Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Editorial: Jak zastavit myšlenky

Před deseti lety lidé hledali návody, jak lépe a efektivněji myslet. Teď toužíme po chvilce klidu.

Ze seriálu: Editorial

Neměli byste někdo radu, jak vypnout mozkovnu, když hrozí přetížení? Co vám pomáhá nemyslet? Tyhle otázky nám všem položila v diskusi čtenářka Martina. Pojďme se pousmát nad tím, jak se časy a naše potřeby mění, a dejme hlavy dohromady.

Nejprve nás asi napadnou běžné postupy: proběhnout se nebo projít, pomilovat se, zajít na pivo, meditovat. Žádná věda.

Před spaním, ale i před schůzkou, na kterou se potřebujete soustředit, můžete vyzkoušet metodu vyčištění prostoru. To si identifikujete jednotlivé rušivé myšlenky, pojmenujete je a – v představě – zapíšete na jednotlivé papírky. Lístečky postupně muchláte a odhazujete do rohu nebo třeba zavíráte do šuplíku. Myšlenky si můžete představit i jako okna na ploše počítače, která postupně kliknutím zavíráte.

Kouzelnou variantu jsem se nedávno naučil od spisovatelky Anne Lamottové:

  • Zavřete oči a minutu sledujte, co se děje ve vaší mysli.
  • Pozorujte a rozlišujte jednotlivé myšlenky a hlasy.
  • Pak si je představte jako malé myšky, jak vám v hlavě pobíhají, čenichají, sem tam do něčeho hryznou a při tom všem žvaní a žvaní.
  • Vedle vás stojí velká zavařovací sklenice. Jednu myšku chyťte za ocas a dejte ji do zavařovačky. Pak druhou, šup s ní do sklenice.
  • Postupně do zavařovačky přemístěte všechny strachy, povinnosti, starosti, všechny ty protivné hlasy, co se vám honí v hlavě.

Zavřete sklenici víčkem a minutu myši pozorujte, jak se škrábou drábkama nahoru, pištěj, lezou jedna přes druhou. Ještě s nimi ale nejsme hotovi:

  • Na sklenici je knoflík hlasitosti (a proč ne, jsme v představách a budeme ho potřebovat).
  • Otočte ho doprava. Zvuk je naplno, slyšíte ten řev?
  • Pak knoflíkem otáčejte pomalu doleva, až na nulu. Ticho. Klid.
  • Nakonec přes sklenici ještě třeba hoďte mikinu. Nebo ji (taky v představách) odneste z pokoje, z bytu, z domu…

Zkusíte něco z toho? Jaké vylepšení vás napadá? A jaké jiné metody se osvědčily vám?

Když jsem o tématu přemýšlel, vrátil jsem se k těmto článkům:

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Vědomí konce

Zapomínáme-li na smrt, bereme život jako samozřejmost.

23 min

8. Neřešte neřešitelné

Naše mysl je „napadána“ myšlenkami. Jak je třídit? A co s těmi přebytečnými?

14 min

Ovládejte se méně

Na dítě často nepřiměřeně „vylítne“ právě rodič, který se úporně snaží řešit vše v klidu.

16 min

Procitnout z deprese

Deprese může být příležitostí k životní změně. Předchází jí sestup do nevědomí.

31 min

7. Mentální zlozvyky

Některé způsoby uvažování nám zkrátka škodí. Proč se jich vlastně nechceme vzdát?

24 min

Otevřít audio sekci

Jan Majer

Šéfredaktor a vydavatel Psychologie.cz

Editorial
Seriál

Co se honí v hlavách tvůrcům Psychologie.cz.

Jan Majer

  • Komunikace