24. 9. 2019
Dítě je přirozeně „připoutáno“ k matce, potřebuje její oporu a pocit bezpečí, které mu poskytuje. Zároveň však prochází fází, kdy samo objevuje svět, od matky se separuje a prozkoumává své okolí. Střídání těchto dvou fází je základem zdravého vývoje dítěte. Ten stojí na procesech separace a následné individuace zejména do tří let jeho věku. Postupné oddělování přitom neprobíhá jen na straně dítěte, ale i na straně matky: aby dítě mohlo prospívat a zrát, je třeba, aby se od něho matka separovala, což bývá někdy obtížné. Oba by se měli ve správný čas „umět pustit“, neviset na sobě, nebýt na sobě citově závislí.
Raným psychickým vývojem se zevrubně zabývá lékařka a psychoanalytička Margaret Mahler. Vytvořila teorii, kterou postavila na předpokladu bezpečného vztahu s matkou nebo pečující osobou. Její práce je založená na systematickém pozorování chování mezi matkami a dětmi. Jaké vývojové úkoly rané období života před dítě a jeho matku klade?
Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.
Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.
Chci předplatné