Nový audiobook: Tohle je štěstí
Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu

Hulím, a proto blbnu, nebo blbnu, a proto hulím?

Vědci prokázali na vysokoškolácích souvislost mezi užíváním marihuany a vznikem psychóz.

Radkin Honzák

Psychiatr

16. 1. 2011

Čím dřív s užíváním marihuany začnete, tím vyšší je riziko propuknutí psychózy.

Pracovníci Psychiatrické kliniky National University of Ireland, Galway sledovali vztah mezi užíváním kanabisu a výskytem subklinické psychotické symptomatologie u vysokoškolských studentů. Dotazník zjišťující zneužívání alkoholu a psychotropních látek a subklinických příznaků psychózy, úzkosti a deprese vyplnilo celkem 1049 respondentů.

Vztahy mezi zneužíváním kanabisu a psychopatologickou symptomatologií byly podrobeny důkladné analýze k odstranění možných zkreslujících vlivů. Výsledky prokázaly, že čím častější je užívání kanabisu, tím větší je intenzita jak pozitivních, tak negativních psychotických symptomů.

Psychotické příznaky

• Pozitivní: halucinace, bludy, pocity ovlivňování, ozvučování a vkládání myšlenek, neklid, atd.
  • Negativní (často označované jako „lenost“): apatie, slabá vůle, vyčerpanost, únavnost, uzavřenost, neschopnost fungovat, atd.

Další přesvědčivý vztah byl shledán mezi věkem a symptomatologií: čím dříve začali respondenti zneužívat kanabis, tím více pozitivních symptomů se u nich objevilo.

Konkrétně: z celkového počtu uvedlo užívání kanabisu 432 studentů  (40 % vzorku), z toho 327 bylo charakterizováno jako „lehcí“ uživatelé (celkem 1– 30 užití) a 86 jako „těžkých“ (více než 30 užití).

U všech osob byly sledovány psychotické příznaky, a to jak pozitivní, tak negativní (viz box). Jejich výskyt se v jednotlivých skupinách – abstinenti, lehcí uživatelé a těžcí uživatelé – značně lišil:

• u osob, které nikdy konopí neužily, se objevovaly pozitivní příznaky v průměrném počtu 1.22 příznaku na jedince
  • u lehkých uživatelů to bylo 1,24 na jedince
  • u těžkých to bylo 1,35 příznaku na jedince

Podobný trend byl zjištěn také u příznaků negativních, kde pro jednotlivé skupiny byl počet symptomů 1,50 u abstinentů, 1,53 u lehkých a 1,65 u těžkých uživatelů.

Někdy je jedinou přiměřenou reakcí na realitu zešílet.“ Philip K. Dick

Populační studie prokazují relativně běžný výskyt subklinické psychotické symptomatologie ve zdravé populaci a podporují tak hypotézu kontinua od zdraví přes různé odchylky až po definovanou psychickou poruchu. Některé z těchto prací nacházejí souvislost mezi zvýšeným množstvím abnormit a zneužíváním kanabisu.

„Naše studie přispěla do již existujícího velkého souboru prací, jež nacházejí vztahy mezi zneužíváním kanabisu a pozdějším propuknutím psychózy a podpořila také názor, že ti, kteří začínají s abúzem v mladším věku, jsou ve větším ohrožení,“ řekli autoři studie ve svém komentáři pro media.

Zjištěné vztahy však nevypovídají o kauzalitě, která může být obousměrná, a to jak v tom smyslu, že zneužívání kanabisu podporuje rozvoj psychózy, tak opačným směrem, tedy že pod nepříjemným tlakem objevující se psychotické symptomatologie se někteří jedinci snaží řešit svůj diskomfort konopím, jako prostředkem přinášejícím částečnou úlevu.

Zdroj: Skinner R, Conlon L, Gibbons D, McDonald C: Cannabis use and non‑clinical dimensions of psychosis in university students presenting to primary care. Acta Psychiatr Scand. 2011 Jan;123(1):21–7. doi: 10.1111/j.1600–0447.2010.01546.x.

Líbí se vám Psychologie.cz?

Máte dvě možnosti, jak s námi zůstat v kontaktu – rovnou nás podpořit a připojit se, nebo jen sledovat zdarma naše newslettery.

Přístup ke všemu:

Koupit předplatné

Novinky e-mailem:

Přihlásit se

Vstup do ticha

Vnitřní klid je jen jednu myšlenku daleko. Jak se k němu dostat?

Rytíři na bílých koních

Nepleťme si touhu pomoci s touhou po moci.

Rychlost života

Měli bychom se naučit s klidným úsměvem říkat: Ještě si to musím promyslet.

Čekání na miminko

Jak si uchovat naději, když vám život nedává to, po čem bytostně toužíte?

Nevděčná dcera

Jsou už velcí, přesto nás stále potřebují. Je špatné chtít za to něco zpátky?

16. 1. 2011