Pozor, křehké

Je vysoká citlivost dar, nebo prokletí? Záleží na tom, jak se s ní naučíte zacházet.

Jana Šulistová

Jana Šulistová

30. 5. 2017

Citlivost není moderní nálepka. Vysoce citlivé lidi nevygenerovala dnešní hektická doba, jen jsou v současných nárocích na rychlost, odolnost a přizpůsobivost lépe vidět. A více trpí.

S pojmem vysoce citlivý člověk alias HSP (Highly Sensitive Person) jsem se náhodou setkala na facebooku a byl to důležitý dílek puzzle, který v mé životní skládačce léta chyběl. Spousta věcí najednou začala dávat smysl.

Pozornost věnovaná vysoce citlivým osobám mě neskutečně potěšila – především proto, že sama mám k chladnokrevnosti Jamese Bonda asi tak daleko jako žížala k hroznýši královskému. Mimochodem, podle některých pramenů je James Bond reprezentantem typického psychopata, takže vlastně není tak úplně o co stát.

Zůstaneme-li u filmových postav, jako hypersenzitivního vnímám majitele bystrých šedých buněk mozkových Hercula Poirota. Ne každý vysoce citlivý člověk je však podivín ani nemusí být génius v profesi, kde může zvýšenou citlivost a empatii využít. Tyto vlohy se hodí jak detektivům, tak umělcům, psychologům, koučům, pedagogům a vlastně všem, kdo se s nimi naučí zacházet. Což není až taková legrace.

Pokračování článku je pouze pro předplatitele s plným přístupem. Chcete-li pokračovat ve čtení, pořiďte si předplatné na rok nebo na dva roky.

Máte koupené předplatné? Přihlašte se.

Půl roku bez archivu

600 Kč

  • články a videa pro předplatitele publikovaná od 20. 10. 2017 do 21. 4. 2018
  • přístup do archivu
  • online poradna
  • publikace ke stažení
Koupit jako dárek

Roční předplatné

1600 Kč

  • články pro předplatitele
  • videa pro předplatitele
  • přístup do archivu
  • online poradna
  • publikace ke stažení

Přístup ke všemu, co jsme kdy pro předplatitele udělali.

Koupit jako dárek

Dvouleté předplatné

2500 Kč

To samé.
Na dva roky.
Výhodněji.

  • články pro předplatitele
  • videa pro předplatitele
  • přístup do archivu
  • online poradna
  • publikace ke stažení
Koupit jako dárek
Zaplatit můžete platební kartou nebo bankovním převodem v korunách nebo v eurech.
Jan Majer
Jan Majer
vydavatel, šéfredaktor
Jan Smetánka
Jan Smetánka
vydavatel, manažer
„Staňte se součástí Psychologie.cz a využívejte celý web. Je v něm víc, než si myslíte. Stejně jako ve vás.“

Řekli o nás

Albert Kšiňan

Albert Kšiňan

Psycholog

Na českém internetu je Psychologie.cz unikátem. Neexistuje žádný další web, který nabízí denně aktualizované původní autorské příspěvky, původní videa či odbornou radu. Psychologie.cz je tím pravým prostorem pro čtenáře, které neuspokojí plytké poučky z lifestylových časopisů či facebooková moudra, pro čtenáře, kteří se nebojí jít do hloubky a ptát se proč, pro čtenáře, kteří nezapomněli, co to znamená číst.

Dalibor Špok

Dalibor Špok

Psycholog

Psychologie.cz je farmářský trh v nabídce webů o psychologii. Na zdejších stáncích najdete pestrost i zdravý selský rozum. A pro nás - farmáře - je zde radost výpěstky nabízet, protože zdejší zákazníci vědí, co chtějí, nejsou naivní, bývají znalí, někdy dokonce nároční. Nedokážu si představit skupinu lidí, pro kterou bych psal raději.

Pavla Koucká

Pavla Koucká

Psycholožka

Psychologie.cz zpřístupňuje psychologii široké veřejnosti a zároveň pomáhá dialogu mezi odborníky. Je srozumitelná, sympaticky odvážná i docela obyčejně lidská.

Koupit předplatné

Pokud si nejste jisti, můžete se podívat na seznam videí a článků, které předplatné nabízí.