Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu

Hulím, a proto blbnu, nebo blbnu, a proto hulím?

Vědci prokázali na vysokoškolácích souvislost mezi užíváním marihuany a vznikem psychóz.

Čím dřív s užíváním marihuany začnete, tím vyšší je riziko propuknutí psychózy.

Pracovníci Psychiatrické kliniky National University of Ireland, Galway sledovali vztah mezi užíváním kanabisu a výskytem subklinické psychotické symptomatologie u vysokoškolských studentů. Dotazník zjišťující zneužívání alkoholu a psychotropních látek a subklinických příznaků psychózy, úzkosti a deprese vyplnilo celkem 1049 respondentů.

Vztahy mezi zneužíváním kanabisu a psychopatologickou symptomatologií byly podrobeny důkladné analýze k odstranění možných zkreslujících vlivů. Výsledky prokázaly, že čím častější je užívání kanabisu, tím větší je intenzita jak pozitivních, tak negativních psychotických symptomů.

Psychotické příznaky

Pozitivní: halucinace, bludy, pocity ovlivňování, ozvučování a vkládání myšlenek, neklid, atd.

Negativní (často označované jako „lenost“): apatie, slabá vůle, vyčerpanost, únavnost, uzavřenost, neschopnost fungovat, atd.

Další přesvědčivý vztah byl shledán mezi věkem a symptomatologií: čím dříve začali respondenti zneužívat kanabis, tím více pozitivních symptomů se u nich objevilo.

Konkrétně: z celkového počtu uvedlo užívání kanabisu 432 studentů  (40 % vzorku), z toho 327 bylo charakterizováno jako „lehcí“ uživatelé (celkem 1- 30 užití) a 86 jako „těžkých“ (více než 30 užití).

U všech osob byly sledovány psychotické příznaky, a to jak pozitivní, tak negativní (viz box). Jejich výskyt se v jednotlivých skupinách – abstinenti, lehcí uživatelé a těžcí uživatelé – značně lišil:

• u osob, které nikdy konopí neužily, se objevovaly pozitivní příznaky v průměrném počtu 1.22 příznaku na jedince
  • u lehkých uživatelů to bylo 1,24 na jedince
  • u těžkých to bylo 1,35 příznaku na jedince

Podobný trend byl zjištěn také u příznaků negativních, kde pro jednotlivé skupiny byl počet symptomů 1,50 u abstinentů, 1,53 u lehkých a 1,65 u těžkých uživatelů.

Někdy je jedinou přiměřenou reakcí na realitu zešílet.“ Philip K. Dick

Populační studie prokazují relativně běžný výskyt subklinické psychotické symptomatologie ve zdravé populaci a podporují tak hypotézu kontinua od zdraví přes různé odchylky až po definovanou psychickou poruchu. Některé z těchto prací nacházejí souvislost mezi zvýšeným množstvím abnormit a zneužíváním kanabisu.

„Naše studie přispěla do již existujícího velkého souboru prací, jež nacházejí vztahy mazi zneužíváním kanabisu a pozdějším propuknutím psychózy a podpořila také názor, že ti, kteří začínají s abúzem v mladším věku, jsou ve větším ohrožení,“ řekli autoři studie ve svém komentáři pro media.

Zjištěné vztahy však nevypovídají o kauzalitě, která může být obousměrná, a to jak v tom smyslu, že zneužívání kanabisu podporuje rozvoj psychózy, tak opačným směrem, tedy že pod nepříjemným tlakem objevující se psychotické symptomatologie se někteří jedinci snaží řešit svůj diskomfort konopím, jako prostředkem přinášejícím částečnou úlevu.

Zdroj: Skinner R, Conlon L, Gibbons D, McDonald C: Cannabis use and non-clinical dimensions of psychosis in university students presenting to primary care. Acta Psychiatr Scand. 2011 Jan;123(1):21-7. doi: 10.1111/j.1600-0447.2010.01546.x.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Toxické aktivity

Všímejte si, co vaše mysl dělá, když jí není dobře.

Řeč nevědomí

Naučte se využívat pro práci se sny metodu amplifikace.

V pasti mindfulness

Nenechte ze sebe udělat mindful zombie. Rozhovor s psychologem Janem Bendou.

Sebeláska jako vývojový úkol

Ve formování zdravé sebelásky má své místo i fáze narcismu a velikášství.

Kým budu dnes?

Zasekli jste se v hlavě? Malý experiment vám dá novou energii.

Otevřít audio sekci