Foto: Thinkstock.com
odemčené

Lidský faktor na palubě

Kdo chce letět, musí věřit, že se piloti, technika, počasí i pasažéři budou chovat normálně.

Mapa s vyznačeným místem neštěstí, trosky rozeseté po krajině, plačící lidé na letišti. Zájem médií a veřejnosti o podobné události je přirozený a pochopitelný. Bezpečnosti letectví však neprospívá.

Nehoda dopravního letadla je velmi často tragédií s fatálním dopadem na velké množství lidí. Vyvolává strach a spousty otázek. Obzvlášť v době, kdy se létání stalo dostupným téměř pro každého a cestování je pro mnohé denním chlebem. Kombinace obav a neznáma umí člověka doslova paralyzovat, zvlášť pomyslí‑li na to, že příště by mohlo jít o něj nebo jeho blízké.

Letecká nehoda však není totéž, co řádění masového vraha. Vyžaduje naprosto odlišný přístup, který se nesmí spokojit jen s dopadením pachatele.

Pravidlo ementálu

Hlavním účelem vyšetřování letecké nehody je něco zcela jiného: zjistit její příčiny a zabránit tomu, aby se opakovala. V aviatice navíc platí pravidlo ementálu, které zjednodušeně říká, že:

  • každá technologie, každé bezpečnostní opatření je jako plátek ementálu – někde má díru, slabinu
  • za normálních okolností je slabina každé vrstvy na jiném místě a jejich překrytím vzniká bezpečná bariéra, zabraňující nehodám
  • teprve pokud se díry všech vrstev setkají v jednom místě, dojde ke katastrofě.

Úkolem organizací a osob zabývajících se bezpečností civilního letectví je proto nacházet místa, ve kterých by se slabiny jednotlivých „vrstev ementálu“ mohly setkat. Šetření leteckého neštěstí tak nemůže spočívat pouze v nalezení jedné chyby či v označení jednoho viníka, byť by to bylo rychlé a uklidnilo by to veřejnost. Naopak je nutné provést podrobné zdokumentování úplného sledu událostí a okolností, které k nehodě vedly.

Jde o zdlouhavý proces, kterému ustavičná snaha médií o zveřejňování dílčích poznatků nesvědčí. Každá takto zveřejněná informace totiž vyvolává tlak na okamžité zavedení nápravných opatření, bez ohledu na to, jak takové narychlo vymyšlené opatření ovlivní celý složitý systém civilního letectví a jaké jiné díry v plátcích ementálu se tím odkryjí.

Letečtí odborníci podobným tlakům naštěstí nepodléhají. Proto jsou jejich vyjádření v hodinách a dnech po nehodě tak neuspokojivá. Neměli bychom však ve vlastním zájmu testovat jejich odolnost.

Přednáška
23. května 2023

Všechno se v dobré obrátí

Adam Suchý

Létat znamená věřit

Každá letecká katastrofa přirozeně otřese důvěrou v létání. Pravdou však je, že důvěra v systém civilního letectví je pro cestování letadlem naprosto nezbytná, stejně jako je nezbytná pro jakýkoli jiný způsob dopravy a obecně pro život v civilizaci. Věříte přece, že brzdy ve vašem autě fungují. Věříte, že v nouzi zafunguje airbag. Věříte, že auto přijíždějící z vedlejší silnice vám dá přednost. Věříte, že celou noc šla elektřina a jídlo v ledničce se nezkazilo. Věříte, že když zavoláte 155, přijede záchranná služba.

Denně věříte miliónům lidí, že dobře odvedli svoji práci. Závisí na tom váš život. Pokud někdo z těch lidí bude mít zlý úmysl, neochrání vás ani plošné psychiatrické vyšetření každého člověka na Zemi.

Využívejte celý web.

Předplatné

Pořád nevěříte svému pilotovi? Nevadí. Bezpilotní či dálkově řízené letouny již nejsou jen doménou armády. Svoji cestu si pomalu, byť komplikovaně, nacházejí i do civilního letectví. Pro letecké společnosti všeho druhu je možnost jejich nasazení velice atraktivní. Znamenala by značnou úsporu nákladů spojených s výcvikem a zaměstnáváním pilotů.

Pokud vás tedy děsí představa psychicky labilního pilota, který je s vámi fyzicky přítomen v letadle, představte si variantu bez něj. Možná mi pak dáte za pravdu, že současná podoba letecké dopravy je co do nároků na naši důvěru stále docela skromná.

Uzavřeme se před podněty, aby nám už nic neublížilo. Cenou za pocit bezpečí je smrt: Ochrana před životem

Oldřich Dotovský

Články k poslechu

Komunikace pro introverty

Není to sci‑fi. I vy můžete mluvit s lidmi lehce a mít ze sebe dobrý …

11 min

Všímavá fotografie

Využijte mobil k radostnějšímu pohledu na svět. Zvýší to vaši pohodu i odolnost.

25 min

Jako tělo bez duše

Úzkost, ztráta smyslu, silná potřeba kontroly, to vše nám brání být v kontaktu se sebou.

18 min

Volání na poplach

Naučila jsem se zvládat svou úzkost. Pak mi došlo, že byla oprávněná.

16 min

Lidská skládačka

Většina z nás podvědomě zkoumá, v čem jsme horší než ostatní. Jak se to odnaučit?

12 min

1. 4. 2015

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.