Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné

Když se vytočíme úplně sami

Tenhle mechanismus asi máme všichni. Někdo tomu říká „samonáser“.

Znáte to, když se na někoho rozčílíte ještě předtím, než ho vůbec uvidíte – prostě proto, že si začnete představovat, co vám řekne a jak se bude chovat? Anebo váš protějšek utrousí z jeho hlediska nezávadnou poznámku o tom, že dneska nemá hlad, a vy v tom uslyšíte kritiku na svou upečenou bábovku, na své kulinářské schopnosti a nakonec i na sebe jako manželku, takže v reakci na „já ani nemám hlad“ začnete křičet, že „já se tady snažím, vyvařuju, a ty se jen flákáš a ještě kritizuješ“?

Možná to znáte jako vtip: Chlapík si jde k sousedovi půjčit sáně. A jak tak jde, říká si: „Ten soused je takový lakomec, kdoví, jestli mi je vůbec půjčí.“ Jde dál, ujde další kilometr a říká si: „On mi je určitě nepůjčí, potvora jedna lakomá, však ho znám!“

Nakonec dojde až k sousedovi a zaklepe. Když mu soused otevře, chlapík na něj zařve: „Víš co, ty lakoto, strč si ty svoje sáně do…!!!“

Do současnosti může protéct naštvání úplně odjinud

Mechanismy, jak se to stane, jsou různé. Pokud vás někdo dlouhodobě štve, snadno se vám může začít dít, že na setkání s ním chodíte už „předvytočení“ jen z toho, že si představujete jeho reakce. Je jasné, že v takovém rozpoložení je i pravděpodobnost skutečného konfliktu větší.

Taky na druhého člověka můžete přenést naštvání, které ve skutečnosti patří někomu úplně jinému. Můžete večer zažít problém se zásilkou na poště a přenést se přes to s veselou myslí. Ale pokud už jste za den řešili pět problémů, možná na pošťačku začnete křičet nejen za balík, ale taky za šéfa, svoje děti, obtížného zákazníka v práci a nepříjemného policistu, co vás stopnul v autě.

Obzvlášť nešťastné jsou myšlenkové smyčky, které jdou hluboko do minulosti a do našich zranění. Když jste vašim rodičům nikdy v životě v ničem nebyli dost dobří a kritiku očekáváte na každém rohu, snadno se z nemám hlad stane myslí si, že neumím vařit a starat se o domácnost a odtud a co on tady doma dělá, že si dovoluje mě kritizovat. A přejeď si radši do levého pruhu se promění v myslí si, že neumím řídit a odtud na už s ním nikdy nikam nepojedu.

Co nám v takové situaci může pomoci?

  • Odvaha cítit a konstruktivně projevit hněv v těch chvílích, kdy je to skutečně přiléhavé.
  • Sebereflexe a schopnost být dobrým pozorovatelem vlastních myšlenek.

Když se něco takového děje, třeba ne v tu danou chvíli, ale aspoň zpětně je možné si uvědomit, o co vlastně šlo. Jaká slova padla a jaké skutečnosti se na začátku opravdu staly, a co už jsme si sami přidali. Komu náš hněv ve skutečnosti patřil.

Pokud si vypěstujete citlivost na to, na jaká témata se ježíte a co ve vás spouští staré křivdy, dovedete si pokřivené smyčky samovytočení možná příště všimnout už ve chvíli, kdy se to aktuálně bude dít. A prozkoumat, jestli jsou vaše myšlenky a pocity opravdu adekvátní – nebo byste se měli zlobit jindy, jinde a třeba i na někoho jiného.

Jakou zkušenost se „samovytočením“ máte vy? Podělte se o ni v komentářích.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Bolest ztráty

Čím to je, že někdo ztrátu blízkého člověka ustojí, a jiného zničí?

12 min

Vysoce citlivá práce

Jak vyladit tělo i mysl, aby vás vysoká citlivost nesrážela v práci ke dnu?

17 min

5. Zapojte tělo

Vhodný pohyb, ale i smyslové potěšení nebo manuální práce, to vše v krizi pomáhá.

17 min

Druhého nezměníš

Opravdu není ve vašich silách někoho změnit. Tak co tedy můžete?

13 min

Pohyb za oponou

Původně jsem pro vás chtěl sepsat pár rad, jak teď cvičit. Pak mi došlo, jaká …

6 min

Otevřít audio sekci
Třikrát do stejné řeky
Seriál

Hluboké ponory do témat, která ovlivňují a mění naše životy. Autorkou seriálu je psycholožka Nela Wurmová.

Více autorů

  • Štěstí