Nový audiobook: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Podprsenkový efekt

Obrázky spoře oděných žen zpomalují vnímání času mužským mozkem.

Radek John

Radek John

21. 8. 2012

Prohlížíte si v obchodních centrech plakáty se spoře oděnými slečnami? Pokud jste muž, zpomaluje to podle vědců vaše vnímání času. A časové intervaly v budoucnosti se vám zdají delší. Účinky na ženy nejsou známy.

Na začátku letošního roku jste se v článku V každém tikají vnitřní stopky mohli dočíst o subjektivitě času. Nešlo o záludnosti známé z fyziky, které život běžného člověka téměř neovlivňují, nýbrž o vnímání času lidským mozkem.

Starším lidem připadá, že se jednotlivé minuty a vteřiny vlečou hlemýždím tempem, zatímco roky utíkají jako splašené. U mladších je to naopak.

Časové měřítko uvnitř vaší hlavy je jako z gumy, již si váš mozek natahuje nebo zkracuje, jak se mu zrovna hodí. Situace je ale možná ještě složitější.

Podle vědců způsobují sexuální podněty nabuzení, jež spustí přeceňování časových intervalů.

Tikot vašich vnitřních hodin řídí i prostředí, v němž se pohybujete. Podle dvojice amerických vědců Kyu Kima z Jihokalifornské a Gala Zaubermana z Pensylvánské univerzity ho mění i reklamy. V článku, který jim vyšel v časopise Journal of Experimental Psychology: General, tvrdí, že plakáty se spoře oděnými slečnami zpomalují vnímání času mužským mozkem. K výzkumu používali reklamní fotografie firmy Victoria’s Secret, specializující se na výrobu spodního prádla.

Byly to obrázky, jaké jsou běžně k vidění na ulici, v tisku i na internetu. Plyne z toho, že by muži neměli vynechat žádnou příležitost si je důkladně prohlédnout, kdykoliv na ně narazí, aby si tak prodloužili život?

Není to ani zdaleka jisté. Předně, delší život nemusí být pro spoustu lidí výhra, i když se jedná jen o subjektivní prodloužení. Fotografie navíc podle vědců způsobují i sklon k netrpělivosti. Zhoršují schopnost odložit menší okamžitý zisk ve prospěch většího zisku budoucího.

Krátká budoucnost

Pokusy Kima a Zaubermana probíhaly standardním způsobem. Napřed požádali skupinu mladých heterosexuálních mužů, aby si prohlédli patnáct obrázků. Polovina dostala neutrální objekty, polovina reklamní fotografie modelek v nedbalkách. Měli zaškrtnout na desetibodové škále, jak se jim obrázek líbí.

Efekt má i praktické důsledky. Kromě vašeho osobního odhadu nejspíš ovlivňuje i vaše rozhodování.

Pak je vědci požádali, ať na obrazovce počítače naznačí délku různých časových intervalů od jednoho do třiadvaceti měsíců. Šlo o subjektivní hodnocení. Neměli k dispozici žádné měřítko. Svůj dojem vyjadřovali pomocí posuvníku, podobného tomu, který používáte, když chcete posunout video na YouTube.

Muži v obou skupinách vnímali vzdálenější časové úseky jako kratší. Jeden měsíc v desetiměsíčním časovém úseku jim připadal kratší než jeden měsíc v pětiměsíčním úseku. Vnímaná délka intervalů navíc neklesala lineárně. To by mohlo například znamenat, že by na každých skutečných třicet dní ubyl jeden subjektivně vnímaný den.

Časový interval v budoucnosti vnímáte jako jeho skutečnou délku, umocněnou na nějaké číslo. Kdyby se vnímaný čas prodlužoval a ono číslo bylo dva, vnímali byste dva měsíce jako čtyři, tři měsíce jako devět, čtyři měsíce jako šestnáct a tak dál.

V pokusu Kima a Zaubermana vnímaný interval klesal a číslo vycházelo okolo dvou třetin. Pět měsíců v budoucnosti vnímali účastníci jako zhruba tři a devět měsíců jako zhruba čtyři. Mužům ovlivněným fotografiemi modelek připadaly budoucí časové úseky delší než neovlivněným. Čas jim ubíhal pomaleji. Jinými slovy byli netrpěliví.

Vztah obrázků odhalených slečen k vnímání času a netrpělivému chování je však nečekaný. Těžko říct, jestli obchodníkům pomáhá, nebo je naopak poškozuje.

Podle vědců způsobují sexuální podněty nabuzení, jež spustí přeceňování časových intervalů. Efekt má i praktické důsledky. Kromě vašeho osobního odhadu nejspíš ovlivňuje i vaše rozhodování. Dokazuje to další pokus.

Test netrpělivosti

Badatelé sehnali další skupinu dobrovolníků a dali jim obdobný úkol jako v předchozím případě. Výsledky byly zhruba stejné. Navíc ale přidali ještě dodatek: muži si měli představit, že dostali poukázku na výběr libovolného zboží ve webovém obchodě Amazon v hodnotě pětašedesát dolarů. Měli napsat, o kolik víc peněz by chtěli, pokud by si měli certifikát vybrat až za rok.

Vědci předpokládali, že čím je člověk netrpělivější, tím víc si cení svého času a tím víc chce za čekání dostat. Předpoklad se naplnil. Muži, kteří viděli fotografie modelek ve spodním prádle, chtěli za čekání víc peněz než muži, jimž vědci ukázali neutrální podněty.

Využívejte celý web.

Předplatné

Reklama má samozřejmě ovlivňovat lidská rozhodnutí. Kdyby je neovlivňovala, žádná firma by si za ni neplatila. Vztah obrázků odhalených slečen k vnímání času a netrpělivému chování je však nečekaný. Těžko říct, jestli obchodníkům pomáhá, nebo je naopak poškozuje. Netrpěliví zákazníci by mohli víc utrácet, ale možná jen za levnější zboží, místo aby šetřili na dražší.

Článek vyšel v týdeníku Reflex.

Diskuse 0