Foto: Thinkstock.com
odemčené

Síla pro život

Jak zvedání vlastního těla nebo železa souvisí s naším sebepoznáním?

Jan Smetánka

Jan Smetánka
Vydavatel Psychologie.cz

19. 6. 2014

Ze seriálu: Hlava a tělo

Buď jste na cestě, nebo ne. Nebo pořád dokola začínáte. Mluvím o dlouhé, pokorné práci a sebepoznání. Odhalování tělesné a psychické rovnováhy, vlastních slabin, ale i silných stránek.

Jak zvedání vlastního těla nebo železa souvisí s naším sebepoznáním? Je to trénink odvahy a připravenosti překonávat pravidelné životní překážky. Je to postupná náročná práce. Extáze na bílém obláčku se nekoná.

Připomíná vám to něco? Váš vlastní život?

To, že si díky funkčnímu tréninku v běžném životě lépe poradíme se zvedáním nebo přenášením těžkých břemen a při sportu snížíme pravděpodobnost zranění, to se určitě hodí. Od toho název funkční.

Mít zdravě vypadající a proporční postavu, ve které se dobře cítíme, je taky fajn. Ale v důsledku je to jen přeceňovaný vedlejší produkt.

Pokud vám jde hlavně o efekt velkých bicepsů, deroucích se ven z úzkého trička, pak neztrácejte čas dalším čtením a běžte pumpovat do posilovny!

Nemusíte ale být výkonnostní vzpěrač, abyste mohli začít zkoumat své tělesné a psychické možnosti. Počítá se už první trénink. Počítá se každý trénink, když to není jen první pondělí v měsíci nebo první půlka ledna.

Trénink síly a každodenní život

  • Konfrontuje nás s naší přirozenou tendencí k lenosti a prokrastinaci. Jak mně se kolikrát nechce! Ale neřeším, pokračuju dál a holt to občas musím překousnout. I když proflákám celou sobotu a v podvečer si zacvičím, stál ten den za to!

  • Síla je dovednost, pomalý proces učení. Bez trpělivosti a odevzdání dlouho nevydržíme.

  • Je to vnitřní aktivita, která nás vytáhne od počítačů a mobilů, se kterými trávíme většinu dne. Na tu hodinu to počká.

  • Na konci cesty nic není. Žádná cílová páska, žádný potlesk. Postupně se učíme vychutnávat si a přijímat každý den, ať už je jakýkoliv. Žádná velká ezoterika, prostě nám dojde, že to kouzlo je v samotném procesu, nikoli v cíli.

  • Zjistíme, že naše tělo je skutečně živé a má své potřeby. Že nemáme jen mozek, který se nezastaví. Rádi a dobrovolně postupně upravíme náš životní styl, abychom ráno vstávali odpočatí a těšili se, co nás dneska čeká.

  • Když z nějakého důvodu vypadnu z režimu, pomalu přichází podráždění, nespokojenost. Když jsem zpátky na cestě, jsem v klidu. Tedy jasný benefit i pro mé vztahy a nejbližší okolí.

  • Pohyb rozvíjí mozek a kvalitu myšlení. To je téma na samostatný článek, někdy ho napíšu.

Když to funguje, nemusím vědět, jak to funguje

Při tréninku zapojujeme a propojujeme „celého člověka“. To vyžaduje koordinaci, rovnováhu, synergii a plné soustředění.

Kromě svalů rozvíjíme i šlachy, klouby a nervový systém. A je to právě výkonnost našeho nervového systému, která zásadně podmiňuje naši sílu. (To také vysvětluje, proč vizuálně malé svaly u jednoho mohou být mnohem silnější a funkčnější než obrovské boule na ramenou a rukách někoho jiného.)

Může se jednat o základní cviky s vlastní vahou, které všichni známe ze základky: kliky, shyby, dřepy a jejich lehčí nebo náročnější varianty. Nebo o zvedání volného železa, například kettlebells, což je taková železná koule s držátkem.

Silový trénink prováděný se zdravým rozumem rozhodně není všelékem a určitě ne každému sedne. Pokud se do toho pustíte, přeju vám, ať v této cestě najdete pro sebe smysl podepřený pořádnou dávkou trpělivosti.

Klíčový je přístup

Využívejte celý web.

Předplatné

Hlavní je vědět co cvičit a jak to cvičit. Tedy trénink techniky a pochopení cvičebního programu. Tento přístup nic neurychlí, ale zajistí postupný dlouhodobý rozvoj. A i díky tomu nás udrží v chodu. Minimálně pro začátek doporučuji vyhledat někoho, kdo vám to vysvětlí a dá vám okamžitou zpětnou vazbu. To u internetových videí nenajdete.

Nemusí jít vždy pouze o striktní program, je užitečné pravidelně vyskakovat ze struktury a přenášet naše dovednosti i do volného stylu – využít krásný posekaný plácek, větev stromu nebo schody. Trénovat nejen techniku a sílu, ale i radost z pohybu!

Články k poslechu

Čeho litujeme a proč

Co byste ve svém životě změnili, kdybyste mohli?

9 min

Klíč ke vztahům

Naučte se stavět na vzájemném respektu a porozumění. Jednoduše, prakticky.

14 min

Vysoce funkční deprese

Navenek vše zvládáte, máte spoustu aktivit, dobré vztahy. Uvnitř se ale cítíte úplně jinak.

12 min

Nespravedlnost v práci

Míň peněz, horší podmínky, neférové hodnocení. Jak se bránit?

11 min

Důvěřuj procesu

Změna se děje, i když není vidět. Mnohdy pomůže nechat věci jít jejich cestou.

16 min

Jan Smetánka

Vydavatel Psychologie.cz

19. 6. 2014

Jan Smetánka

Vydavatel Psychologie.cz

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.