Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Žijete i v pracovní době, nebo jen přežíváte?

Dovolené jsou za námi. Všimli jste si, že naše hlava během nich funguje jinak?

Leo Babauta

Leo Babauta

14. 9. 2011

Když jsme v pohodovém režimu, všímáme si, jak na nás působí vítr, slunce, smích dětí. Místo přemýšlení cítíme.

Jsem velkým zastáncem životního zvolňování, zjednodušování, dělání méně. Ale co když to nejde? Co když váš život nemůže být méně zaneprázdněný? Jste odsouzeni k životu v úzkosti a neštěstí?

Nejste. Podělím se s vámi o velmi jednoduchý nástroj, který může váš život změnit jen k lepšímu. Je to něco, o co jsem se snažil v posledních několika měsících. Mohu potvrdit, že to funguje skvěle. Tato malá metoda vám pomůže:

  • Být „přítomen“ – váš život by neměl protékat kolem vás, aniž byste si ho všímali.
  • Víc si vychutnat každou činnost, takže každá chvilka bude lepší a lepší. 
  • Uvolnit se. Ať je každý den stejně dobrý jako třeba vaše dny na dovolené. 
  • Zvládnout vše, co nám přijde do cesty. 

Je to jednoduché, dá se to zvládnout, ne? Pojďme se ponořit hlouběji.

Zaneprázdněný versus uvolněný 

Normálně zažíváme dvě polohy života – režim práce v našem každodenním životě a uvolněný režim, který nastává v momentech nestrukturovaného času: o prázdninách, během dne na pláži, při lázeňském pobytu, během času stráveného v parku s dětmi.

Při uvolněném režimu méně myslíme a více cítíme. Užíváme si slunce, zvuky, naše pocity. Stáváme se opět dítětem, protože v tomto režimu tráví děti většinu svého času. Na druhou stranu se snažíme vychovávat naše děti k tomu, aby takové nebyly – aby byly dobře připravené na kariéru v běžném zaměstnání. Takhle fungujeme v rušném režimu většinu času. Když máme štěstí, máme den dva na odpočinek. Někdy si ale uvolněný režim dopřejeme jen hodinu nebo dvě týdně.

Jak to můžeme změnit? Jak přivedeme ten dětský, smyslový režim zpět do našeho každodenního života? Nejen o přestávkách, meditacích, při cvičení jógy nebo na dovolené? Není to tak těžké, když to začnete trénovat.

Zenové rozpoložení

Když jsme v pohodovém režimu, všímáme si, jak na nás působí vítr a slunce, zvuky vody a smích, zářivé barvy přírody, úsměvy kolem nás, tráva nebo písek mezi našimi prsty. Místo přemýšlení cítíme. Pocity našeho těla proudí do našich myslí, jsme uvolnění a šťastní.

Praxí se můžeme znovu naučit navozovat si tento stav bytí. Udělejte to teď hned. Sedíte u počítače, takže vaše mysl je ve světě internetu. Ale vaše tělo je ve fyzickém světě:

  • Při sezení můžete cítit dotyk se židlí.
  • Vaše záda jsou možná trochu shrbená. 
  • Vaše prsty putují po klávesnici.
  • Je vzduch kolem vás studený nebo teplý? 
  • Jsou kolem nějaké zvuky, kterých si můžete všimnout? 
  • Máte zaťaté zuby? 
  • Sledujte svůj dech.

Když se zaměříte na fyzické pocity, dostáváte se do uvolněného režimu, odpoutáváte se od uzavřeného světa myšlenek. Jako při józe nebo při pobytu na pláži. Nebo při lenošení v posteli v neděli ráno. Jakmile se naučíte dosáhnout takového stavu, můžete tak učinit kdykoli – a nejlépe natrvalo.

Při sprchování si všímejte, jak po vás stéká voda, vnímejte její teplotu a zvuky. Při jídle vychutnávejte různé chuti, vůně, odlišné vlastnosti potravin při kousání, pohyb ruky směrem k ústům.

Dělejte totéž při práci, při telefonování nebo když odpovídáte na maily. Když jdete nebo jedete na schůzku, všímejte si barev kolem vás, zvuků, vlastního dechu při nádechu a výdechu. Dělejte to doma, při vaření, když uklízíte nebo se připravujete do práce.

Využívejte celý web.

Předplatné

Soustřeďte se, myslete na to celý den. Brzy pocítíte změnu. Zaneprázdněnost uvolní cestu radosti z přítomného okamžiku. Žijte svůj život, místo abyste ho dál ignorovali.

Autor publikuje na www.zenhabits.net.

Diskuse 0