Nový audiobook: Kontrola mysli
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Najít svůj střed

Bojová umění nás mohou hodně naučit o vyrovnanosti v běžném životě.

Martin Švihla

Martin Švihla

16. 3. 2011

Život přináší neočekávané změny. V jeden moment jsme v pohodě a vzápětí se všechno sype jako domeček z karet. Jak si v tom všem udržet rovnováhu? A kde ji najít, když ji ztratíme?

Zákazník: „Tohle je neuvěřitelné. Podívejte se na to mléko. Koupil jsem ho tu před hodinou a je tři dny po záruce.“

Paní za pokladnou zvedne zrak a překvapeně zamrká.

Zákazník: „To jste tady všichni úplně blbí? Mohlo mi být jasné, že se tady omluvy nedočkám. Vraťte mi peníze!“

Pokladní zrudne: „Co tady hulákáte? Blbej jste zřejmě vy, tohle je pokladna, reklamace jsou támhle.“

Zákazník: „Tak blbej, abych skončil za pokladnou, tedy nejsem…“

Hádka přitvrzuje, hlas zpoza pokladny nabírá na výšce, zákazník přidává na hlasitosti. Situaci přichází řešit ochranka i vedoucí směny, zhroucenou pokladní musí vystřídat kolegyně.

Ve zkratce bychom řekli, že se ta nešťastná paní nechala vyvést z rovnováhy. Bohužel ji asi neutěší, že je v tom nevinně. Takový útok by pravděpodobně připravil o rovnováhu většinu z nás. Ještě dlouho bude tu příhodu pociťovat jako velkou křivdu, práce jí zhořkne a možná ji zakrátko opustí.

Tělo a psychická rovnováha

Asi to znáte. Ve chvíli hněvu se vám nahrne krev do tváře, ztuhnou ramena i hrudník, přestanete cítit tělo od bránice dolů. Nebo vás ochromí strach a doslova zmrznete.

V takovém stavu si můžete nechat zdát o kontrole situace nebo přiměřené reakci. Tělo vás vezme na takový výlet, že úplně zapomenete na kurz asertivity, který jste absolvovali před týdnem. I když je u nás rozšířená představa, že tělo a myšlení jsou dvě oddělené věci, tělesná rovnováha ve skutečnosti úzce souvisí s mentálními procesy.

Náš běžný jazyk je plný frází jako stojí na vlastních nohách, já to ustojím nebo neustoupili ani o píď. Vztahují se k mentálnímu postoji, třebaže používají fyzické termíny. A každodenní život toto propojení potvrzuje praxí – jen si vzpomeňte, kdy jste měli naposled takovou rýmu, že jste nemohli na nic myslet.

Východní bojová umění s propojením těla a mysli systematicky pracují už mnoho staletí. Válečníci nerozvíjeli rovnováhu pouze k tomu, aby zvládli fyzické aspekty boje. Stejně důležité pro ně bylo zachovat si psychickou stabilitu v bezprostředním nebezpečí a správně se rozhodovat pod tlakem okolností.

Sice už dávno neválčíme holýma rukama nebo meči, ale bojová umění jako aikidó, tchai‑ťi nebo kendó nás i dnes mohou hodně naučit o vyrovnanosti v běžném životě. Jak se tedy nenechat vyvést z rovnováhy?

Malý pokus

Udělejme si nejdříve jednoduchý experiment. Najděte si pomocníka a zkuste spolu následující cvičení:

Osoba A se postaví do přirozeného postoje, chodidla na šíři ramen, kolena mírně pokrčená, ruce spuštěné podél těla. Osoba B se postaví ze strany a zlehka zatlačí do ramene osoby A zepředu dozadu. Tlak postupně zvětšuje, až osoba A ztratí rovnováhu a musí udělat krok vzad.

Pak porovnejte tyto dvě varianty:

  1. Jako osoba A si představte, že centrum pozornosti je ve vaší hlavě. Můžete v duchu vypočítat nějaký příklad, nebo přemýšlet o tom, co jste dělali včera a co by se stalo, kdybyste dělali něco jiného. Jednoduše přiveďte své vědomí do hlavy a nechte osobu B, ať zatlačí na vaše rameno.
  2. Jako osoba A si představte, že centrum pozornosti je ve vašem podbřišku, pár centimetrů pod pupkem. Rozmasírujte si tuto oblast rukou a nechte do toho prostoru sklouznout i veškerou pozornost, kterou jste předtím nashromáždili ve své hlavě. Představte si, že vaše uvolněné břicho těžkne a jeho hmotnost se skrze nohy pokládá na zem. Dejte pak osobě B signál k zatlačení, ale nenechte se rušit a udržujte pozornost ve svém centru.

