odemčené

Práce doma: co je jinak?

V práci vás seřve šéf. Doma si můžete způsobit jiné psychické úrazy.

6:26
Petr Pražák

Petr Pražák
Kouč

17. 3. 2020

Práce z domova dosud byla pro mnohé jen lákavá představa. V těchto dnech je to každodenní realita – a pro mnohé obory, kterým se home office osvědčí, možná i budoucnost. Konečně jste pánem svého času a máte naprostou časovou flexibilitu. Jste šéf, nikdo vás nekontroluje a nehoní. Můžete snadno přepínat mezi domácím a pracovním režimem. Bohužel, přesně tyto výhody se bez pečlivého sebeřízení mohou rychle zvrhnout.

Pracovat „v práci“ nevyžaduje tolik sebekázně jako v domácím prostředí. Tam jste obklopeni svými spolupracovníky, kteří na vás vytvářejí přirozený sociální tlak, takže není tak snadné podléhat svým zlozvykům a pohodlnosti.

V domácí kanceláři se nikdo nedívá. Nemusíte brzy ráno vstávat z postele, abyste to stihli včas do práce. Když na to přijde, nemusíte vstát z postele vůbec.

A tak zatímco svůj domácí pracovní den prokládáte jedním (dobře, dvěma) díly seriálu, zkouknutím zpráv a sociálních sítí, další kávičkou, hraním si s dětmi a drobnými domácími pracemi, večer končíte unavení a frustrovaní: nic opravdu užitečného se vám vlastně nepodařilo udělat.

Lidé, kteří pracují delší čas na volné noze, tyhle pasti dobře znají. Mnozí z nich proto utíkají ze svých domovů do coworkingů či kaváren. Tam je pro ně snadnější oddělit dobu, kdy pracují, a dobu po práci.

V současné době vzhledem ke koronaviru dochází k velkému sociálnímu experimentu. Ještě nikdy nepracovalo tolik lidí z domova. Existuje pár jednoduchých pravidel, které vám mohou pomoci, aby se home office stal příjemnou a plodnou zkušeností:

Vytvořte si své pracovní místo

Je důležité, abyste měli doma místo, kam „chodíte“ do práce. Ideálem je samozřejmě vlastní pracovna, ale ne každý má k tomu vhodné podmínky. Přesto je důležité zvolit si určitý stůl a židli – nějaké místo, které bude vaším stálým pracovním prostorem. Pomůže vám to přepnout se z domácího modu do pracovního a dostat se do správného nastavení mysli.

Co vám pomáhá dostat se do produktivní nálady? Popřemýšlejte o tom, než se pustíte do tvorby svého pracovního místa. Někomu může pomoci, že si vytvoří nástěnku se svými pracovními cíli, jiný potřebuje především čistý pracovní prostor bez rušivých prvků. Ideální je klidné místo, kde budete minimálně rušeni.

Udělejte si rozvrh a držte se ho

Tím, že máte méně struktury zvenčí, je o to důležitější vytvořit si strukturu vlastní. Potřebujete vědět, kdy váš pracovní den začíná a kdy končí. Mnozí lidé, kteří pracují z domova, dodržují pravidelnou pracovní dobu. Nemusí to být nutně osm hodin, práce z domova může být i efektivnější. Je ale dobré mít určené jasně vymezené bloky na práci a ideálně je pravidelně dodržovat každý den, aby se staly vaší rutinou.

Když je čas na práci, tak se pracuje, a když je čas odpočinku, tak se odpočívá. Nejhorší je, když se dostanete do frustrujícího režimu ani/ani.

Hlídejte si své hranice

Když pracujete z domova, lidé kolem vás mají pocit, že máte spoustu času a jste jim kdykoliv k dispozici. Stanovte si hranice vašeho pracovního dne a komunikujte je svému okolí. Vysvětlete přátelům, rodině, dětem a známým, že dny, kdy pracujete na dálku, nejsou příležitostí k mimopracovním činnostem. Pokud jste doma se svým partnerem a dětmi, mluvte s nimi konkrétně: „Dnes plánuji být na počítači od osmi do pěti. Jsem rád, když si povídáme při obědě, ale jinak jsem celou dobu v práci.“

Když nastavíte očekávání a plán opravdu dodržujete, budou vaše potřeby lépe chápat a respektovat. Pracovní dobu si samozřejmě můžete nastavit jakkoli, třeba s ohledem na obvyklé výkyvy pracovní energie, potřebu vyběhnout si ven nebo si dát po obědě šlofíka.

Naplánujte si, na čem budete pracovat

Trávit čas každodenním přemýšlením, co vlastně chcete dělat, může trvat déle než vlastní činnost. Plánujte pečlivěji než dřív. Je dobré vytvořit si na každý týden seznam priorit a větších úkolů, které chcete zvládnout. Každý den si před zahájením práce vytvořte seznam věcí, kterým se chcete aktuálně věnovat. A asi zbytečná poznámka: buďte při plánování realističtí. Pro dobrý pocit potřebujete co nejčastěji zvládnout všechny body programu a zároveň dodržet předem stanovenou pracovní dobu.

Pracujte, když jste nejproduktivnější

Málokdo dokáže pracovat ve stejném tempu od rána do večera. Je naprosto přirozené, že vaše pozornost a motivace budou během dne kolísat. Když pracujete z domova, je o to důležitější vědět, jaké jsou vaše obvyklé výkonnostní vrcholy a útlumy, a přizpůsobit jim rozvrh. Nejtěžší úkoly dělejte v době, kdy máte nejvíc energie, rutinu nechte na dobu předvídatelného útlumu. Během dne máme obvykle dva vrcholy subjektivní pozornosti a výkonu – první vrchol nastává nejčastěji během dopoledne a druhý později odpoledne či brzy večer.

Oslavte své úspěchy

Při práci z domova vás může pronásledovat pocit, že jste toho neudělali dost. Pro vaši duševní hygienu a udržení motivace je důležitá reflexe každého dne. Můžete si vytvořit malý rituál, kterým budete práci ukončovat. Napište si všechno, co jste za svůj pracovní den stihli, nebo si odškrtněte splněné položky ve vašem seznamu úkolů. A pochvalte se! Jste teď svým šéfem a nikdo jiný to za vás neudělá.

Články k poslechu

Živoucí tělo

Je naší spojkou se světem, přesto ho málokdy doopravdy vnímáme. Jak to napravit?

10 min

Citově mimo

Druhý vás poslouchá, ale jako by neslyšel. Proč se někdy nedokážeme na blízké naladit?

8 min

Ve špatném vztahu

Co nás tam drží? Nevědomky si přehráváme staré vzorce a zranění. Kudy ven?

12 min

Hranice v rodině

Babičky chtějí vídat vnučku častěji, mně jejich přítomnost nedělá dobře.

11 min

Lidoop v zrcadle

Martin Burget přináší zajímavosti z oboru psychologie.

11 min

17. 3. 2020

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.