenký led. Partner může mít složitou historii – a zároveň je dospělý člověk, který si svůj život musí nést sám. Pokud vám v hlavě běží scénář beze mě to nezvládne, je dobré zpozornět, protože to už není láska, ale role zachránkyně.
A přichází nepříjemná otázka. Nezůstáváte částečně proto, že nechcete být ta, která ho opustí? Ženy mají silnou tendenci přebírat odpovědnost za emoční stabilitu partnera. Pokud je osamělý, zraněný nebo bez zázemí, vzniká pocit, že odejít je téměř morální selhání. Jenže vztah není sociální služba. Empatie není závazek vzdát se vlastního životního plánu.
Možná se změní
Další fáze, která u podobných vztahů přichází, je naděje. Partner začne chodit na terapii. Řekne, že se chce podívat do sebe. To zní rozumně. A může to být upřímné. Ale je důležité si uvědomit, že terapie není garance změny hodnot. Může člověku pomoci pochopit, odkud jeho postoj vychází. Může mu otevřít prostor k větší svobodě. Ale nemá za cíl přetvořit ho do verze, která se hodí do vašeho plánu.
Čekat, že se partner „vyvine“ směrem, který potřebujete, je risk. A je to risk, kde se hraje hlavně o čas. Biologie je v tomto ohledu neúprosná – muži mohou odkládat rozhodnutí déle. Ženy ne. Pokud chcete dítě, čas je reálný faktor. A čekání na nejistý výsledek může znamenat, že ztratíte roky. V praxi jsem viděla více žen, které zůstávaly „ještě chvíli“, protože naděje byla snesitelnější než definitivní konec.
Výjimečně se partner opravdu posunul, častěji se ale jen prodloužila nejistota a žena mezitím platila časem, energií a odkládáním vlastního života. Zpětně pak bývá bolestivější právě to očekávání a čekání než samotný rozchod. Je potřeba si položit další otázku: Čekám na jeho změnu, nebo odkládám vlastní rozhodnutí?
Mohlo by vás zajímat
Lepší otázka
Neřešte, jestli máte správně nastavené své životní cíle. Uvažujte moudřeji.
Přečíst článekKontakt po rozchodu: ano, nebo ne?
Jedna z nejčastějších iluzí, kterou vidím u klientů i ze své zkušenosti, je představa, že můžeme vztah „trochu“ ukončit. Zůstat v kontaktu. Psát si. Občas se vidět. Mít se rádi jinak. Problém je, že mozek neumí poloviční vazbu.
Pokud jste k němu citově připojená, každý kontakt aktivuje naději. Každá zpráva otevírá možnost. Každé setkání vrací zpět do režimu „my“. Zároveň si tím blokujete prostor pro nový vztah. Ne proto, že by to bylo morálně špatně, ale proto, že emoční energie je omezená. Nelze být otevřená novému, když část vás stále žije ve starém.
A ještě jedna nepříjemná věc. Na „polořešení“ si člověk snadno zvykne. Začne si říkat, že to vlastně není tak hrozné, že to nějak půjde, že aspoň něco. Jenže po čase se často ukáže, že jsme jen oddálili rozhodnutí – a přestali být věrní sami sobě.
Je možné být v kontaktu s bývalým partnerem? Ano. Je to možné bez toho, aby to komplikovalo další vztahy? Většinou ne. Emoční separace vyžaduje skutečný odstup. A ten bolí.
Když po něm zůstane prázdno
Častý argument po rozchodu z dobrého vztahu je: Můj život bez něj je bezbarvý, nudný, bez smyslu. To je důležité nepřehlédnout. Není to automaticky signál, že byste se měla vracet. Znamená to, že jste si na vztah zvykla jako na hlavní zdroj intenzity, sdílení a významu. Když vztah zmizí, objeví se prázdnota.
A prázdnota je nepříjemná. Mnoho lidí si tuto prázdnotu vyloží jako důkaz, že mají vztah obnovit. Ve skutečnosti je to přirozená fáze truchlení. Mozek se musí odpojit od dlouhodobého zdroje dopaminu, oxytocinu a rutiny.
To, že teď nevidíte nikoho jiného a neumíte si představit jiný vztah, neznamená, že jiný neexistuje. Znamená to, že jste stále v procesu odpoutávání. Rozchody z dobrých vztahů potřebují čas. Obvykle více než rozchody z dramatických vztahů.
A někdy láska nestačí
Často máme v hlavě jednoduché pravidlo. Pokud je vztah hezký a není toxický, má se udržet. Láska má „vyhrát“. Jenže dospělost někdy znamená přiznat si, že láska sama o sobě nestačí. Není dost, pokud nemáme společnou představu budoucnosti nebo pokud jeden z nás musí obětovat zásadní část svého života.
Dobrý vztah není jen o tom, že si rozumíme. Je i o směru. Nestačí, že nám je spolu dobře dnes, když víme, že každý míří jinam. Pokud byste zůstala a vzdala se dětí, byla by to láska? Nebo pomalé opouštění sebe samotné?
A pokud by on změnil své rozhodnutí jen proto, aby vás neztratil, byla by to svobodná volba? Nebo něco, co by v něm časem zůstalo jako hořkost a jednou se to vrátilo? Někdy je největším respektem k druhému to, že ho nenutíme být někým jiným. A největším respektem k sobě je, že se nevzdáme toho, co je pro nás zásadní.
Jak poznat, jestli pustit
- Pokud by se jeho postoj k dětem nikdy nezměnil, dokázala bych to dlouhodobě přijmout bez vnitřní hořkosti?
- Pokud bych čekala dva roky a nic by se nezměnilo, unesla bych ztrátu času?
- Zůstávám proto, že beru realitu vážně, tak jak je, nebo proto, že doufám, že se změní v můj prospěch?
Pokud odpovědi na tyto otázky bolí, je to signál. Pustit dobrý vztah neznamená, že byl zbytečný ani že jste se mýlila nebo že láska nebyla skutečná. Znamená to, že jste se rozhodla vzít vážně vlastní životní směr.
Vztahy nás někdy připraví na další etapu, i když s námi do ní nepůjdou. Možná tenhle muž byl prvním, s kým jste zažila klid a opravdové partnerství. To není málo. Je to důležitá zkušenost. Ale nemusí to být zkušenost poslední.
Otázka tedy nezní jen „Jak se pustit?“ Otázka zní: „Jsem ochotná žít svůj život podle toho, co je pro mě opravdu důležité – i když to bolí?“ Protože někdy největší odvaha není zůstat. Ale odejít z něčeho krásného, co není vaše budoucnost.
Přeji vám, abyste dokázala unést smutek z toho, co bylo krásné, a zároveň nezradila to, co je pro vás zásadní. Ať uděláte jakékoli rozhodnutí, držte se reality, ne naděje. A přeji vám hodně štěstí.
Radka Loja