Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Strach z mentální anorexie.
Dobrý den, chtěla bych se nejprve zeptat vás, jestli je můj problém natolik závažný, abych…
Pavel Král, Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
27. 12. 2010
Dobrý den,
chtěla bych se nejprve zeptat vás, jestli je můj problém natolik závažný, abych popřípadě vyhledala nějakého odborníka.
Moji kamarádi i rodina mě neustále napomínají, že málo jím. Bylo období, kdy jsem za celý den snědla pouze čínskou polévku a nic víc. Vyvrcholilo to tím, když se mi z jídla začalo dělat špatně.
Zrovna dnes ráno, když jsem se nasnídala, se mi udělalo velmi špatně, ale takhle to mám skoro pokaždé, když se ráno najím – takže nesnídám. Jinak moje průměrné jídlo za celý den je menší svačina, potom oběd a večeře. Jak kdy.
Tento problém průběžně přetrvává tak půl roku, někdy je moje chuť k jídlu v normálu, jindy nejím skoro nic. Moje okolí mě má za anorektičku, která nejí úmyslně. Mám strach, aby nakonec neměli pravdu.
Předem děkuji za odpověď.
Baruška

Názor odborníka
Dobrý den,
je pravdou, že dívky s anorexií málo jí, ale ne každý, kdo málo jí, trpí anorexií. Ve vašem dotazu bohužel chybí důležité informace, na základě kterých by se dalo usoudit (přesnou diagnózu přes internet udělat nelze), zda anorexií trpíte či nikoli. Pokusím se vám tedy popsat příznaky anorexie a vy mi případně můžete napsat, zda se v nich poznáváte či nikoli.
1. Bohužel neznám údaje o vaší výšce a váze, ale u anorexie se obvykle udává hmotnost pod 15% oproti hmotnosti očekávané nebo BMI pod 17,5.
2. Snížení váhy je úmyslné a je dosaženo pomocí (jednoho či několika) následujících způsobů: záměrná dieta, vyhýbání se kalorickým jídlům, vyprovokované zvracení, vyprovokovaná defekace, užívání anorektik a diuretik a nadměrné cvičení.
3. V myšlení je přítomen trvalý strach z tloušťky a pacientka sama sebe považuje za obézní.
4. Amenorea (vymizení menstruace). Relativně méně spolehlivé diagnostické vodítko pokud užíváte hormonální antikoncepci.
Popisují tato diagnostická vodítka vás? Pokud ano (i částečně), doporučoval bych vám obrátit se na odborníka. Pokud ne, pravděpodobně se o anorexii nejedná. Přesto bych vám ale doporučoval vyhledat lékaře kvůli zmiňovanému rannímu zvracení. To určitě není v pořádku.
S pozdravem,
Pavel Král
Pavel Král
Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
www.psychologickeporadenstvi.com/cz