Letní seminář:  Tři dny pohybu a relaxace
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné

Pět minut na zlepšení nálady

Běž si zaběhat. Přivoň ke květině. Kolik už jste četli jednoduchých tipů? A které jste opravdu využili?

Má význam číst na internetu návody na zlepšení dne, jednoduché rady na zvýšení spontaneity, tipy na překonání momentální krize? Může mít. Jen to s jejich využitím není jednoduché.

Včera jsme psali o tom, jestli takové rady mohou být užitečné, když se rozhodnete být na sebe hodnější a starat se o sebe. A tím si k sobě samému zlepšovat vztah.

Někteří psychologové takové tipy dávají, jiní ne. Proklikejte si Psychology Today a najdete jich spoustu:

  • Běžte se na 10 minut projít nebo si aspoň otevřete okno a v klidu dýchejte.
  • Zkuste najít ve svém okolí něco příjemného, na co se můžete podívat nebo se toho dotknout.
  • Řekněte si, že po zbytek dne – pouze dnešního! – se budete na lidi usmívat, a když se naskytne příležitost, někomu pomůžete nebo mu složíte kompliment.
  • Zapřemýšlejte nad tím, na co se můžete těšit. Nebo si něco takového naplánujte, i kdyby to jen znamenalo pustit si oblíbený film.
  • Udělejte jedno vylepšení ve svém bytě.
  • Vypijte skleničku vody, ať uděláte něco pro své tělo.
  • Uvědomte si tři věci, za které jste ve svém životě vděční.

U některých, možná i u všech asi pokýváte hlavou, že to zní rozumně. Asi všechny tyto tipy mají potenciál udělat člověku radost. Ale za jakých okolností byste něco z toho opravdu zkusili?

Možná kdybyste opravdu hledali. Kdybyste si ten seznam teď přečetli znovu, pomalu a s otázkou: Co z těchto věcí teď pro sebe opravdu můžu udělat? Do čeho by se mi tak nejvíc chtělo?

24. září 2020

Hovory o člověku: Vina

Jáchym Gondáš, Jakub Jan Zlámaný

A nebo možná kdybyste to vymysleli sami, protože chcete. Kdybyste si to prostě nezadali jako úkol.

Faktem je, že…

Dobrá i špatná nálada jsou kumulativní

Existuje teorie, podle které potřebujeme držet balanc alespoň tří dobrých emocí a myšlenek na jednu špatnou.

Když jsme pod tímto poměrem, začneme smýšlet celkově negativněji, přicházející události a situace si vysvětlujeme tím horším způsobem, z paměti si vybavujeme spíš ty nepříjemné vzpomínky a také dařit se nám začne hůř. Když je to naopak, daří se nám, máme radost, vybavujeme si to dobré, líp smýšlíme o sobě i o svém životě.

Proto je někdy těžší pro sebe něco udělat, když je vám zrovna zle. Když jednoduše nemáte chuť do ničeho, ani do věcí, které by vlastně pomohly. Nebo ztratíte důvěru, že by něco vůbec pomoct mohlo. A pak jsou nápomocné internetové seznamy k ničemu.

Ale dá se o tom přemýšlet taky jako o hře. Tak, že vy sami jste ti, kdo aktivně ovlivňují poměr příjemných a nepříjemných emocí a myšlenek. Jednoduše tím, že si do každého dne ty pozitivní sami přidáváte. A tím pomáháte roztáčet kola tím správným směrem.

Možná se budete divit, ale taková hra skutečně existuje.

Program, který vás odměňuje, když jste na sebe hodní

Jmenuje se SuperBetter a vytvořila ho herní designerka Jane McGonnigalová, když se sama potřebovala zotavit z těžkých následků otřesu mozku. Pokud zvládáte angličtinu, najděte si ho. Péče o sebe je tu zpracovaná v podobě hry, kdy dostáváte úkoly ve stylu „napiš třem kamarádům a zeptej se jich, co na tobě mají rádi“. A když úkol splníte, dostanete body za fyzickou, mentální nebo emocionální odolnost.

Postupně se vám odemykají nové a nové úkoly. A neustále máte k ruce seznam takovýchto záchranných pák pro zlepšení nálady. Takových, které splníte za pár minut a víte, že jste pro sebe něco udělali. Za pokus ta hra stojí. Podle nejodvážnějších propočtů vám může díky zlepšení kvality života přidat až 10 let života.

I pokud se s angličtinou nekamarádíte, herní principy k motivaci využít můžete. Za časů Foglara si kluci za splněné dobré skutky a další dobré věci vybarvovali políčka v tabulce Modrého života. Vlastně je to podobné.

Využívejte celý web.

Předplatné

Vymyslíte si úkol, splníte ho, odměníte se tím, že to vše někde zaznamenáte, a postupně vidíte, jak se zlepšujete. Na stejném principu tak trochu fungují i sportovní náramky, které vám měří výkon, povzbuzují vás k pohybu a ukazují vám, kolik už jste toho zvládli.

Co pro sebe děláte vy, abyste si zlepšili náladu? A co vám pomáhá na sebe nezapomínat?

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Pohoda bez svědků

Příliš mnoho slov a neustálé sdílení nás ve skutečnosti od zážitků vzdalují.

11 min

Na hranici komfortu

Najděte správný bod, odkud začít pracovat na rozvíjení vaší bezpečné bubliny.

11 min

Nenechte se unést

V návalu emocí řekneme nebo uděláme něco, čeho vzápětí litujeme. Jak emoční únosy zvládat?

19 min

Rozchod s psychopatkou

K rozchodu dochází po sérii konfliktů. Jednoho dne se smíření nedostaví.

6 min

Vnitřní kritik

Odkud se vzal ten hlas, který vám neustále říká, že všechno děláte špatně?

10 min

Otevřít audio sekci