Foto: Thinkstock.com

Skutečné sebe-vědomí

Dát pozornost sám sobě, být si vědomý sebe sama, to je skutečné sebe-vědomí.

Ze seriálu: Hlava a tělo

Martin Švihla

Martin Švihla

29. 8. 2013

Dát si trek v Nepálu, dva týdny v klášteře v Indii nebo alespoň jednou do týdne lekci jógy ve studiu kousek od kanceláře. Vzdálit se každodenním starostem, na chvilku se vrátit k sobě, a pak hurá zpátky do krysího závodu. Jak to ale udělat, abychom se do toho stavu, který hledáme v meditaci, józe, tanci nebo bojových uměních, mohli vracet kdykoliv?

Dobré cvičení, meditace nebo vydatná dovolená nám zvláštním způsobem vracejí rovnováhu i vnitřní klid a vytvářejí prostor, ve kterém jsme alespoň na chvilku sami sebou.

A pak se vrátíme do běžného života a už se krčíme před šéfem a vnitřní prostor je pryč. Nebo křičíme na partnera nebo na dítě a vyrovnanost bere za své. Jenže u napjatého obchodního jednání si bohužel nehodíme jednu asánu na zklidnění a zenový mistr, kterého jsme navštívili v Japonsku, je na druhém konci planety. Co s tím?

Sebevědomí je v naší společnosti spojováno s děláním ramen. Ale ztuhlá ramena jsou jen preventivní obrana, abychom se nemohli skutečně setkat se sebou a s druhými lidmi.

Zkuste tohle, právě teď

  1. Všimněte si, v jaké pozici sedíte u počítače. V momentu, kdy si uvědomíte pozici svého těla, možná dostanete chuť si trochu poposednout, vzpřímit páteř… klidně to udělejte.
  2. Všimněte si pozice svých nohou: kyčle, kolena, kotníky a hlavně kontakt chodidel se zemí. Možná s tou pozorností najdete pohodlnější pozici; celkem určitě položte obě chodidla na zem.
  3. Přesuňte pozornost na spodní část břicha a zkuste se jemně pohoupat ze strany na stranu, jako byste břichu dávali trochu více prostoru a zároveň jste hmotnost svého těla přenášeli z jedné poloviny zadku na druhou. Můžete u toho i zlehka zatlačit do podlahy tou nohou, ke které se přenáší vaše hmotnost.
  4. Zastavte postupně a zlehka houpání, zůstaňte sedět ve svém středu a všimněte si, jak dýcháte. Neměňte dech vůlí, jen si všimněte, jak se váš dech klidně mění tím, že jste mu dali pozornost.
  5. S některým z výdechů povolte ramena a šíji. Je možné, že se další část vaší hmotnosti podvolí gravitaci a hlava se volně usadí na páteři.
  6. Je možné, že dostanete chuť se usmát. Pokud ano, rozšiřte pozorností ten úsměv do celého těla.

A teď na chvíli zavřete oči a všimněte si, jak se cítíte. A když otevřete oči, zkuste si tu pozici těla i pocit uvnitř udržet i u dalšího čtení.

Sebe-vědomí

Toto se děje, když dáte pozornost sami sobě. Tímto směrem jdou dobrá meditace, cvičení jógy, čchi-kung, tchai-ťi, aikido a mnoho dalších disciplín. Dát pozornost sám sobě, být si vědomý sebe sama, to je skutečné sebe-vědomí.

Je to paradoxní, protože sebevědomí je v naší společnosti spojováno s děláním ramen, širokými lokty a projevem na hranici agresivity – s dobýváním vnějšího prostoru. Ale ztuhlá ramena a vyzývavě vystrčený hrudník jsou jen preventivní obrana, abychom se nemohli skutečně setkat se sebou a s druhými lidmi.

Samozřejmě, že vás z té pohody po chvíli něco vyvede – to je součást života. Ale v momentu, kdy si uvědomíte, že jste úplně mimo sebe, začínáte se vracet zpátky.

Skutečně sebevědomý člověk vypadá, jako by byl neustále na dovolené v Nepále. A z té dovolenkové pohody, z toho svého vnitřního Nepálu, se dívá na dění kolem, a pokud to uzná za potřebné, uvolněně se do něj zapojuje.

Život s přehledem

Popsaná cvičení pozornosti můžete dělat kdykoliv a kdekoliv. A také si můžete vymýšlet vlastní varianty a asociace. Tohle cvičení můžete udělat u napjatého jednání a nikdo si ho nevšimne. Nebo když někam kráčíte, nebo na něco čekáte.

  • Můžete se rozhodnout, že pokaždé, když zazvoní telefon, nejdříve si uvědomíte, jak stojíte nebo sedíte, dáte pozornost třem nádechům, a až pak ten hovor vezmete.
  • Můžete si jako heslo do počítače dát „sebevedomi321“ a vrátit se k sobě vždy, když se ráno přihlašujete v práci.

Samozřejmě, že vás z té pohody po chvíli něco vyvede – to je součást života. Ale v momentu, kdy si uvědomíte, že jste úplně mimo sebe, začínáte se vracet zpátky. Stačí si všimnout, jak se vaše nohy opírají o podlahu a jste ukotveni na zemi i v sobě. A když to cvičení budete dělat nějaký čas, všimnete si, že výlety do bezvědomí jsou kratší a méně hluboké.

Krok po kroku se váš život bude stávat přirozenou meditací, vaše prožívání a vnímání budou hlubší a barevnější a vaše konání stabilnější a silnější… doslova sebevědomejší.

A v takovém životě dostane výlet do kláštera v Indii nebo pravidelné cvičení jógy nový rozměr. Budou součástí vaší každodenní cesty, zdrojem hlubší inspirace, která obohatí vaše vědomé dobrodružství na tomto světě.

Využívejte celý web.

Předplatné

Autor článku pořádá retreat intenzivní pozornosti Kdo je uvnitř?

Otevřít diskuzi 0

Martin Švihla

Učitel aikidó, lektor firemního vzdělávání a osobního rozvoje

www.svihla.net

Hlava a tělo
Seriál

Průvodce pro naší fyzickou a psychickou rovnováhu.

Více autorů

  • Zdraví