Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené

Neumím komunikovat: Změny dosáhnete pomalu, ale systematicky.

Dobrý den, chtěla bych vás požádat o radu s mým problémem. Rodiče tvrdí, že do jejich rozv…

Dalibor Špok, Psycholog

Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.

9. 8. 2013

9. 8. 2013

Dobrý den, chtěla bych vás požádat o radu s mým problémem.

Rodiče tvrdí, že do jejich rozvodu (bylo mi 6 let) jsem byla sebevědomá a ukecaná holka.

Nevím, co je na tom pravdy, protože si to nepamatuji a protože z rozvodu nemám do teď špatný pocit, spíše naopak.

Ale věc se má tak, že teď je mi 17 let, a nejsem schopná s někým komunikovat. Myslím, že jsem přirozený intorvert a samotář, jsem ráda sama, ale ne pořád. Musí to být moje nejlepší kamarádka a stejně musí komunikaci začít ona, abych se já s někým mohla bavit. I ve třídě, kterou znám 6 let, se cítím trapně, když si mám s někým povídat.

Horší jsou tábory nebo podobné krátkodobé známostní akce. Tam mám velké problémy a smutky, ale nedokážu to překonat. Nemumím někam vstoupit a říct: „Čau, jak se vede lidi?“. Musí mě někdo vzít za ručičku, odtáhnout do společnosti a na něco se mě ptát.

Teď například jsem měsíc v Anglii na jazykovém pobytu. Spolubydlící má kamarádky a večer s nimi chodí ven. Mě nepozvala a já se nechci vtírat. Navíc je z jiný školy. Ale mě nejde si najít někoho, s kým se tady bavit, i když se snažím nutit. A myslím, že to není angličtinou, protože mluvím celkem slušně, ale hlavně to samé bylo na českém táboře.

Takže chodím sama na obědy, sama domů, sama trávím večery (občas si zajdu popovídat s hostitelskou rodinou, ale to si jen sednu k nim, a oni na mě spustí, protože chtějí procvičovat mou angličtinu) a sleduji, jak si mladší spolubydlící užívá a je mi smutno… 

Prosím, co se s tím dá dělat? Děkuji předem.

Eliška

Názor odborníka


Dobrý den, Eliško,

váš problém je pro váš věk poměrně typický. Myslím, že souvisí s tím, jak mladí lidé vstupují do nového světa, nových zkušeností a zodpovědností, a zároveň se musí vyrovnávat s tím, že i jejich osobnost se mění a z bývalé dětské osobnosti se stává osobnost dospělá, která je však často jiná, než osobnost dětská. My musíme poznat, v čem se liší a jak s ní zacházet.

Souhlasím s vámi v tom, že pokud situaci z doby rozvodu vašich rodičů necítíte osobně jako problematickou, pak bych v ní příčinu vašich problémů a nějaká skrytá traumata určitě nehledal. Temperament dítěte se prostě mění – prvních pár let může být dítě velmi živé, společenské, extrémně zvídavé, poté okolo 8–10 let se z něj stane poměrně introvertní, málomluvné dítě, zaměřené na vlastní svět a vlastní výkon, a v patnácti se třeba temperament a osobnost opět změní… V minulosti bych tedy řešení vaší situace nehledal. K vašemu dopisu mě napadá několik bodů:
 

  1. Nebuďte na sebe příliš náročná co se týče představy o své ideální osobnosti. Píšete o někom, kdo by přišel mezi víceméně neznámé lidi, řekl: „Čau, jak se vede, lidi,“ a strhl na sebe pozornost. Uvědomte si, že i mezi dospělými a mnohem staršími lidmi, než jste vy, je takovýchto lidí třeba jen 5 %. Jsou to extrémní extroverti, velmi společenští lidé, kterým nedělá problémy vstoupit do jakéhokoli komunikačního vztahu. Ale 95 % lidí není takto extrémních a s někým komunikují rádi, s někým ne, a některým situacím se prostě vyhýbají. Abyste si užila ranního běhu, nemusíte být vrcholový maratonec, abyste si užila hodnotných vztahů, nemusíte být extrémní extrovert.

  2. Často chceme být „kompletně jiní“, než v současnosti jsme. Jsme naprosto se vším nespokojení a chceme se totálně předělat. To dost dobře nejde. Pokud chceme opravit dům, musíme použít to, co máme k dispozici. Opravit ten dům, který je před námi (ne vysněný dům), použít ne úplně kvalitní písek, který máme na zahradě (ne ideální písek), mít k tomu omezený rozpočet (ne neomezenou částku peněz) a podobně. Musíme začít s tím, co máme k dispozici. Postupně opravíme dům, třeba nedokonale, a za pár let, kdy v něm budeme víceméně spokojeně žít, zjistíme, že jsme si vydělali na dům nový. Jak je to odlišná situace od člověka, který se do nedokonalé opravy nikdy nepustí, žije dál v chátrajícím domku, do kterého musí investovat o to více peněz, neboť se vše rozpadá, ale uvnitř si fantazijně sní o „ideálním domečku“, který však – právě díky svému přístupu – nebude nikdy mít. Stejně musíme postupovat i v naší osobnostní změně. Daleko účinnější a reálnější pro osobní změnu, je být jen trochu jiný. Vyjít z toho, co mám k dispozici. Každý den opravit jen malinký kousek. Každý den experimentovat a zkusit něco malinko jiného. Něco trochu nového. Postoupit jen o malý kousek, tak malý, že jej lze bez velkého stresu zvládnout, avšak zároveň dost velký, abychom se u něj museli trochu zapotit – protože jedině tak je jakákoli změna možná. Výhodou je, že takový miniaturní krok (experiment) můžete udělat každý den. Desetkrát denně. Udělat něco ne úplně jinak (vstoupit mezi cizí lidi a oslovit je), ale TROŠKU jinak. Říct v konverzaci jen o větu více. Položit o jednu otázku navíc. Položit odvážnější otázku. Navrhnout jednu malou aktivitu. Zkusit jít TROCHU za hranice svého ostychu/introverze. Nepřehánět to, ale být v tom soustavný. Zkoumat nové zkušenosti, které takto vzniknou. Toho, co se osvědčí, se držet. Co se neosvědčí, změnit a zkusit něco jiného. Zkusit se zeptat kamarádky, zda se k ní můžete připojit. Navrhnout společnou aktivitu. Zkusit o sobě říct něco více (informace, názor, vzpomínku, návrh, vtip, zážitek).

