Foto: Thinkstock.com

Nejdřív Facebook, pak práce

Mladí v zaměstnání nevydrží, brzy utíkají k vlastním projektům. A daří se jim.

Hana Červáková

Hana Červáková

4. 1. 2011

Nejdřív zábava, pak práce. Tak by se dala definovat filozofie generace, kterou sociologové označili jako generaci Y.

Jsou mladí, sebevědomí a bezstarostní. Práci vnímají jako otevřené dveře možností – jako prostředek k získání peněz, které jim umožní poznat svět, bavit se, sportovat. Musí ale naplňovat i jejich potřebu sebeuplatnění.

Mladí lidé ve věku mezi dvaceti a třiceti lety, kteří jsou jako ryby ve vodě ve světě prosyceném komunikačními a digitálními technologiemi. Spojuje je dokonalá symbióza s internetem, potřeba být neustále online a neumí si představit život bez mobilu.

Pro lidi z této internetové generace je přirozené vyhledávat informace z nepřeberného množství zdrojů a utvářet si vlastní komplexní názor, který mohou dále virtuálně konfrontovat na vlastním blogu, na Facebooku či v diskuzních fórech.

Interaktivita internetu tak rozvíjí jejich nezávislost v uvažování a rozhodování, stejně jako otevřenost, flexibilitu, kreativitu a schopnost konstruktivní kritiky.

To vše jsou vlastnosti vysoce ceněné na současném pracovním trhu a plně vyhovující soudobým ekonomickým trendům. Generace Y je tak „odsouzena k úspěchu“. A její zástupci si toho rozhodně jsou vědomi.

Klíčem ke štěstí je „být svým pánem“

Lidé z generace Y mají úplně jiný přístup k životu než předchozí generace označované sociology jako generace X (narození v letech 1965 – 1981) a „baby boomers“ (poválečné děti narozené 1945 – 1964).

Práci nevnímají jako středobod vesmíru svých životů, jako tomu bylo u jejich svědomitých rodičů a prarodičů. Nechtějí být jejími otroky, za všech okolností hledají rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Dokazují to i výsledky výzkumu „Live First, Work Second“, který zpracovala Rebecca Ryanová.

Zástupci generace Y jsou velmi loajálními a pracovitými zaměstnanci, ale jen pod podmínkou, že jim vedení společnosti zaručí hned několik jistot:

  • pracovní náplň je musí naplňovat a neustále přinášet nové výzvy
  • firma jim musí umožňovat osobní rozvoj
  • pracovní doba je do značné míry flexibilní, je možné pracovat i z domova

Požadavků mají ale tolik, že jim většina zaměstnavatelů nemůže nebo ani není ochotna ve všech vyhovět. Statistiky (prozatím spíše na západě) ukazují v této souvislosti zajímavý trend – mnoho mladých lidí vyzkouší nějaké to zaměstnání, aby se nakonec rozhodli stát se vlastním pánem a pracovat na volné noze.

Přednost riziku podnikání před jistotou zaměstnání dávají paradoxně i v době obtížné ekonomické situace. Věří si. Nepochybují o tom, že se dokáží díky svým schopnostem prosadit. Nebojí se jít do podnikání po hlavě.

Podle Sharon Jaysonové, redaktorky USA Today, si zástupci generace Y zakládají „na přání určité životní rovnováhy, kterou jejich rodiče mít nemohli… Variantu být vlastním bossem pak vidí jako způsob řešení tohoto konfliktu“.

Polovina absolventů amerických vysokých škol je přesvědčena, že vést svůj vlastní malý podnik je méně riskantní, než být zaměstnaný.

Trend v USA předvojem dění u nás?

Další nedávná americká studie společnosti Kauffman Foundation ukázala, že rok 2009 nebyl pro USA jen rokem hluboké hospodářské recese a rekordní nezaměstnanosti, ale paradoxně také rokem, kdy spatřilo světlo světa nejvíce nových podnikatelských záměrů za posledních 14 let.

Podle Inc. Magazine je navíc celá polovina absolventů amerických vysokých škol přesvědčená, že vést svůj vlastní malý podnik je méně riskantní, než být zaměstnaný.

Třešničku na dortu dodal průzkum od Pew Research Center. Dospělí Američané, kteří podnikají, jsou podle něj mnohem spokojenější se svými platy, náplní práce i úrovní stresu než zaměstnanci firem.

O tom, že generace Y už teď válcuje svět businessu, je přesvědčená například Donna Fenn, expertka na podnikání a trendy v malých firmách. Fenn této tématice věnuje celou svou nedávno vydanou knihu. Úspěch mladých lidí v podnikatelské sféře připisuje v první řadě jejich všestrannému využívání moderních technologií, především pak sociálních médií pro obchodní a marketingové účely.

I mezi mladými lidmi u nás je možné vysledovat podobné trendy, přestože odpovídající statistiky nejsou zatím k dispozici. Ani v době krize se mladí Češi zjevně nebojí měnit zaměstnání a vytrvale hledat to pravé, které je bude naplňovat.

Využívejte celý web.

Předplatné

V případě, že je napadne vhodný podnikatelský záměr, vplují do podnikatelských vod po hlavě. Svědčí o tom i neustále rostoucí počet podnikatelů u nás.

Otázka k diskusi: Čím podle vás bude specifická generace, která přijde po generaci Y?

Diskuse 0