Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné

Přehřátý vztah

Láska potřebuje dýchat. Jak nezadusit nový vztah a provzdušnit ten mnohaletý?

8:00

Rozplynout se ve vztahu znamená do určité míry ztratit sebe. Abychom se sami sobě neztratili, potřebujeme si vytyčit hranice. Ty budou někdy z ostnatého drátu a někdy z mechu. Když se není kam schovat, nejlepší je dát o sobě vědět – otevřené pojmenování svých pocitů má na rozdíl od domněnek a dohadů potenciál partnery spojit.

V čerstvých vztazích nebo nových manželstvích je nezbytné prožívat společný čas. V mnoha ohledech se stále navzájem poznáváte, učíte se o partnerovi nebo partnerce nové vzrušující věci a cítíte se s nimi skvěle. Ale v určitém okamžiku líbánková fáze končí a nové věci, které se o své drahé polovičce dozvíte, nejsou ty nejpříjemnější: třeba že si po sobě neuklízí nebo nechává počůrané prkýnko. Vztahu tak může prospět, když trávíte nějaký ten čas od sebe.

Každý z nás si zřejmě ve svém okolí vybaví páry, které se od sebe nehnou, a páry, které tolik společného času netráví. Stejně jako v každé jiné oblasti života, i tady je klíčová rovnováha: příliš mnoho společného času může způsobit problémy. Trávíte-li čas odděleně, poskytuje vám to příležitost objektivně se podívat na váš vztah a na výzvy, kterým čelíte. Můžete také ocenit svého partnera více z dálky. Někdy nepřítomnost opravdu přiměje srdce k laskavosti.

Já a my

Pokud nedokážeme dělat nic v jednotném čísle, poukazuje to na naši silnou potřebu blízkosti. Ta nás vede směrem ke sdílení, k naplnění. Zároveň zde ale bývá přítomný strach, že mě partner opustí, že bez něj nejsem nic, že si najde někoho jiného. V takovém případě časem narůstá napětí a úzkost. Necítíme se uvolněně.

Stáváme se závislými – domníváme se, že pouze jeden člověk nám dokáže nasytit danou potřebu, a neuvědomujeme si, že tomu tak není, že blízkost a souznění můžeme zažívat i s jinými lidmi: kamarády, rodinou, dobrými kolegy... Takové stavy mohou přerůstat do žárlivosti a omezovat osobní svobodu a náš rozlet, který potřebujeme už jen proto, že člověk je tvor společenský.

Potřeba být si neustále nablízku může partnera snadno začít dusit. Když nám partner zakazuje chodit ven, stýkat se s lidmi, s kterými chceme, dělat věci, které chceme, vzniká v nás rozpor: odchylujeme se od toho, co chceme, od toho, kým skutečně jsme. No a pak dochází buď k hádkám, nebo k depresím, úzkostem, odpojení se od sebe.

Také je důležité si uvědomit, jakým způsobem společný čas trávíme, jaká je jeho kvalita. V pěstitelských společnostech anebo i dnes v rodinách, které pracují s půdou, případně v rodinných firmách, tráví partneři téměř veškerý čas společně, ale tráví ho do značné míry prací, která má jinou kvalitu než wellness víkend.

Po dlouhá staletí jsme neměli tak striktně oddělený osobní, pracovní a společenský život. S nárůstem zdrojů máme také více možností a příležitostí se rozhodnout, jak společný čas trávit. Zní to paradoxně, ale abychom mohli čas od času být sami, musíme někdy být skutečně spolu. Pevným výchozím bodem je zahájit společný čas bez mobilních telefonů a sociálních sítí.

Pomoc pro vztah

Společné bydlení není pouze „přívěškem na klíčích“, může být hluboko zaryté pod kůží a pociťováno jako tělesná tíha. Nejde jen o nádobí a prádlo na zemi, ale také o společný čas, který je celodenní, celotýdenní a celokoronní. V takovém případě se naše hranice mohou rozpouštět a my s nimi. Více se uzavíráme do sebe, stáváme se citlivějšími, agresivnějšími, znuděnějšími. Můžeme chladnout nebo se přehřívat.

Pojmenujte, co se děje

Ve chvíli, kdy se není kam schovat, je důležité dát o sobě vědět. Sdělte svému partnerovi, že jste se špatně vyspali, že jste dostali negativní zpětnou vazbu od svého šéfa, že se cítíte pod psa. Transparentností a přímostí se druhému zpřítomníme, dáme o sobě vědět, ale také rozptýlíme fantazie, které jsou mnohdy horší než realita.

