Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ve vztahu časem přestávám lubrikovat: Hledáte vzrušení, nebo jistotu?
Dobrý den, je mi 34 let a mám takový problém. Beru sex jako něco mystického, krásného, ve…
Pavel Král
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
14. 9. 2011
Dobrý den,
je mi 34 let a mám takový problém. Beru sex jako něco mystického, krásného, venku v přírodě, večer při svíčkách s mystickou hudbou, nové prostředí a podobně. Od začátku svého sexuálního života mi milování s každým partnerem po čase sjede do stereotypu a přestanu vlhnout. Vím, že se to dá řešit orálním sexem či lubrikačními gely, ale o tom se bavit nechci. Chtěla bych vědět, proč přestávám lubrikovat při předehře a musí se použít jedna ze shora uvedených možností, aby se do mě muž dostal.
Ze začátku vztahu to samozřejmě jde samo, ale po nějaké době, ať už zkoušíme cokoliv, nové podněty, zážitky, také je větší důvěra v partnera, už ho paradoxně beru jako že je to pořád ten samý člověk, se kterým jsme si v životě prožili dobré i ty všední stránky a proto mi nejde se naladit na mystičnost a tím pádem ani na to, abych lubrikovala. Jsem ráda, že mám teď čtyři roky přítele, vážím si ho za to, jaký je, mám ho moc ráda, ale opět už tři roky nelubrikuji sama od sebe. Přitom vím, že na počátku vztahu to šlo tak nějak samo od sebe – to je asi u všech začátků vztahů samozřejmé. Kde a proč je ten zakopaný pes, ten předěl? Jakmile získám k člověku důvěru a přestane „chvění v žaludku“ z toho, že má přijet, jakmile jsem duševně spokojená s tím, že máme hezký důvěrný vztah, přejde samozřejmě to prvnotní vzrušení, ale s ním bohužel i má lubrikace.
Michaela

Názor odborníka
Dobrý den,
vaginální lubrikace je projevem ženského sexuálního vzrušení podobně jako erekce u mužů. Její poruchu mohou způsobit buď některé somatické i duševní nemoci, některé léky, těhotenství, hormonální dysbalance, případně se příčina nenajde a pak se hovoří buď o poruše psychogenní nebo poruše s nejasnou příčinou. Pro přesné stanovení typu poruchy je samozřejmě třeba podrobné sexuologické vyšetření. Pokud se ale budeme držet v obecné rovině internetové poradny (a vzhledem k tomu, že somatické nemoci ani léky nezmiňujete a píšete, že s „novým“ partnerem nikdy potíže nemáte), zaměříme se na poslední možnost.
Příčin zde může být celá řada a mě napadá spousta otázek:
Například je otázkou, zda se stejně, jako schonost lubrikace zhoršuje i vaše schopnost dosáhnout orgasmu, nebo zda v tomto ohledu žádný negativní vliv délky vztahu nepozorujete.
Další otázkou je, zda se nejprve dostaví porucha lubrikace, nebo myšlenky na to, že se to určitě zase stane. Někdy totiž stačí obava ze slabé sexuální odezvy, která následně způsobí pokles vzrušení a tím i zhoršení lubrikace. Příště se situace opakuje a pak znovu a znovu.
Třetí otázkou je, zda sex po čtyřech letech vztahu je stejný jako na začátku. Jestli stále probíhá vynalézavě při svíčkách, na nových místech, venku…Nebo zda „nudně“ v posteli.
Čtvrtou otázkou by zřejmě bylo, co od vztahu očekáváte, resp. co musí vztah mít, aby vás uspokojoval. Zda je to vzrušení z poznávání nebo stabilní jistota.
Otázek by mohla být ještě celá řada, ale asi bychom překročili formát internetové poradny. Zvažte si, nakolik je daný stav pro vás nepohodlný, nakolik vám snižuje kvalitu života. A pokud usoudíte, že to je závažný problém, vyhledejte sexuologa kvůli případné léčbě.
S pozdravem,
Pavel Král