Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Jak nedojet na dobré srdce

Pět tipů, jak dělat dobře svou práci s lidmi a přitom nevyhořet.

Práce vás naplňuje, dokonce můžete říci, že ji milujete. Vaší největší odměnou a zároveň prioritou bývá spokojenost klienta. Děláte vše pro to, abyste svoji práci odváděli dobře a dělali druhým radost. Poznáváte se? Pak je nejvyšší čas položit si otázku: co dělám pro sebe?

Ať jste psycholog, kouč, zdravotní sestra, konzultant, sociální pracovník nebo manažer, podstatnou součástí vaší pracovní náplně je pomáhat lidem řešit jejich situace a problémy. Při takové práci s lidmi je je dobré dbát na určitá pravidla, abyste se vyhnuli pocitu selhání nebo dokonce vyhoření.

Sama jsem občas balancovala na hraně a několik mých kolegů to dokonce nezvládlo. Mnoho dobrých duší totiž často svoji energii takzvaně vyplýtvá. Děje se to zejména tehdy, když se dlouhodobě snažíte, pracujete na maximum, ale efekt, který jste očekávali, je stále v nedohlednu. Najednou zjišťujete, že víc energie zkrátka nemáte, a nadšení střídá rezignaci.

Není na škodu občas pár rad, které dáváte klientům, aplikovat na sebe.

Děje se to zejména v situacích, kdy:

  1. Vykazujete dlouhodobě vysoký výkon, ale návratnost výsledku je z vašeho pohledu nedostačující.
  2. Jste citlivější povahy a frustruje vás nejistota a stres v podnikání.
  3. Jste závislí na hodnocení druhých lidí.
  4. Máte nízkou sebedůvěru, nevěříte si.
  5. Pomáháte druhým a na sebe zapomínáte, protože máte pocit, že ostatní jsou důležitější.

Chcete-li se ve své profesi cítit stále dobře a nedojet na svoji dobrosrdečnost a výdej energie, nechte se inspirovat následujícími doporučeními, která se vzájemně doplňují.

Život je také zábava

Kdo se živí samostatnou výdělečnou činností, bývá pochopitelně na svém příjmu závislý. Během prvních let to je pro mnohé obtížné. Neustálé hledání klientů, časté pracovní schůzky, stres a samozřejmě také vaše práce – pomáhat lidem. Občas je toho moc najednou.

Dbejte tedy na to, že ve vašem životě nejde jen o práci, ale také o vaše záliby, odpočinek, vztahy s přáteli a rodinou. Je potřeba se občas odpoutat a dělat něco, co nesouvisí nutně s vaší profesí.

Zábavu a odreagování můžete hledat ve sportu, kreativních činnostech, četbě (jiné než motivační literatury) nebo setkání s přáteli. Prostě se také občas bavte a neberte svoji práci tak vážně. Vaši klienti vás chtějí odpočaté a plné energie.

Pokud na něčem lpíte, jako by se to schválně ještě zpomalilo nebo to přestalo fungovat úplně. To je prostor, který vás má něco naučit.

Nedostávejte se pod tlak

Ano, děláte si to sami. Nikdo jiný vás pod tlak nedostává. Jen vaše mysl má pocit, že potřebujete občas zvládnout víc, než je zdrávo. Cítíte-li, že vám práce pomalu přerůstá přes hlavu, je na čase dát si stopku a jít dělat něco jiného.

Velmi často pomáhá kreativní činnost, kde můžete vidět jasný výsledek (malování, psaní nebo třeba úklid bytu). Vaši efektivitu to neohrozí, spíše naopak. Pokud je vaše mysl odpočatá, zvládnete pak v kratším čase udělat i více práce.

Mějte reálná očekávání

Je dobré mít nastavené vysoké cíle, ale pokud vaše očekávání budou přehnaná, může se dostavit také značný pocit zklamání a zmaru. Je dobré stát nohama na zemi a netlačit na pilu. Vše má svůj čas a někdy zkrátka musí věci dozrát, než budou ve fázi, kterou si představujete.

Možná jste si také všimli, že pokud na něčem lpíte, jako by se to schválně ještě zpomalilo nebo to přestalo fungovat úplně. To je prostor, který vás má něco naučit. Zejména abyste byli trpěliví a zdravě vytrvalí. Ostatně právě tyto vlastnosti každé podnikání nebo pomáhající profese vyžaduje.

Někteří lidé pochopí výsledek vaší pomoci třeba až po nějakém čase. Do té doby se musíte spokojit s vlastním pocitem, že jste svoji práci odvedli, jak nejlépe jste uměli.

Hodnocení ostatních berte s rezervou

Pokud patříte k těm, pro které je klíčové hodnocení vaší práce druhými lidmi, zpozorněte. I když pomáháte druhým, je důležité nebýt závislí na jejich hodnocení. Přestože jste udělali perfektní práci, každý člověk na váš výkon reaguje jinak.

Někteří lidé pochopí výsledek vaší pomoci třeba až po nějakém čase. Do té doby se musíte spokojit s vlastním pocitem, že jste svoji práci odvedli, jak nejlépe jste uměli. Raději se zaměřte na schopnost ohodnotit sami sebe a zvyšovat svoji sebedůvěru oceněním sebe samých.

Dbejte sami na duševní hygienu

Ani v tomto případě by kovářova kobyla neměla chodit bosa. Stejně jako klienti vyhledávají vaši pomoc, je dobré, byť jen preventivně, vyhledat občas pomoc druhých lidí. Je to dokonce nutné. Trápí-li vás něco, neduste to v sobě a najděte si někoho, komu se můžete svěřit a řekne vám na věc svůj názor.

Když o své situaci mluvíte, zároveň si utřídíte myšlenky a velmi často na problém začnete koukat z jiného úhlu pohledu. Pomoci vám může nejen odborník, ale také partner nebo dobrá kamarádka. Není na škodu občas pár rad, které dáváte klientům, aplikovat na sebe, že?

I když se vám předchozí doporučení mohou zdát známá a ohraná, není na škodu si je občas připomenout a zhodnotit vaši spokojenost. Pravděpodobně máte velký dar pomáhat ostatním, nezapomínejte však ani na své potřeby.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Bolest ztráty

Čím to je, že někdo ztrátu blízkého člověka ustojí, a jiného zničí?

12 min

Vysoce citlivá práce

Jak vyladit tělo i mysl, aby vás vysoká citlivost nesrážela v práci ke dnu?

17 min

5. Zapojte tělo

Vhodný pohyb, ale i smyslové potěšení nebo manuální práce, to vše v krizi pomáhá.

17 min

Druhého nezměníš

Opravdu není ve vašich silách někoho změnit. Tak co tedy můžete?

13 min

Pohyb za oponou

Původně jsem pro vás chtěl sepsat pár rad, jak teď cvičit. Pak mi došlo, jaká …

6 min

Otevřít audio sekci