17. 12. 2020
Jak jsme si ukázali v prvním dílu, pro dobrý vývoj dítě potřebuje rodiče, kterého si může idealizovat jako všemocného vyplňovatele jeho potřeb a přání a který zároveň zrcadlí dítě a raduje se z jeho pokroků a vývoje. Všichni máme biologicky podložený dar vyladění na část světa, která je v souladu s našimi záměry a fyzickou zkušeností: jinými slovy na bezpečné prostředí. Dítě poznává a učí se emoce skrze pečující osobu – obvykle (ale ne nutně) matku. Ta je ideálně tak vyladěná, že umí zrcadlit emoční prožívání dítěte v obličeji a hlase takovým způsobem, že kojenec tento výraz rozpozná jako odraz vlastního stavu, nesplete si jej s matčinou vlastní emocí. Matka funguje pro dítě jako regulátor napětí, stavy dítěte přiměřeně komentuje a popisuje a rozpoznává jeho jedinečnost. Bylo prokázáno, že tyto přiměřené podmínky korelují s rozvojem bezpečné citové vazby. Dále ke zdravému vývoji dítě později potřebuje zažívat přiměřenou frustraci z neschopnosti pečujících osob naplňovat omnipotentně všechny jeho potřeby. Klíčovým slovem je zde přiměřenost (věku, situaci).
V tuto chvíli už jasně vidíme, kde mohou nastat vývojové zádrhele. Na prvním místě je rodič, kterého si dítě nemůže idealizovat. Rodič, který není vyladěný a nenaplňuje potřeby dítěte, nevěnuje mu pozornost, nezrcadlí je a nemá z něj radost. Nebo jiný případ: rodič, který má psychologicky sám práci s tím, aby udržel sám sebe „pohromadě“ a nerozpadl se v úzkosti. Rodič emočně nepřítomný pro dítě.
Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.
Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.
Chci předplatné