Připomínání středu

Lehněte si pohodlně na záda a věnujte chvíli pozorování vašeho těla. Vnímejte svůj dech, tlak jednotlivých částí těla na podložku i skutečnost, že po chvíli se tělo začne uvolňovat a těžknout. Pak si položte konečky prstů jedné ruky na podbřišek, asi tři až pět centimetrů pod pupík. Dovolte tomu doteku, aby do toho místa přivedl vaši pozornost, a zvolna pozvěte svůj dech, ať tam sestoupí také. Dělejte to bez úsilí, pouze vědomím. Po chvíli možná ucítíte, jak se vám břicho volně rozpíná během nádechu, uvolňují se záda, ramena a hrudník. Možná si všimnete oživení v nohách.
Toto cvičení můžete dělat pět až deset minut večer před spaním nebo ráno po probuzení. Později můžete zkoušet přivádět vědomí do centra bez použití doteku ruky, v sedě i ve stoje. Není to žádný zázrak, svoje centrum máte od narození, jen si ho musíte připomenout. Časem v něm budete víc a víc jako doma.

Úkolem osoby B je sledovat, zda je rozdíl v síle, kterou musí vynaložit na vychýlení osoby A z rovnováhy v prvním a druhém případě. Nezapomeňte, že to není soutěž, ale průzkum, takže pracujte pomalu a pozorně.

Pokud se vám experiment povedl, možná jste právě objevili, co naši předkové mysleli příslovím „držet se při zemi“ nebo naopak „chodit s hlavou v oblacích“.

Rozdíl může být překvapivý a záleží hlavně na naší schopnosti udržet svoji pozornost v podbřišku. „Být v hlavě“ by mělo být díky našemu životnímu stylu jednoduché.

Samozřejmě, tato schopnost se dá trénovat – podívejte se na cvičení v rámečku.

Centrum v každodenním životě

Nemám žádné vědecké vysvětlení, jak a proč toto cvičení funguje. Lidé v Číně a Japonsku věří, že pár centimetrů pod pupkem je místo, které je základem a středem naší fyzické existence, centrem naší síly i zdrojem spontánní kreativity.

Ať je to jakkoliv, důležité pro nás je, že pokud vědomě udržujeme svoje centrum, zlepší se naše fyzická i psychická rovnováha, tělo se uvolní a jsme schopni přiměřeně reagovat v neočekávaných situacích. Navíc, pokud jednou víme, kde je náš střed, máme se kam vrátit, když nás něco opravdu rozhodí.

Testem schopnosti udržet centrum jsou samozřejmě vypjaté situace, konflikty:

Využívejte celý web.

Předplatné

Zákazník: „To jste tady opravdu všichni blbí?“

Paní za pokladnou zvedne zrak a ucítí, že její pozornost nepříjemně rychle stoupá z podbřišku do hrudníku a do hlavy. Ten pocit stačí, aby si uvědomila, co se děje, uvolnila ramena a vrátila se zpět do své rovnováhy. Tak může situaci úspěšně řešit – když ne s úsměvem, tak alespoň s přehledem a bez újmy:

„Ukažte? Máte pravdu, je prošlé. Počkejte chvíli, zavolám vám kolegyni z reklamací.“

Líbí se vám Psychologie.cz?

Máte dvě možnosti, jak s námi zůstat v kontaktu. Předplatné vám otevře přístup k obrovské knihovně článků, videí a audiobooků. Nebo si nechte ZDARMA zasílat to nejzajímavější e‑mailem – dáme vám také vědět, když něco zajímavého otevíráme pro všechny čtenáře.

Podpořit a připojit se:

Přístup ke všemu

Nejlepší myšlenky zdarma:

Novinky e-mailem

Články k poslechu

Teď nežiješ

Úzkost je naléhavá zpráva. Poslechněte si, jak jí rozumí psycholog Jan Jakub Zlámaný.

25 min

Roztříštění

Poztrácené kousky duše je možné zacelit laskavou pozorností věnovanou tělu.

17 min

Sladká nevědomost

Když něco nevíme, náš mozek nás před touto informací velmi dobře chrání.

17 min

Netlač řeku

Přes veškerou snahu se necítíte šťastní? Možná jste prostě zapomněli sami na sebe.

16 min

Naučit se nevidět

Jen pomalu a postupně mi docházelo, v čem jsem jiná než ostatní.

11 min

Otevřít audio sekci

Martin Švihla

Lektor bojového umění aikidó a vědomého života, mentor

www.martinsvihla.cz

Aikido v každodenním životě
Seriál

V momentu, kdy se pokusíme lidi ovládat, jsme poraženi. Učme se, jak konflikt vyřešit, ne jak ho vytvořit.

Martin Švihla

  • Komunikace