Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Utíkám před kontakty s muži: Nestahujte se a poznejte svůj strach.
„Pojď ke mně ale ne moc blízko; jdi pryč ale ne moc daleko.“ Tento citát přesně vystihuje…
Pavel Král, Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 7. 2011
„Pojď ke mně ale ne moc blízko; jdi pryč ale ne moc daleko.“ Tento citát přesně vystihuje celý můj problém.
Málokdy jsem schopná navázat nenucený rozhovor s mužem. Problém se stupňuje v případě, že se mi daný člověk opravdu líbí. To si vždy vysním ideální budoucnost se všemi detaily, klady i zápory, ale v realitě bývám schopná tak maximálně pokukovat. Jakmile zjistím, že jsou pohledy opětované, stahuji se a utíkám pryč – paradoxně s obrovským strachem, že on zájem ztratí, a že zase promarním šanci a žádný ze snů se nesplní.
Jen by mě zajímalo, proč volím zrovna útěk a jak ho mohu změnit v boj?
Děkuji!
Anet

Názor odborníka
Dobrý den,
utíkat ve chvíli, kdy se s někým chcete seznámit, je zcela určitě nešťastné a předpokládám, že vás zmařené sny naplňují smutkem. Ovšem změnit útěk v boj také nebude nejlepším řešením (dobře mířená facka nebývá zpravidla nejlepším způsobem, jak navázat rozhovor). Jak útěk, tak boj, jsou totiž přirozenou reakcí ve chvíli, kdy se bojíme. A já předpokládám, že to, čeho byste chtěla raději dosáhnout, je, že se v takových situacích bát nebudete, nebo že strach překonáte.
Když budu trochu fantazírovat, představuji si, že když se dostanete do kontaktu s někým, kdo se vám líbí, dostanete strach, třeba z toho, že budete odmítnuta, a raději se stáhnete. Přitom ale doufáte, že se něco stane – ten, kdo se vám líbí se k vám přiblíží i přes vaše stažení. Ono se ale nic nestane. Dotyčný si vaše stažení vyloží jako nezájem a svůj zájem ztratí. Takže výsledkem je přesně to, čeho jste se na začátku bála – jste odmítnuta.
Cestou, jak z toho ven, je nestahovat se. Když se totiž stáhnete, vždy to skončí špatně a vztah nenavážete. Pokud byste se zvládla nestáhnout, je možné, že to skončí stejně, ale je také šance, že nikoli. Jinými slovy, nestažení se znamená, že to může dopadnout dobře nebo špatně. Stažení se znamená, že to nejspíše dopadne špatně. Vím, takle radit je snadné, ale začít se takovou radou řídit je daleko těžší. Myslím, že byste si měla najít dobrého psychoterapeuta, který vám pomůže porozumět vašemu strachu a provede vás cestou, jež povede k jeho překonání.
Držím palce!
Pavel Král
Pavel Král
Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
www.psychologickeporadenstvi.com/cz