Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Výkyvy chování u manželky: Začněte řádným lékařským vyšetřením.
Hezký den, prosím o radu. S manželkou jsme spolu čtyři roky a máme téměř stejně starého sy…
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
21. 5. 2012
Hezký den,
prosím o radu. S manželkou jsme spolu čtyři roky a máme téměř stejně starého syna. Manželce se často mění nálada (jednou za 14 dní až měsíc) a já nevím, co si s tím počít. V jednu chvíli je super, vše bez problémů, bavíme se. Ale pak se jí změní nálada, je neskutečně naštvaná (netuším kvůli čemu), vůbec se s ní nedá komunikovat, ze všeho vyjdeme jen a jen s hádkou. A tyto dvě období se v podstatě pravidelně střídají.
Když má období „pohody“, tak víc spí, prospí třeba celý den (několik dní za sebou), nepořádek jí nevadí, nic nedělá, jen hodně jí (vypije hodně koly). Naopak potom, když přijde „nepohoda“, nespí vůbec, třeba jen hodinu denně. Když do tohoto stavu přechází, tak to poznám, nejdříve je taková monotónní, mluví monotónně (nevím přesně, jak to popsat) a chová se tak. Po tomto chování vím, že to přijde.
Přestane mít potřebu spánku, změní se zvláštním způsobem její mimika obličeje (hodně se mračí, má tiky, koulí oči) a je taková neklidná, vykroucená. V tomto stavu začne být více hádavá, stojí si vždy razantně za svým názorem. Její chování je absolutně jiné než v období, kdy je spíše spavá. Je to dost nepříjemné, rád bych zjistil, čím to může být. Poslední dobou vím, že nad tím přemýšlí (před časem si to nechtěla vůbec připustit).
Prosím o radu, případně na koho se v takové situaci obrátit. Naposled, když jsem jí to říkal, tak mi řekla něco v tom smyslu, že její část odmítá nést zodpovědnost za její činy a tak se ji rozděluje vědomí (nebo podvědomí, nejsem si jist).
Děkuji.
Tonda

Názor odborníka
Milý Tondo,
odpověď na vaši otázku, bez předchozího vyšetření vaší manželky, je složitá a přesně odpovědět není možné. Jsem přesvědčen, že řádné vyšetření je nutné a zde tedy uvádím jen zobecňující možnosti.
Pokud se nálady střídají pravidelně, může jejich kolísání souviset s měsíčním hormonálním cyklem, který v zásadě regulují dva typy hormonů: estrogeny a gestageny. Hormony působí nejen na děložní sliznici, ale také na další řídící systémy – a to jak na imunitní (zde žádné problémy nepopisujete), ale především na systém nervový.
Nedostatek estrogenů se odrazí na látkové výměně a tedy také na funkci mozku, kde se sníží množství serotoninu a endorfinů a to vyvolává příznaky deprese, pocity úzkosti, kolísání nálad, popudlivost, plačtivost, uzavírání se do sebe. Trpí i spánek, od obtížného usínání, přes opakované probouzení se. Snižuje se rovněž jeho kvalita, zkracují se fáze hlubokého spánku. Výsledkem je chronický spánkový deficit, projevující se zvýšenou únavou, zhoršováním psychické výkonnosti, poruchami paměti, sníženou schopností učit se novým věcem, zpomalenými reakcemi.
Výkyvy v náladách a v aktivitě mohou být projevem bipolární (dříve maniodepresivní) poruchy, kdy se epizody zvýšené aktivity a živé nálady mohou střídat s epizodami subdeprese (ta se může projevit nejen smutnou, ale také mrzutou či podrážděnou náladou, dokonce stavem „bez nálady“).
Také se ale může jednat jen o kolísání nálad u labilnější osobnosti, jejichž důvodem mohou být stresové vlivy, někdy i podprahové, takže ani okolí, ani postižená osoba si nemusejí být souvislostí svého stavu s nimi vědomi.
Mohou být pochopitelně i příčiny další, ale tyto první tři přicházejí v úvahu nejčastěji.
Z informací, které jste mi poskytl uzavírám: stav si podle mého mínění vyžaduje lékařské vyšetření, které bych asi nejprve směřoval na gynekologickou ambulanci. Přeji vám oběma, aby se rychle našlo řešení, které vám přinese pohodu do mnoha příštích let.
Radkin Honzák