  3. Mám opakovanou zkušenost, že introverti jsou velmi dobří pozorovatelé sociálních situací. Až v nějaké budete, zkuste být psychologem. Zkuste sledovat, co druzí dělají a jak to dělají, že jim komunikace „jde“. Zkuste analyzovat, co říkají (o čem mluví? Mluví o sobě? O společném zážitku? Navrhují něco? Mluví o svých pocitech? Plánují?), kdy to říkají, ke komu to říkají, jak to říkají. Sledujte ostatní a zkuste něco z toho, co vidíte, sama použít. Využijte to, co pravděpodobně máte silně rozvinuté (pozorovatelské schopnosti) a z toho, co vysledujete, vyberte něco pro své experimentování a zkoušení.

  4. Určitě si nemyslím, že by hostitelská rodina s vámi mluvila jen proto, aby „procvičila vaši angličtinu“. Co třeba přijmout alternativu, že si s vámi chějí prostě popovídat? Povídání nemá cíl. Nechceme se jím někam posunout. Prostě sdělujeme informace, pocity, názory a dáváme druhému prostor, aby činil totéž. S tím souvisí má další rada: Přestaňte se soustředit na zamýšlený VÝSLEDEK komunikace (získat přátele, stát se středem skupiny…), ale soustřeďte se na komunikaci samotnou. Základ jakékoli komunikační výměny je vlastně velmi jednoduchý. Lidé v nich typicky říkají něco (a) o sobě (vyprávím o svém zážitku, názoru, pocitu, vzpomínce, co se mi honí hlavou…), (b) o druhém, se kterým komunikuji (ptám se ho na názor, pocit, poradím mu, pochválím ho, komentuji něco na něm, zeptám se na radu), (c) o prostředí okolo („jak se ti líbí tamto“, „to je horko“, „dneska to byl zajímavý den“), (d) o něčem společném (společném zážitku, společném názoru, společné aktivitě, zájmu…).

  5. Udělejte si malé cvičení – běžte mezi lidi, nemusíte zpočátku komunikovat, a jen si vnitřně řekněte, co byste v této situaci mohla z výše uvedených kategorií říci. Nic hlubokého – prostě nějakou jednoduchou větu, „small talk“, jak říkají Angličané. Řekněte si ne jeden nápad, ale pět nápadů ke každé situaci. Pomůcka je jednoduchá: já – druhý – situace a okolí – to, co máme společné. Cvičte si svou kreativitu a v každé situaci si fantazijně vytvořte pět možností, co byste mohla říci. Budete‑li tak činit opakovaně, najednou se přistihnete, že se neudržíte a jednu z těchto možností skutečně použijete. A komunikujete… Nesnažte se zcela změnit, ale naopak – opírejte se o své silné stránky, ať je vidíte kdekoli. Skutečné přátele a silné vztahy vybudujete vždy pouze prostřednictvím těchto silných stránek (intelektuál si najde jiné intelektuály, fotbalista si najde kamarády fotbalisty apod.). Pamatujte, že nevyhrává ten, kdo je středem pozornosti a mluví nejvíce – ten často může být dokonce nejtrapnějším členem skupiny. Vaše obliba v kolektivu se odvíjí od něčeho jiného – od vaší projevené ochoty pomoci, poradit, sdílet své i druhého zážitky, přijmout druhého v jeho jedinečnosti, mít s ním společný prožitek, aktivně něco zajímavého navrhnout a iniciovat, vymyslet zajímavou aktivitu, zasmát se s druhým.

Postupujte tedy pomalu, ale o to vytrvaleji. A ke své změně použijte to, co máte aktuálně k dispozici – situaci, ve které jste, osobnost, kterou máte, a toho konkrétního druhého, se kterým jste nyní v kontaktu. Nespoléhejte se na to, co není (fantazie o dokonalé změněné osobnosti, dokonalých druhých atd.), ale právě na to, co je teď a tady. Svět nás neustále zásobuje možnostmi a příležitostmi. Využijete‑li jen 1 % z nich, vaše změna bude nezastavitelná. Přečtěte si prosím taky mé dva poslední klubové články o kontaktu zde na psychologie.cz. Mohly by vás inspirovat.

Držím palce a přeji mnoho odvahy, otevřenosti i ochoty nechat se překvapit, která k budování nových vztahů a přátelství vždy musí patřit.

Dalibor Špok

Pomohl vám článek?

Otevřete si přístup k celému webu.

  • tisíce článků
  • audioverze článků
  • videa z přednášek
  • audiobooky
  • online kurzy
  • a mnoho dalšího...
Chci předplatné

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.

Načítá se...
Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.