odemčené
Uvězněná ve vztahu
Zkoušíme s manželem obnovit intimitu, ale já pořád myslím na bývalého milence.
Petr Jarolímek
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 8. 2019
Celé to trvá už 8 rokov. Som 10 rokov vydatá, máme 1 dieťa. Mala som milenca, s ktorým sme boli spolu asi 5 rokov, bola som tehotná a aj na potrate. S manželom sme spolu intímne nežili. Milenec sa po 5 rokoch vrátil k svojej manželke. Zdôvodnil mi, že jeho rodina by ho nepustila a musí byt príkladom pre syna. Proste to tak má a nechce ináč – nedá sa. Manželku nemiluje, ale cíti zodpovednosť za rodinu.
Ostali sme kamaráti, nakoľko sme si boli veľmi blízki. Celé to trvá už 3 roky. Milenca stále milujem. Občas sa stretneme, 1–2× za rok. Pokiaľ si len píšeme, tak je všetko v poriadku, ale keď sa vidíme, tak minimálne týždeň sa neviem z toho spamätať. Keď idem na stretko, mám všetko vysporiadané, a po schôdzke vždy príde bolestivý smútok, ktorý ma vždy prekvapí. Plačem intenzívne 3–4 dni a nedá sa mi nič robiť.
Počas stretka sme si blízki, ale milenec o vzťah už nestojí. Povedal mi, aby som si život zariadila bez neho, podľa neho to, čo cíti, nie je všetko a sú aj iné veci, na ktorých záleží. Dá sa z mileneckého vzťahu spraviť kamarátsky? Je to moje prežívanie len dočasné a časom sa upraví, alebo to znamená, že ho mám navždy opustiť a ukončiť to celé? Úplne sa odstrihnúť, spáliť všetky veci a nekontaktovať sa aj napriek tomu, že ho veľmi milujem a je jediný človek, ktorý rozumie hĺbke mojej duše.
Je vôbec šanca, že zmení názor? Mám jeho názor brať za záväzný a rešpektovať ho? Stále cítim, že je nádej. On by potreboval, aby sme ostali kamaráti, ale ak odídem, tak to prijme. S manželom sme asi pred pár mesiacmi začali obnovovať intimitu, ale je to hrozne ťažké, lebo jeho telo nepoznám, necítim a neviem sa s ním už milovať. Mám to poskladané ináč. Chcem urobiť všetko predtým, ako podám o rozvod.
katka, 38 let

Názor odborníka
Dobrý den, Katko,
naprosto chápu, že po pěti letech vztahu se vám nechce opouštět myšlenku na obnovení blízkého kontaktu s milencem. Trochu se nabízí otázka, čím pro vás po tak dlouhé době byl doopravdy. Možná jste ho ve svém cítění a mysli pasovala na svého partnera. Dokonce dlouholetého.
Proto je celkem normální, že se trápíte. I když pokud vaše smutnění trvá tři roky od ukončení kontaktu, malinko bych se obával, jestli si neubližujete a trápení neprotahujete sama, když se živíte myšlenkou na obnovu vztahu.
Ptáte se, zda jde z podobného kontaktu udělat kamarádský vztah. Ano, stává se to. Ale stejně tak se stává, že to možné není, protože je podobná snaha pro jednoho či druhého příliš zraňující, a nezbývá než se nekontaktovat. Je tedy na vás, abyste rozhodla, zda vám týden trápení stojí za občasné vidění se.
Otázka na šanci, že bývalý milenec změní názor, je v podstatě nezodpověditelná, ale osobně pochybuji, že zablokování života v partnerské sféře stojí za čekání na něco tak nejistého. Možná je čas, aby hloubku vaší duše poznal jiný muž, pokud ne rovnou manžel.
Jak obnovit skomírající manželský vztah? Jestli máte upřímnou chuť udělat všechno, tak především nedejte možnost jinému muži, aby odčerpával vaši energii, kterou při snaze obnovit dobré manželství budete potřebovat.
Pokud v sobě hodláte živit cit k jinému a doufat, že se mezi vámi něco opět začne odvíjet, je deklamování o tom, jak chcete před rozvodem vyzkoušet vše, jen prázdnou alibistickou frází bez významu.
Travte se svým mužem čas, povídejte si, zažívejte nové věci. Cestujte společně, dopřejte si občas masáž, kterou dáte jeden druhému. Zajímejte se o to, co v životě v různých oblastech prožíváte, věnujte si pozornost. Buďte trpěliví, dostat se k sobě může trvat i pár let. Ale především – nedávejte šanci jiným mužům. „Vše“ znamená snahu bez kompromisů, žádnou polovičatost.
S přáním všeho dobrého
Petr