Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Problém s intimitou vůči ženám: Pracujte na tématech sebedůvěry.
Dobrý den, jmenuji se Filip, je mi 24 let a již od puberty se se mnou vleče jeden velký p…
Michal Petr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
9. 11. 2011
Dobrý den,
jmenuji se Filip, je mi 24 let a již od puberty se se mnou vleče jeden velký problém. Jsou to mé vztahy k ženám. Svoji první lásku jsem poznal ve čtrnácti letech. I když jsme spolu chodili asi čtyři měsíce, nikdy jsem ji nedokázal políbit, i když jsem k tomu měl plno příležitostí. V té době jsem si říkal, že se nic neděje a poté to už bude lepší. Jenže není.
Od té doby jsem měl možnost mít několikrát flirt na jednu noc, ale vždy, když jsem ji chtěl políbit, jsem se zarazil a nebyl schopen pokračovat dál. Navíc, jak tento problém vzrůstá, mi v hlavě naskakují představy o tom, jak neumím líbat, jak to všechno zkazím atd. Na tyto představy myslím každý den. Nikdy jsem neměl žádné pořádné rande, natož dlouhodobý vztah. Vždy to skončilo pouze frází „budeme kamarádi“.
Problém povídat si s holkami nemám. Když o nic nejde, tak žádný varovný vykřičník v mozku nevyskočí. Pochyboval jsem i o své sexuální orientaci a vím jistě, že homosexuál nejsem. V čem možná vidím svůj problém, nebo ho na to svaluji, je má výchova a má víra. Od mala jsem byl veden ve víře v Boha a jsem praktikující křesťan. Mezi rodiči nikdy z mého pohledu moc lásky nebylo. Nepamatuji si, že by si někdy přede mnou dali pusu, pouze když měl někdo narozeniny. V současné době již nevím, jak mám tenhle problém řešit. Proto se obracím na vás o radu. Děkuji předem.
Filip

Názor odborníka
Dobrý den,
je dobré, že se s vaší otázkou obracíte na odborníka. Ještě lepší by však byla osobní návštěva, neb na podobné situace neexistuje obecně platná rada. Mám více klientů, kteří řeší podobná témata a to, co nakonec pomůže, je vždy velmi individuální. Z mého pohledu byste potřeboval pracovat na tématech sebedůvěry – uvědomění, co se ve vás děje při bližším kontaktu se ženou, jaké pocity a představy jsou vám na překážku a které vás naopak podporují, jaká přesvědčení vás limitují a zabraňují jít do kontaktu apod.
Je samozřejmě možné, že vaše výchova v duchu určité formy náboženského vyznání může mít na tuto vaši zkušenost nějaký vliv. Opět bych nerad zevšeobecňoval. Křesťanská víra má mnoho podob a různí lidé ji ve svém životě praktikují různě. Pokud jste však v kontaktu s podobou, kde (při troše zjednodušení) vše tělesné a sexuální je něco, od čeho bychom se měli distancovat jako od špatného a nízkého, pak se není co divit, že máte potíže s intimním kontaktem se ženou.
Znovu bych vás rád podpořil, abyste se touto svou situací intenzivně zabýval, nejlépe formou terapie. Ujasnit si překážky je jedna věc. Druhá je pomalým a bezpečným způsobem nová uvědomění aplikovat v praxi. Dobrá zpráva je, že je s tím možné něco dělat. Držím palce při úspěšném otevírání novým zkušenostem.