Vkládání dotazů již není povoleno.
Vkládání dotazů již není povoleno.
Foto: Thinkstock.com
odemčené

Hujer v nás

Hledejte při komunikaci porozumění v rovině obsahu, vztahu i účelu.

Mirka Čejková

Mirka Čejková
Kouč, trenér efektivní komunikace

3. 10. 2012

„Pane profesore, za minutu bude zvonit.“ „A co má být?“ „Že začne hodina. Už je čas, musíme jít.“ Nezapomenutelná situace z komedie Marečku, podejte mi pero je názornou ukázkou, jak nekomunikovat.

U filmu se divák baví, protože ví, co chudák Hujer ještě netuší – že jeho konflikt s třídním profesorem je nevyhnutelný. Co už je méně zábavné, že občas se Hujerem stává každý z nás.

Celkem se dalo konfliktu předejít minimálně pětkrát a mohla to udělat kterákoliv ze stran.

Ne snad, že by každý byl servilní, ale protože komunikujeme velmi ledabyle. Věříme, kde nemáme věřit, neptáme se, kde se máme ptát, předpokládáme, hodnotíme, nevyjasňujeme si, nenasloucháme. A nevíme, že informace k nám z jediného sdělení přicházejí ve třech neoddělitelných rovinách.

Mohlo by vás zajímat

Nenechte se rušit

Rozhodnutí „příště to udělám jinak“ nestačí. Dalibor Špok a Jan Majer odpovídají na otázky čtenářů.

Přečíst článek

Obsah, účel, vztah

Hujer ve filmu říká, že bude zvonit a že je čas jít (obsah). Profesor nechápe, proč mu to říká (účel). Hujer chce, aby profesor nepřišel pozdě (účel), myslí si, že je za něj zodpovědný (vztah). Profesor hodnotí situaci jako drzost (vztah).

Výsledek?  Profesor je vytočený, Hujer zaskočený, konflikt má dopad na celé okolí. Jak se dalo konfliktu předejít?

  1. Hujer si ověřuje, že má skutečně úkol, hlídat čas.
  2. Upozornění, kolik je hodin, uvede v souvislostech.
  3. Učitel nepředpokládá, ale vyjasňuje si situaci.
  4. Učitel si uvědomuje negativní emoci a vrací se do věcné roviny komunikace.
  5. Hujer si uvědomuje negativní reakci profesora a vyjasňuje si situaci.

Celkem se dalo konfliktu předejít minimálně pětkrát a mohla to udělat kterákoliv ze stran. Pro film by to byla škoda, ale v životě stojí za to věnovat našim rozhovorům skutečnou pozornost. Měli bychom si být jisti, že tomu, co nám druzí říkají, rozumíme komplexně – v rovině obsahu, vztahu i účelu.

Články k poslechu

Pružné já

Naučili jsme se, že některé naše vlastnosti okolí nevidí rádo. A tak žijeme omezeně.

8 min

Na spektru

Čtení knížky o autismu mě přimělo uvažovat o mých osobních zvláštnostech.

13 min

Co se děje s tátou

Se změnami a emocemi po narození dítěte se potřebují vyrovnat i muži.

8 min

Tak akorát

K vyrovnanému životu nepatří jen drobné radosti. Pomůže i pár minut frflání.

9 min

Co jsi dneska viděl?

Před obrazovkami děti neuchráníme. Jak žít v digitálním světě spolu?

14 min

Mirka Čejková

Kouč, trenér efektivní komunikace

3. 10. 2012

Načítá se...
Načítá se...
Načítá se...

Nejlépe hodnocené články

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.