Online přednáška: Pavel Rataj
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Volby vyhraje vaše televize

Ovlivňuje televize diváky? Ano – tím, že se důsledně snaží nikoho neovlivňovat.

„Dobrý článek. Bohužel, ti, kteří by si jej měli přečíst, čtou nejspíš jiná periodika,“ napsal jeden ze čtenářů do diskuse pod článek, v němž jsem se trochu obul do politiky.

Ten komentář pěkně ilustruje marnost práce novinářů. Médiím bývala přisuzována funkce hlídacího psa demokracie. Bývala označována za čtvrtou moc – vedle moci zákonodárné, výkonné a soudní. Měla mít schopnost ovlivnit názory občanů. Tak to ale, bohužel, už nefunguje. Tedy alespoň u médií, jež se nevyhýbají vyjádření názoru.

Kdo nedá dopustit na Topolánka, ten nečte Haló noviny ani Právo. Komu připadá Paroubek jako prima chlap, ten nečte – minimálně od nástupu nového šéfredaktora – Reflex.

Zdrojů informací je už dnes tolik, kolik je názorů. Hlavním zájmem dnešních médií je čtenáře zaujmout a bavit. Názorově se proto vyhraňují dle poptávky veřejnosti, stejně jako politické strany.

Všechna odhalení, trefné formulace a logické argumenty, publikované denně v desítkách českých médií, mají jen minimální dopad na utváření názorů a volebních preferencí čtenářů. Dostanou se totiž téměř výhradně k lidem, kteří si dané periodikum vybrali – a vybrali si ho právě proto, že je v souladu s jejich pohledem na svět.

U cílové skupiny vyvolávají zprávy a komentáře různorodé emoce. Vztek, pobavení, pocit naděje. U náhodného nekompatibilního čtenáře vzbudí primárně odpor. Když se člověku dostane pod ruku materiál, který je s jeho světonázorem v rozporu, výsledkem nebývá ani v nejmarkantnějších případech prozření. Naopak. Takový čtenář si jen připomene, že s výjimkou jeho oblasti zájmu je novinařina žumpa a hnus. A ještě víc se uzavře ve svém světě.

No ale pak jsou tady velká nevyhraněná média, jimž vévodí televize. Snaží se vyjít s každým, nikoho neurazit, nikoho neodradit. Vlastní názor neprezentují. Využívají citací, v lepším případě relevantních a vyvážených. Nekomentují je. Nevyhraněná média jsou přitom rozkročena nejen názorově, ale i tematicky, takže jejich zpravodajství je zákonitě povrchní.

Ovlivňuje televize diváky? Ano – tím, že se důsledně snaží nikoho neovlivňovat. Názory aktérů zpravodajství i diváků relativizuje, argumentaci rozmělňuje. Nejsilnější médium brání názorovému vyhranění společnosti.

Netvrdím, že je to jakési skryté televizní spiknutí. Neříkám ani, že je to špatně. Je to sama podstata fungování nejlidovějšího média. Ideálním stavem pro sledovanost televize je totiž rozložení přízně voličů rovnoměrně mezi pravici a levici.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Jak přežít lockdown

Rychlá a jednoduchá úleva se brzy obrátí proti vám. Jděte na to jinak, radí psychiatr …

7 min

Těhotná a nešťastná

Psychika může zareagovat nečekaně i na plánované a chtěné těhotenství.

8 min

Čas pustit se

Věkem jsou dospělí, nikdy ale nedostali šanci jednat samostatně. A tak tápou.

14 min

Konflikty v práci

Jak vycházet s kolegy, kteří mají odlišnou představu o dodržování psaných i nepsaných pravidel?

12 min

Opakováním proti depresi

Pravidelnost pomáhá předejít výkyvům nálady a snižuje stres z rozhodování.

12 min

Otevřít audio sekci

Jan Majer

Šéfredaktor a vydavatel Psychologie.cz