Profesor Sam Gosling se ve svém výzkumu osobnosti zaměřil na to, co lidé dělají ve svém každodenním životě. Zajímá ho, zda máte nepořádek na stole, jakou hudbu máte v iPodu, jak vypadá váš profil na Facebooku. Vychází z toho, že ve všem, co děláte, se odráží vaše osobnost. Špehování se stalo jeho prací.
Místa, která si vybíráme a vytváříme, jsou bohatá na vodítka, která říkají, jací jsme, říká Gosling.
Myšlenka to není nová. Abyste se mohli stát za druhé světové války americkým špiónem OSS (Office of Strategic Services, dřívější obdoba CIA), museli jste projít testem, kdy jste se pokoušeli z věcí pohozených v ložnici zjistit, kdo je tam nechal. Gosling hledá odpověď na otázku, co se můžeme o někom dozvědět, když vstoupíme do jeho prostředí.
Asi vás nepřekvapí, že svědomití lidé mají rádi pořádek. Mají uklizený stůl, seřazené knihy a CD. Nenechávájí oblečení na zemi, v bytě či v kanceláři mají uklizeno a jejich bydlení působí pohodlným dojmem.
Lidé z Goslingova výzkumu si však mysleli, že v takovém prostředí žijí i přívětiví lidé. Měli pravdu? Mají přívětiví lidé uklizeno? Jak číst prostor, abychom se dozvěděli něco o jeho obyvatelích?
Tři otázky
Podle Goslinga nestačí vědět, jaké věci používáme. To, že máte doma velkého modrého plastového žraloka o vás nic nevypovídá. Musíte si odpovědět na tři otázky. Jaký objekt je v místnosti? V jakém je stavu? A kde je umístěn?
Jako příklad uvádí odbornou knihu: „Mít knihu je začátek. Pak musíme pochopit, jak je používaná. Čte ji někdo? Je ohmataná? Jsou v ní nějaké poznámky na okrajích? Stav nám řekne, jak je používaná. A umístění nám prozradí psychologický účel, ke kterému slouží,“ říká Gosling.
Je totiž rozdíl, zda máme odborné knihy vystavené v obýváku, kde se na ně práší a kde je mohou návštěvy obdivovat, nebo v ložnici na nočním stolku. V ložnici obvykle máme knihy, které doopravdy čteme.
A jak je to s tou přívětivostí?
Můžeme tedy poznat přivětivého člověka podle krámů, které má v kanceláři nebo ložnici? Spíše ne. Lidé ve výzkumu, kteří přisuzovali přívětivým lidem pořádkumilovnost a důraz na čistotu a pohodlí, se mýlili.
Poměrně přesně si však vedli, když dokázali rozeznat kancelář člověka otevřeného novým zkušenostem. Typickým příkladem člověka s výrazným rysem otevřenosti byl podle Goslinga Leonardo da Vinci. Intelektuálně nadaný, nesmírně tvořivý, zvídavý a s vysokou představivostí. Podobní lidé mají doma množství různých knih, časopisů a CD.
Vyhledávají různé žánry a v knihovničce častěji mívají poezii, knihy o umění a filozofii. Prostor, který obývají, je vždy něčím ojedinělý a svérázný: „Jeden účastník našeho výzkumu ložnic s výrazným rysem otevřenosti měl stolní lampičku sestavenou z láhve od vodky a starého obalu od Prozacu,“ píše Gosling ve své knize Snoop, kde shrnul své dosavadní výzkumy.
Lze toho využít?
Asi už vás napadlo, že pokud si uklidíte stůl, mohli byste například na svého šéfa zapůsobit jako svědomitý člověk. Navíc budete působit i přívětivě, protože lidé dělají tu chybu, že svědomitost a přívětivost posuzují podle stejných kritérií. Když navíc přidáte pár časopisů, od Světa motorů až po Svět psů, a na pracovní stůl umístíte suvenýry ze svých exotických dovolených, budete vypadat jako osobnost otevřená novým zkušenostem. Bude to vašemu šéfovi stačit, aby vám dal kreativní a zodpovědnou práci?
Gosling je skeptický: „Můžete si seřadit svoje knihy podle abecedy, ale abyste je seřazené udrželi, musíte to dělat pořád dokola. Vrátíte knihu zpátky, a pokud nejste doopravdy takový, bude pro vás velmi těžké je tak trvale udržet.“
Existuje ještě jeden důvod, proč se vám to zřejmě nepovede. „Pokud nemáte určitou osobnost, nevidíte věci tak, jako ostatní, co ji mají. Já jsem chaotický a nepořádný a moje kolegyně je pořádkumilovná. Můžete vejít do její kanceláře a povytáhnout o kousek knížku z knihovny. Okamžitě to vidí. Pokud u mě v kanceláři přenesete knihu na druhou stranu, měsíce si toho nevšimnu,“ vypráví Gosling.
Využívejte celý web.
PředplatnéDalší výzkumy
Lidé z Gozlabu, jak Gosling nazývá své pracoviště, se v novějších výzkumech zaměřili na virtuální prostředí – na Facebook a osobní webové stránky. Zkoumají i hudební preference lidí a jak to souvisí s jejich osobnostmi.
Pokud vás zajímá, co se můžete z těchto prostředí dozvědět, podívejte se na Goslingovu přednášku dostupnou na serveru vimeo.com nebo na rozhovor s Goslingem na bigthink.com.
Zajímavý pro vás může být i krátký test osobnosti STOMP. Vyvinul ho Gosling na základě svých výzkumů a je založený na vašich hudebních preferencích.