Nastavte si zrcadlo

Přínosné může být také staré dobré zrcadlo, kdy tentokrát nebudeme zkoumat náš vzhled, ale zeptáme se sami sebe: „Jaké to je být se mnou v tuto chvíli? Jaké je to nyní se mnou sdílet?“ Díky tomu si uvědomíme dopad našich slov, nálad a chování na společnou domácnost.

Vnímejte to dobré

V neposlední řadě pomáhá zaměřit se na to dobré. Mnohdy jsme navyklí soustředit se na společné cestě životem spíše na nerovnosti – především když jsme vyrostli v rodině, kde se kritice dařilo snadněji než vděčnosti. Přicházíme tak o mnohé radosti, které se odehrávají současně.

Užívejte si vtipy, dejte si legrační přezdívky. Vytvořte si rituály. I procházka kolem bloku každé ráno je smysluplným způsobem, jak si navzájem oznámit, že je váš vztah prioritou a užitečnou investicí.

Buďte ve spojení se světem

Investice času do rozvoje důležitých přátelských vztahů mimo vlastní domácnost vám pomůže dosáhnout silných sociálních vazeb. Ty vás odmění nižší úrovní stresu, silnějším imunitním systémem a důležitou sítí podpory. Je obecně známo, že nedostatek sociálních vazeb může vést k depresím a horšímu zdraví, zatímco blízkost posiluje i smysl pro lásku.

Pečujte o svou osobní identitu

Péče o partnera často znamená především péči o sebe v nejrůznějších podobách. Udržování nebo vytváření vaší vlastní identity je zásadní pro zvládnutí bouří nejistoty, kterým většina párů v určitém okamžiku vztahu čelí. Když jde do tuhého, musíte vědět ne kdo, ale co vás definuje, abyste zůstali silní i v obtížných časech.

Pevné spojení s přáteli, pocit soběstačnosti a osobní koníčky také zvýší pravděpodobnost, že se v případě rozpadu vztahu snadněji postavíte na nohy.

Vytvořte prostor, abyste si mohli chybět

Když v partnerských vztazích trávíte čas odděleně, umožňuje vám to prožívat kvalitně i společný čas, který by jinak mohl být považován za samozřejmost. Když je tento čas drahocenný, jsme více motivovaní naplnit jej způsobem, který nám umožní růst a užívat si jeden druhého. Komunikace je promyšlenější a vztah může přesahovat pouhou fyzickou sounáležitost.

Snaha trávit blízko sebe co nejvíce času je spíše na škodu, pokud tento čas není prožíván jako příjemný a smysluplný. Lidé žijící ve vztazích na dálku mohou mít více intimity než ti, kteří tráví každý den společně. Pokud neprožíváte s partnerem každé probuzení, jasně si uvědomíte, co pro vás znamená a co vám do života přináší.

Lekce priorit

Pokud si ve vztahu zachováme určitý čas trávený odděleně, je pro nás snazší uvědomovat si „velký obraz“. Máme méně příležitostí k tomu, aby se nám maličkosti vymykaly z rukou a aby banality přerostly ve vážný rozkol.

Je důležité uvědomit si, že jste jednotlivci, sami za sebe, a že se jako pár nespojujete v jednu identitu. Poslouchejte hudbu, kterou milujete a kterou váš partner nemusí. Noste oblečení, ve kterém se cítíte dobře. Držte se svých názorů, i když jim váš partner nepřizvukuje. Nezanedbávejte své zájmy. Je důležité držet se věcí, které vás dělají vámi.

Zdravé intimní vztahy vyžadují praxi. Nezapomeňte věřit, že můžete být nedokonalí a milí, procvičovat sebeuvědomění a oslavovat to, co je ve vašem vztahu dobré a bohaté.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Citový hlad

Snaží se zaplnit prázdnotu jídlem, které hned vyvrhují. Potřebují totiž něco úplně jiného.

13 min

Práce nad hlavu

Úkoly se kupí, vaše mysl těká od jednoho k druhému, napětí narůstá. Jak se zklidnit …

11 min

Toxické aktivity

Všímejte si, co vaše mysl dělá, když jí není dobře.

9 min

Řeč nevědomí

Naučte se využívat pro práci se sny metodu amplifikace.

9 min

V pasti mindfulness

Nenechte ze sebe udělat mindful zombie. Rozhovor s psychologem Janem Bendou.

27 min

Otevřít audio sekci