Nový audiobook: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Mužské archetypy v supermarketu

Pro seznámení se základními mužskými archetypy není potřeba studovat duchovní literaturu.

Martin Jára

Martin Jára

18. 6. 2012

Na obálce jednoho mainstreamového časopisu jsem si před časem přečetl něco ve smyslu, že mužské archetypy nefungují. Nesmysl, napadlo mě a mávl jsem nad tím rukou. Ale teď, s odstupem, si říkám, že to možná nebyl jen redakční tah, ale i příklad obecné neznalosti.

Archetyp nemůže přestat fungovat. Pokud přistoupíme na teorii C. G. Junga, archetypy nás provázejí nezávisle na čase, prostoru i sociálních podmínkách. Takže „fungují“ i v naší  postmoderní době. Jako určité univerzální struktury lidského prožívání a chování. I toho mužského. Což už je dost akademické…

Archetyp v akci

Takže Jirka si jde do obchodu na rohu koupit svůj oblíbený jogurt. Aneb vjede s nákupním vozíkem na cizí území. Zamíří k chlaďáku… ale jeho jogurt tam není! A tak Jirka začne bojovat. Má na výběr z několika scénářů. Může se rozzlobit a podat si prodavačku, která opodál doplňuje zboží. Nebo může začít obviňovat sám sebe, že na ten jogurt vůbec měl chuť, a tiše se vyplížit z prodejny. Anebo si najde štěrbinu mezi sadistou a masochistou a jako dobrý bojovník zaklepe na dveře vedoucího prodejny a důrazně požádá, aby ten jeho jogurt zítra v chladícím boxu byl.

Krále si můžete den co den testovat v kontaktu se svými dětmi. Někdo na ně křičí, hojně je trestá a s oblibou dusí. Jiný se radši schová do křesla či na tenis a nechá doma vládnout svoji ženu.

Ano, zlehčuji to. Ale jen z toho důvodu, abych mužské archetypy poněkud uzemnil. Práce s nimi nespočívá výhradně v tom, že čtete takzvanou duchovní literaturu, potíte se v indiánské sauně, otevíráte si tu či onu čakru. Přístup k mužství máte i v úplně běžných situacích.

Krále si můžete den co den testovat v kontaktu se svými dětmi. Někdo na ně křičí, hojně je trestá a s oblibou dusí. Jiný se radši schová do křesla či na tenis a nechá doma vládnout svoji ženu. Muž, který v rodině moudře kraluje, má ve výchově priority, svým dětem dává mantinely, ale i prostor, aby ho jednou přerostly.

Milence stereotypně hledáme v ložnici. A je hodně mužů, kteří v této roli uvízli: znovu a znovu hledají slast, a nejen u jedné ženy.

Kouzelník se projevuje například v zaměstnání. Tam se dá léta lavírovat a budit zdání, že máte jakési speciální informace či schopnosti – a manipulovat kolegy či dokonce šéfem. Nebo lze pěkně tiše pozorovat dění, na poradě zarytě mlčet, popřípadě vznášet rádoby věcné námitky. Vyzrálý kouzelník se ovšem pozná podle toho, že v pravý čas překvapí a položí na stůl originální nápad – bez ohledu na subordinaci.

Milence stereotypně hledáme v ložnici. A je hodně mužů, kteří v této roli uvízli: znovu a znovu hledají slast, a nejen u jedné ženy. Jiní muži se ženám, ale i slasti radši vyhýbají, za svůj životní styl si zvolí impotenci. Muž, který umí milovat, není závislý na ženách, dopřává si různé radosti a vášně.

Samozřejmě, takhle jednoduché to zase není. Kontakt s archetypem neprobíhá jen na ose mezi dvěma póly jednání, horizontálně. Archetyp je třeba zachytit i na vertikále – ponořit se do něj nebo se jím nechat povznést… zkrátka zažít jeho sílu.

Pro tento typ zážitku se určitě hodí meditace, rituály nebo i inspirativní kniha – například King, Warrior, Magician, Lover, respektive její odbytá česká verze Král, válečník, kouzelník, milovník (Robert MooreDouglas Gillette).

Využívejte celý web.

Předplatné

Jsem si jist, že i dnes muži potřebují archetypy – jako symboly, které vedou k sebereflexi a k osobnímu růstu. Kdo chce, tomu fungují, a to nejen při duchovním cvičení, ale i při nákupu oblíbeného jogurtu.

Autor publikuje na svém blogu jara.blog.respekt.ihned.cz.

Diskuse 0