Ilustrace: Jan Gemrot, www.jangemrot.com

Proč nás bolí hlava?

Jsou dva druhy bolesti hlavy. Jak souvisí s psychikou a proč si s nimi lékaři nevědí rady?

Vojtěch Pišl

Psycholog

12. 4. 2017

Co způsobuje Evropě ztráty miliard EUR ročně? Mezi stovkami různých odpovědí figuruje i na první pohled docela nenápadná obtíž: bolest hlavy. Zdá se být výlučně lidským specifikem – a o to víc se vyřádí právě na lidech. Postihuje desítky procent z nás, a víme toho o ní docela málo. Hlava by nás totiž vůbec bolet neměla, protože v mozku chybí nociceptory, detektory bolesti.

Bolest hlavy při nachlazení lze vysvětlit docela jednoduše: zvýšená teplota vyvolaná reakcí na infekci způsobí dilataci cév v hlavě. Jejich rozšíření – často společně se zánětem dutin – drobně zvýší nitrolebeční tlak. A tlak bolí. Z podobně zřejmých důvodů hlava bolí i u řady závažných úrazů a onemocnění, třeba v důsledku nádoru nebo zánětu v mozku.

Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.

Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.

Chci předplatné
Už máte předplatné? Přihlaste se.

Nespravedlnost v práci

Míň peněz, horší podmínky, neférové hodnocení. Jak se bránit?

Důvěřuj procesu

Změna se děje, i když není vidět. Mnohdy pomůže nechat věci jít jejich cestou.

Nemůžu tě mít

Vídáme se, jsme kamarádi. Nebo cítím něco víc? Jenže druhý už vztah má.

Vnitřní scénáře

Nebuď důležitý. Takovou zprávu si můžeme odnést z dětství do života. Jak se jí zbavit?

Osobní maják

Když víme, na čem nám záleží, naše cesta není vždy snadná. Má ale smysl.

12. 4. 2017