Pandemie koronaviru urychlila některé společenské a technologické změny. Jednou z nich bylo využití počítačů pro práci na dálku. Mohou takto ale dlouhodobě pracovat i psychologové a psychoterapeuti? Nabízí online komunikace plnohodnotnou pomoc klientům? Poslechněte si rozhovor šéfredaktora Psychologie.cz Jana Majera s psychologem Daliborem Špokem, který proběhl naživo na facebookové stránce Psychologie.cz.
Pokud chcete rozhovor vidět i s obrazem, můžete si pustit záznam na Facebooku nebo na YouTube.
Zaměřili jsme se na tři témata:
1. Možnosti online poradenství a jeho formy (současné i budoucí).
2. Pro koho je online psychologické poradenství vhodné, pro koho vhodné není, kde může uškodit a jaké jsou jeho limity?
3. Zkušenosti s touto formou psychologické podpory – jak ji vnímají terapeuti, jak ji prožívají klienti.
Dalibor Špok vypráví o své osobní cestě a psychologické zkušenosti s oběma formami poradenství, Jan Majer zprostředkoval vedle svých otázek i podněty od přítomných čtenářů Psychologie.cz.
Dalibor Špok odpovídá například na tyto otázky:
- Co všechno do online poradenství spadá, co si pod tím představit? Co přináší nového, jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
- Jakému typu člověka bude online terapie vyhovovat? Kdo si naopak vezme víc z osobního setkání?
- Chovají se klienti při online terapii jinak? Je jiné vnímání procesu, vnímání psychologa? Cítí se ve své roli klienta v něčem jinak, než když přicházejí na terapii osobně?
- Klienti během terapie prožívají silné emoce, často pláčou. Je to při komunikaci na dálku jiné? A když je řeč o emocích, patří do terapie humor?
- Běžnou součástí práce psychologa jsou konflikty. Dochází k nim při online komunikaci častěji?
- Při výběru terapeuta je důležité, aby si s klientem navzájem „sedli“. Pomáhá práce online, aby se spíše našli kompatibilní psycholog a klient, nebo naopak?
- Jak se může psychologická pomoc vyvíjet ve vzdálenější budoucnosti? Kam míří technologie?