Banky přesvědčují mladé, že investování je sexy. Zvýší cenu jejich „osobních akcií“ mezi kamarády i u druhého pohlaví.
Základ klientely investičních společností dnes tvoří generace čtyřicátníků. Zajímavou skupinu potenciálních investorů ovšem představují také mladí ve věku mezi dvaceti a třiceti lety.
Jsou sebevědomější a bezstarostnější než byly generace před nimi. Sportují, baví se, cestují, denně jsou na internetu. Zhodnocování úspor je to poslední, o čem jsou ochotni přemýšlet. Ovšem to se má začít měnit.
Investiční společnosti a marketingoví experti se v následujících letech zaměří právě na mladé lidi. Na internetovou generaci, označovanou sociology jako Generace Y.
GENERACE X TO NEZACHRÁNÍ
V uplynulých desetiletích stály západní finanční trhy na takzvaných „baby boomers“. Tak se označuje početná generace lidí narozených v poválečných letech. Svědomití baby boomers se teď blíží důchodovému věku, přestávají generovat peníze a pomalu si začínají užívat své celoživotní úspory.
Finanční instituce se proto dnes zaměřují hlavně na následující generaci, označovanou jako generace X. S tou se sice obecně spojují vysmívané atributy osmdesátých let, protože pojem „generace X“ byl v devadesátých letech velmi frekventovaným retro fenoménem v pop kultuře. Dnes dospěla generace X do role zodpovědných pětačtyřicátníků, splácejících hypotéky, spořících na penzi a podporujících své potomky na vysokých školách.
Do hry ovšem vstupuje známý fenomén jménem stárnutí populace. Generace X je méně početná a trh potřebuje k růstu více klientů, více peněz. Kde brát?
SEZNAMTE SE: GENERACE Y
Zájem všech se obrací ke Generaci Y. Jedná se o mladé lidi mezi dvacítkou a třicítkou. Jsou to bezstarostní studenti, nepříliš dobře placení absolventi, lidé zakládající rodiny a pořizující vlastní bydlení. Na první pohled pro investiční společnosti naprosto nepoužitelná skupina. Uspět u mladých může reklama na iPod, oblečení Quiksilver, superlevné letenky. Ještě tak studentský bankovní účet se zvýhodněným úvěrem nebo novomanželská půjčka. Ale investice?
Přesto už třetina světových investičních společností podle průzkumu společnosti KPMG v nejbližších letech plánuje produkty a kampaně, jež mají přivést mladé lidi k aktivnímu investování. Podle odborníků na marketing to nebude takový problém. Mladé zajímají nové technologie a trendy. Prioritou je pro ně jejich vlastní prospěch. Přitom jsou komunikativní, vytvářejí přes internet komunity přátel s podobnými zájmy, jsou otevření novým myšlenkám.
A NEJSOU BEZ PENĚZ
Z výše uvedené charakteristiky lze snadno odvodit, že správně formulovaná nabídka a správný produkt může velmi účinně oslovit potenciální mladé investory. Investování se musí dostat do povědomí většiny jako „cool“ trend. Investiční společnosti i finanční poradci musejí zdokonalit online komunikaci. Ta je pro nové investory nejpřirozenějším komunikačním kanálem.
Využívejte celý web.
PředplatnéMladí upřednostňují své individuální zájmy, nehrnou se do zakládání rodiny. Silným motivem proto může být myšlenka, že investování je v podstatě „sobecká“ záležitost, posilující pocit svobody. Být investorem je také chytré a atraktivní. Mladý investor může tuto svoji přednost dobře prodat v komunitě přátel (tam bude marketing pokračovat samospádem). Zvýší to cenu jeho „akcií“ mezi kamarády i u druhého pohlaví.
Není přitom pravda, že by mladí v Česku byli bez peněz. Při běžné analýze finanční poradce zjistí, že mladí mají ve srovnání se třicátníky a čtyřicátníky mnohem méně pravidelných, povinných výdajů. Sami rozhodují, jak s penězi naloží.
Nedávno mě velmi mile překvapil třicetiletý dobrodruh, který často střídá mizerně placená zaměstnání v redakcích hudebních časopisů, o víkendech hraje jako DJ v klubech a občas jezdí na brigádu do Anglie, aby pak mohl strávit několik měsíců v Indii. Za posledních šest let naspořil „selským rozumem“ na stavebním spoření a bankovním účtu dohromady 600.000 korun. Byl důsledný. Na začátku každého měsíce dal stranou částku, kterou nechtěl utratit, a čím víc to bylo, tím větší měl ze sebe radost.