Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Táta zemřel, ale neodešel z mého života.
Dobrý den, takže asi začnu od začátku: Před dvěma lety mi umřel táta. Neměl pohřeb a tím p…
Tomáš Páleníček
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 1. 2011
Dobrý den,
takže asi začnu od začátku: Před dvěma lety mi umřel táta. Neměl pohřeb a tím pádem si furt myslím, že je tady.
Ve výtahu cítím jeho voňavku, někdy se mi zjeví… a mám noční můry, ve kterých táta chce, abych něco udělala (nějaký úkol). Já to ale neudělám a on mi ve snu poví, že umře.
Jednou se mi zdálo, jak klepe na rakev. Brala jsem i léky, ale stejně s tím mám do dneška problém. U psychologa jsem nebyla.
Předem děkuji za radu
Jeanne

Názor odborníka
Pokud se stane taková závažná věc, jako je úmrtí blízké osoby, je naprosto normální, že začneme truchlit a že se nám objevují nejrůznější vzpomínky na tuto osobu. Ty se mohou objevit jak kdykoliv v průběhu dne tak i ve formě nejrůznějších snů, ať už příjemných či nepříjemných.
Pokud prožitky během dne dosahují takové intenzity, že cítíte nebo vnímáte přítomnost vašeho otce a navíc přetrvávají po tak dlouhou dobu, mohlo by se jednat i o tzv. flashback nebo halucinace. V každém případě se nelze jednoznačně vyjádřit, co se vám děje. Pro to, aby se člověk mohl vypořádat s tak těžkou situací, jako je smrt otce, určitě nestačí email.
Myslím, že by bylo vhodné se o tom pobavit s odborníkem, který umí s takovýmito prožitky pracovat. Navíc vzhledem k tomu, že říkáte, že jste užívala nějaké léky, předpokládám, že tam může být přidružená i jiná symptomatika (nicméně z tohoto dotazu nejsem schopen odhadnout, o co by se mohlo jednat).
Nejlépe prokonzultovat celou záležitost na osobní úrovni s psychiatrem/psychologem eventuelně jiným odborníkem (psychoterapeutem), který by mohl vyslechnout celý váš příběh a pomoci s ukončením / zarámováním této události a prožitků a eventuelně doporučit adekvátní léčbu (pokud bude třeba).