Foto: Thinkstock.com
odemčené

Tři NE v komunikaci

Proč naše rozhovory tak často vyústí v nedorozumění? Příčinou jsou tři komunikační chyby.

Mirka Čejková

Mirka Čejková
Kouč, trenér efektivní komunikace

18. 12. 2012

Ze seriálu: Čemu říci NE?

„Naše schopnost porozumět si se světěm a lidmi kolem nás je jedním ze základů spokojeného života,“ říká Mirka Čejková, koučka a poradkyně v oblasti komunikace. Stejně jako dalším předním odborníkům jsme se jí zeptali: Čemu musí člověk říci NE, pokud chce žít spokojený život?

Jako kouč hledám s klienty pozitivní cestu vpřed. A ta mnohdy vychází z definice toho, co už v životě nechtějí – stres, strach, nejistotu, žárlivost, málo peněz, nevyhovující práci, protivného šéfa…

Ten seznam může být nekonečný. Každý klient, každý člověk ho obohatí něčím novým, specifickým, ale jsou samozřejmě témata, která se opakují. Jedním z nich je přání: nechci zažívat zklamání, nedorozumění, nepochopení.

Na otázku redakce tedy odpovídám z perspektivy svého oboru – komunikace. Zklamání, nedorozumění, nepochopení samozřejmě má své kořeny v komunikaci, a to především v té interní, kterou vedeme  ve své hlavě, sami se sebou.  Měli bychom se učit vnímat ji a pracovat s ní.

Jestli komunikace vede k pochopení nebo k nedorozumění, je v našich rukou.

Jestli něčemu říct ne, pak našim předpokladům. Předpoklady k nám patří, děláme je na základě své zkušenosti, svého vnímání světa, jsou projevem naší osobnosti. Komplikují nám život, to pro čtenáře Psychologie.cz není žádná novinka. Předpokládáme, že druhý

  • bude jednat jako my
  • oceňuje stejné věci
  • rozuměl zadání
  • má stejnou zkušenost, znalost
  • vyhodnocuje fakta jako my
  • má odvahu
  • je zodpovědný, čestný, dochvilný.

Zkrátka ať předpokládáme cokoli, bez ověření skutečného stavu, je to jen v naší hlavě a zavede nás to nejspíš k pěkně hořkému zklamání.

Stejnou negativní službu nám prokáže očekávání. Pokud něco očekáváme, a ten druhý – partner, kolega, nadřízený, prodavač, doktor, učitel, spoluhráč – neví, co očekáváme, nemůže na to reagovat “správně”. A zklamání si tak opět způsobujeme sami.

Naše schopnost porozumět si se světěm a lidmi kolem nás je jedním ze základů spokojeného života.

A třetí důrazné Ne! v komunikaci dávám interpretaci. Pokud si kdykoliv uvědomíte, že přemýšlíte, co tím druhý asi myslel, co chtěl říct, co je za tím, co to znamená, přestaňte s tím a raději se zeptejte.

Vyjasněte si situaci, řekněte: Nevím, co přesně tím myslíš. Na mě to působí, jako bys chtěl… (doplňte, jak jeho slova vnímáte). Můžeš to upřesnit? Nebo to partnerovi v diskuzi přehrajte zpátky: Řekl jsi…  Znamená to tedy, že…? Chápu to správně, že…?

Jestli komunikace vede k pochopení nebo k nedorozumění, je v našich rukou. A protože naše schopnost porozumět si se světěm a lidmi kolem nás je jedním ze základů spokojeného života, přimlouvám se pro začátek

  • za převzetí kontroly nad předpoklady, které se nám rodí v hlavě
  • nad očekáváními, se kterými do komunikace vstupujeme
  • a nad interpretacemi, do kterých se pouštíme – a tak často se do nich zamotáváme.

Přeju nám všem, abychom těmto nástrahám komunikace – a díky tomu i sobě navzájem – lépe rozuměli.

Redakce děkuje za inspiraci přátelům z Galerie NE.

Články k poslechu

Křehkost ve vztazích

Problém není vždycky ve vás. Naučte se rozeznat, kdy má smysl na vztahu pracovat.

10 min

Ta malá ve mně

Dnes jsem dospělá, mám podporu. Zkouším se vcítit do svého zraněného já.

13 min

Úzkost je chytrá

Pomáhá nám vyhnout se nebezpečí. Nestyďme se za ni – udělejme si z ní spojence.

13 min

Hranice medicíny

Podle lékařů vám nic není, vy se přesto cítíte špatně. Co pomůže?

9 min

Smysluplná změna

Bojíte se, že uděláte špatné rozhodnutí, takže raději neděláte nic?

8 min

Mirka Čejková

Kouč, trenér efektivní komunikace

18. 12. 2012

Čemu všemu musí člověk říci NE, pokud chce žít spokojený život? Na anketní otázku odpovídají odborníci Psychologie.cz.

Více autorů

  • Sebepoznání
Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.